مقاله

15 عادت افراد سازنده و مولد - بخش چهارم

عکس: بادران

نوشته: اسکات توسلی

  عادت 11: مدیتیشن می‌کنند.
برخی از قابل احترام ترین افراد در جهان عادت به انجام مدیتیشن دارند. این لیست شامل افراد زیر است:
•    مارک بنیوف، مدیر عامل شرکت Salesforce
•    آرنولد شوارتزنگر، بازیگر و سیاستمدار
•    تیم فریس، کارآفرین و نویسنده
•    مارتین اسکورسیزی، کارگردان فیلم
•    ری دالیو، مدیر hedge-fund
دانشمندان با استفاده از اسکن‌های fMRI می‌توانند تفاوت مغز ما قبل و بعد از عمل مراقبه را تشخیص دهند. بدون این‌که بخواهیم زیادی در مسایل تخصصی این کار وارد شویم، عمل مراقبه به مغز ما امکان می‌دهد سرعت فعالیتش را کم کرده و به سرعت پردازش اطلاعات را متوقف کند.

این عمل فعالیت لوب فرونتال (یا قشر پیشانی) که مسئول منطق و خلاقیت است را کم می‌کند. این کار به ما امکان می دهد تمرکز بهتر، اضطراب کمتر، خلاقیت بیشتر، شفقت بیشتر، حافظه بهتر و استرس کمتری داشته باشیم.
مزایای استفاده از مراقبه بی پایان هستند، به همین دلیل است که بسیاری از افراد موفق وابستگی زیادی به آن دارند.
مرحله عمل: «Headspace» را دانلود کنید
Headspace یک اپلیکیشن آی فون و اندروید است که می‌تواند در مراحل اولیه‌ی مراقبه راهنمای شما باشد تا بتوانید روزی 10 دقیقه مدیتیشن کنید.
شخصاً برنامه‌های کاربردی دیگر و روش‌های مختلفی را امتحان کرده‌ام، اما برنامه‌ای بهتر از Headspace برای یادگیری اصول اولیه و شروع کار پیدا نکردم. همه این کار‌ها را می‌توان فقط در 10 دقیقه در روز انجام داد. به علاوه این برنامه رایگان است.


عادت 12: براحتی می‌گویند نه (با ظرافت).
ما از نظر روانی طوری برنامه‌ریزی شده‌ایم که به افراد دیگر کمک کنیم. حتی بخشی در مغز ما وجود دارد به نام شیار فوق حاشیه‌ای راست (Right Supramarginal Gyrus) که مسئول همدلی است.
در نتیجه برای ما آدم‌ها «نه» گفتن بسیار دشوار است.
ما مجبوریم که فهرستی داشته باشیم از چیزهایی که «نمی‌توانیم» در کار حرفه‌ای‌مان انجام دهیم. برای راحت‌تر نه گفتن از «قالب‌های نه گفتن» استفاده کنید. این قالب‌ها توسط مارک ساستر، سرمایه دار و سرمایه گذار فرشته آسای سیلیکون ولی اختراع شده که در زیر برای‌تان آورده‌ایم:
سوال: 15 دقیقه وقت دارید؟
سلام (فلانی)،
ممنونم که برایم ایمیل فرستادی. خوشحالم که از طریق ایمیل خبری از شما می‌گیرم (یا شما را زیارت می‌کنم).
خوشبختانه [شرکت] ما چنان رشدی در حجم کار‌ها داشته که تا قبل از این تصورش هم برایم مشکل بود. متاسفانه این بدان معناست که دیگر وقت چندانی برایم باقی نمانده چون تمام وقتم با ملاقات با افراد مختلف پر می‌شود.
امیدوارم شرایطم را درک بفرمایید. در حال حاضر از سوی هیئت مدیره به شدت تحت فشار قرار گرفته ام تا برخی از اهداف بلند پروازانه شرکت را تحقق ببخشم. هر از چند گاهی در همایش‌ها و گردهمایی‌های تکنولوژیکی شرکت می‌کنم و خوشحال می‌شوم اگر بتوانم در یکی از این گردهمایی‌ها شما را ملاقات کنم.
امیدوارم شرایطم را درک کنید.
- مارک

هدف ما کمک به دیگران است. اما برای کارآمد و مولد بودن باید یاد بگیریم چه زمانی نه بگوییم و روی اهداف اصلی‌مان تمرکز کنیم.
مرحله عمل: «قالب‌های نه گفتن» را مثل یک سری پاسخ از پیش تعیین شده حفظ کنید
این مراحل را دنبال کنید:
مرحله 1: بخش پاسخ‌های از پیش تعیین شده گوگل را در Gmail فعال کنید یا برنامه TextExpanderfor مایکروسافت را دانلود کنید.
گام 2: با استفاده از پاسخ‌های مارک ساستر، یک «الگو و قالب نه گفتن» برای خودتان بسازید.
مرحله 3: هر زمان لازم بود این ایمیل را در پاسخ ایمیل‌های دریافتی ارسال کنید.


عادت 13: مدام نعمت‌های خود را شمرده و سپاسگزار بودن را تمرین می‌کنند.
یکی از عادت‌های افراد بسیار پربار سپاسگزار بودن آن‌ها برای هر آن چیزی است که دارند. توسط دانشگاه‌های معتبر زیر ثابت شده که قدردانی موجب افزایش بهره‌وری می‌گردد:
•    مطالعات دانشگاه ییل حاکی از آن است که داشتن یک دفتر برای چیزهایی که باید بابت آن‌ها قدردان باشید باعث می‌شود میزان هوشیاری، شور و شوق، عزم، توجه و انرژی‌تان بالاتر برود.
•    مطالعات دانشگاه‌ هاروارد نشان می‌دهد قدردانی سلامتی را بهبود بخشیده و موجب تقویت روابط می‌گردد.
•    تحقیقات انجام شده در دانشگاه برکلی نشان می‌دهد داشتن دفتری برای مواردی که باید بابت ان‌ها قدردانی کنید موجب بهبود شرایط خواب شما شده و احتمال بیماری را در شما کاهش می‌دهد.
•    تحقیقات دانشگاه کلمبیا می‌گوید قدردانی موجب بهبود سیستم ایمنی بدن شده و موجب کاهش اضطراب و یا افسردگی می‌گردد.
تحقیقات نشان می‌دهد قدردانی باعث افزایش شادی می‌گردد؛ و شادی بهره‌وری را افزایش می‌دهد. بنابراین قدردانی موجب بهبود بهره‌وری می‌شود.

سپاسگزار بودن برای هر آن‌چه به ما عطا شده یا به دست آورده‌ایم و داریم یکی از سریعترین راه‌های افزایش بهره‌وری و به طور کلی، افزایش کیفیت زندگی است.

عادت 14: از اخذ تصمیمات بد و به اصطلاح از فرسودگی تصمیم گیری جلوگیری می‌کنند.
فرسودگی تصمیم‌ گیری چیست؟
فرسودگی تصمیم‌ گیری به زمانی اشاره دارد که فرد در اثر تصمیم گیری‌های مداوم در طولانی مدت دچار افت کیفیت در تصمیم‌های اتخاذ شده می‌گردد و به اصطلاح فرد از تصمیم‌گیری خسته می‌شود. این حالت می‌تواند منجر به گرفتن تصمیم‌های غیر منطقی و انتخاب‌های ضعیف شود. برای مثال قضات در اواخر روز کاری تصمیم گیری‌های ضعیف‌تری دارند تا در اول وقت اداری.
از زاکربرگ گرفته تا استیو جابز، رهبران بزرگ همگی با کارهایی همچون پوشیدن گرمکن یکسان یا به تن کردن هر روزه یک بلوز یقه اسکی سیاه از اتخاذ تصمیم‌های پیش پا افتاده پیشگیری می‌کنند. استیو جابز اغلب هفته‌ها یک نوع غذای یکسان می‌خورد. مثلاً یکبار آنقدر هویج خورد که پوست صورتش نارنجی شده بود.
رئیس جمهور اوباما به داشتن «خلاصه تصمیم» شناخته شده بود و در نتیجه در انتهای برگه‌هایی که باید آن‌ها را مطالعه می‌کرد و راجع به آن‌ها تصمیم می‌گرفت سه عدد چک باکس می‌گذاشتند تا وی یکی از آن‌ها را تیک بزند. او عادت داشت یکی از چک باکس‌های مبنی بر «موافق»، «مخالف» یا «مذاکره حضوری» را تیک بزند و به این ترتیب به زیر دستانش می‌فهماند چطور باید عمل کنند.

عادت 15: عاشق میان‌برها برای بهره‌وری هستند.
راه جدید برای انجام کار دارید طوری که بتواند 5 دقیقه در انجام آن وظیفه در وقت‌تان صرفه جویی کند؟ افراد واقعا مولد عاشق این هستند که روش شما را یاد بگیرند. در اینجا چند میانبر برای بهره‌وری آورده‌ایم که می‌توانید در فعالیت های روزانه‌تان امتحانشان کنید:
•    قبل از این‌که کسی بخواهد وقت شما را پر کند تمام ساعت‌های کاری خودتان را از قبل پر کنید
•    از تنظیم پیش فرض تقویم های کاری استفاده نکنید
•    یک چرت 30 دقیقه‌ای بزنید تا عملکرد‌تان را 34 درصد بهبود ببخشید
•    سیستم اطلاع رسانی گوشی موبایل‌تان را خاموش کنید
•    به جای گوش دادن به موسیقی پاپ به صدای محیط گوش دهید
•    کنار پنجره بنشینید
•    ترموستات دمای اتاق را بین 21 تا 25 درجه تنظیم کنید
•    سعی کنید در محیط‌های متنوع مانند کافی شاپ‌ها و پارک‌ها کار کنید
•    حالت Inbox Pause را در جی میل‌تان فعال کنید
•    زبانه‌ها و اطلاعیه‌های پس زمینه مرورگرتان را سیاه کنید
•    از یک برنامه انشا مطالب رایانه‌ای (دیکته) استفاده کنید
•    هر روز وظایف را بر اساس درجه‌های «باید انجام شود، بهتر است انجام بگیرد، می‌خواهم انجام بگیرد» مرتب کنید
•    اگر این کار کمتر از دو دقیقه زمان می‌برد همین الان انجامش بدهید
•    فقط 5 دقیقه روی یک کار بزرگ زمان بگذارید

این کارها ممکن است به نظر دستاوردهای کوچکی داشته باشند، اما اگر هر هفته چند تا از این کار‌ها به برنامه کاری خودتان اضافه کنید در انتهای ماه متوجه خواهید شد چقدر روی سرعت و کارایی شما موثر بوده‌اند.

0 اظهار نظر

لطفاً برای ارسال نظر وارد شوید.