مقاله

بازاریابی شبکه‌ای به درد من می‌خورد یا نه؟

عکس: بادران

دوست دارید در اوقات فراغت‌تان از منزل کار کنید؟ اگر پاسخ‌تان مثبت است، احتمالاً بازاریابی شبکه‌ای همان شغلی است که به دنبالش می‌گردید. نوشته: راد نیکولز

 برای اولین بار در سال 1979 اولین جلسه پرزنت بازاریابی شبکه‌ای برایم برگزار شد و از همان زمان عاشق این‌کار شدم. در آن زمان، من مدیر یکی از شرکت‌های بزرگ عضو باشگاه صد شرکت برتر دنیا بودم. من با مدرک بازرگانی از دانشگاه فارغ التحصیل شده بودم و تصمیم داشتم از نردبان شرکت برای نیل به موفقیت صعود کنم. با این حال، آن دایره‌‌های کوچکی که روی تخته کشیده می‌شد تا کارکرد بازاریابی شبکه‌ای را نشان دهد چشمانم را رو به آینده تجارت گشود.
الان که تقریباً 27 سال از آن روزها می‌گذرد معتقدم که بازاریابی شبکه‌ای موج جدیدی در آینده تجارت است. این مدل تجاری مدلی است قدرتمند از بازاریابی که دارد در همه دنیا فراگیر می‌شود و تاثیر آن حتی از رشد فرانشیز‌ها هم بیشتر خواهد شد. اظهاراتم جسورانه است؟ در ادامه مقاله حرف‌هایم را اثبات خواهم کرد.
مجله فورچون، فروش مستقیم (که بزرگترین بخش بازاریابی شبکه‌ای است) را «بهترین رمز و راز مخفی شده در دنیای تجارت» نامیده است. این تجارت در 10 سال گذشته رشدی 91 درصدی را تجربه کرده و فروش سالانه آن در ایالات متحده بر بیش از 30 میلیارد دلار و در کل جهان 100 میلیارد دلار بالغ گردیده است. به گفته کارشناسان مالی این صنعت «دلیلی است بر رکود اقتصادی». میلیاردر معروف، وارن بافت، پس از خرید یک شرکت بازاریابی شبکه‌ای، آن را بهترین سرمایه‌گذاری‌اش در تمام عمر خواند. تام پیترز، نویسنده در جستجوی برتری، این صنعت را اولین انقلاب واقعی در بازاریابی در 50 سال گذشته می‌نامد.

علاقه‌مندی به بازاریابی شبکه‌ای؟ چرا؟
دلیل اصلی آن‌که عده‌ی زیادی از مردم وارد بازاریابی شبکه‌ای می‌شوند این است که این تجارت با گرایش‌های کنونی بازاریابی متناسب است. اگر تا الان به این مسئله توجه نکرده‌اید باید به شما یادآوری کنم افراد نسل شکوفایی زاد و ولد (متولدین سال‌های 1946 تا 1964) هم‌اکنون قدرت و کنترل همه چیز را در دست دارند. هفتاد و شش میلیون نفر در ایالات متحده، و بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان، جزء افراد متعلق به نسلی هستند که همه چیز را دیکته می‌کنند؛ این‌که چه چیزی خوب است، از غذای کودک گرفته تا فست فود‌ها، از ماشین‌های مینی ون گرفته تا SUV‌ها. در حال حاضر افراد متعلق به این نسل به دنبال محصولاتی هستند که ظاهر و حس آن‌ها را جوان‌تر می‌کند و راه‌هایی برای تضمین آینده مالی‌شان و روشی جهت لذت بردن بیشتر از اوقات فراغت در اختیارشان قرار دهد. بازاریابی شبکه‌ای به همه این نیاز‌ها پاسخ می‌دهد.
عده زیادی از مردم که از مسابقه موش و گربه بازی با شرکت‌های بزرگ خسته می‌شوند، تصمیم می‌گیرند کسب و کار خانگی خودشان را شروع کنند. بر اساس گزارش شبکه خبری سی ان ان، در ایالات متحده در هر یازده ثانیه یک کسب و کار جدید خانگی به راه می‌افتد. جهش تعداد کسب و کار‌های خانگی دومین روندی است که در سال‌های اخیر آغاز گردیده و بازاریابی شبکه‌ای یکی از داغترین کسب و کار‌های خانگی موجود است. این تجارت به سرمایه اولیه و هزینه‌های ماهیانه کمی نیاز دارد و کارآفرینان می‌توانند به صورت نیمه وقت به این کار مشغول شوند، آن هم در حالی‌ که هنوز شغل قبلی خودشان از ترک نکرده‌اند، و بدین ترتیب می‌توانند آنقدر در کسب و کار خودشان پیشرفت کنند تا به مرحله‌ای برسند که آن را جایگزین درامدزایی شغل فعلی‌شان کنند. سن، جنس و نژاد مانعی برای بازاریابی شبکه‌ای محسوب نمی‌گردد؛ در واقع، بیش از نیمی از بازاریابان شبکه‌ای موفق را زنان تشکیل می‌دهند.

آیا بازاریابی شبکه‌ای بدرد شما می‌خورد؟
برای بازاریابی شبکه‌ای هیچ نوع آدم کامل یا مدل بخصوصی از فرد وجود ندارد. تصوری معمول در میان عامه مردم وجود دارد و آن این‌که فکر می‌کنند بازاریابی شبکه‌ای تماماً با فروش سر و کار دارد و در نتیجه خیلی از افرادی که توان کار کردن به عنوان یک فروشنده را در خود نمی‌بینند از این کار دوری می‌کنند. حقیقت این است که خیلی از افرادی که موفقیت‌هایی عظیم در بازاریابی شبکه‌ای کسب کرده‌اند اصلاً فروشندگی بلد نیستند و اتفاقاً آدم‌های درون‌گرایی تمایل دارند. خودم مثال خوبی از این افراد هستم چون من کسب و کارم را تقریبا به طور کامل بوسیله اینترنت پایه گذاری کردم. شخصاً تنها به تعداد انگشتان یک دست جلسه پرزنت برگزار کرده‌‌ام و اصلاً از فروختن کالا به یک نفر دیگر نفرت دارم. در سفرها و ملاقات‌هایم با پردرآمد‌ترین افراد فعال در زمینه بازاریابی شبکه‌ای فهمیده‌ام که اغلب‌شان از فروش نفرت دارند. آنها کسب و کارشان را با گوش دادن به نیازهای و خواسته‌های دیگران، و سپس یافتن پاسخی برای آن ساخته‌اند. من سوال میپرسم تا‌ مشکلات را کشف کنم.
مردم دنبال محصول، خدمات یا حتی فرصت‌های کاری نمی‌گردند؛ آنها به دنبال راه حلی برای مشکلات زندگی‌شان هستند. در حال حاضر، می‌توانم همه مشکلات آن‌ها را با بازاریابی شبکه‌ای حل کنم، اما برای خیلی‌ها این کار شدنی است و می‌توانم انجامش دهم. بنابراین، من در تجارت و فروش فعالیت نمی‌کنم بلکه فعالیت من در زمینه حل مسائل و محقق ساختن رویا‌هاست.
در واقع، بزرگترین دلیلی که باعث می‌شود مردم به بازاریابی شبکه‌ای هجوم بیاورند آزادی زمانی، کسب درآمد اضافه و مزایای مالیاتی است. بازاریابی شبکه‌ای یکی از چند کسب و کاری است که نیاز به استخدام کارکنان ندارد، در عین حال صاحب کسب و کار را قادر می‌سازد تا با ایجاد شبکه‌ای از تجار مستقل، اوقات فراغت خود را بیشتر کند. این شبکه، که در آن به خرید و فروش محصولات یا خدمات پرداخته می‌شود، درآمد اضافی برای مالک خود ایجاد می‌کند. بر خلاف درآمد به دست آمده از مشاغل دیگر که هر وقت از کار دست بکشید، درآمدزایی هم متوقف می‌شود، کسب درآمد مازاد در طولانی مدت و حتی پس از اتمام کار ادامه دارد. همان‌قدر که اوقات فراغت و درآمد جانبی بیشتر هیجان انگیز است، افراد متعلق به نسل جهش جمعیتی به مزایای مالیاتی بازاریابی شبکه‌ای هم علاقه نشان می‌دهند. یکی از کارشناس مالیاتی با نام سنفور  بوتکین می‌گوید که کسب و کار بازاریابی شبکه‌ای خانگی می‌تواند سالانه از 3000 دلار تا 9000 دلار صرفه جویی مالیاتی در پی داشته باشد.
آخرین دلیل علاقه‌مندی عده‌ی زیادی از مردم در تمام سنین به بازاریابی شبکه‌ای اینترنت است. موفقیت نیازمند صاحب کسب و کاری است که شبکه‌ای بزرگ از افراد را گرد هم می‌آورد و این افراد به کار خرید و فروش محصولات / خدمات و استخدام دیگران برای همین کار اقدام می‌کنند. در حال حاضر اینترنت این امکان را به بازاریابان شبکه‌ای داده تا براحتی از خانه خودشان دست به پایه‌گذاری کسب و کار‌های ملی و بین‌المللی بزنند. دیگر خبری از زنگ ساعت‌های شماطه دار و سفر‌های درون شهری پر از تنش نیست؛ کل کار را می‌شود از داخل اتاق خواب و با استفاده از یک رایانه و یک دستگاه تلفن انجام داد.
به لطف اینترنت، مردم هم‌اکنون می‌توانند براحتی از داخل منزل‌شان کار کنند، و در عرض چند ماه تا چند سال، یک کسب و کار بزرگ بین‌المللی بنا نهند. درآمد حاصل از این کسب و کار آینده مالی آن‌ها را تامین کرده و اوقات فراغت بیشتری در اختیارشان قرار می‌دهد تا از زندگی خود لذت بیشتری ببرند. بهترین قسمت آن این است که هر کسی می‌تواند آن را انجام دهد.
در فیلم فارغ‌التحصیل  (The Graduate: فیلمی است ساخته‌ی مایک نیکولز در سال ۱۹۶۷. فیلمنامه‌ی این فیلم را کالدر ویلینگهام و باک هنری بر اساس رمانی به همین نام از چارلز وب نوشته‌اند. داستان فیلم درباره‌ی فردی است که به تازگی از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده و اسیر وسوسه‌ی زنی مسن‌تر از خود می‌شود و در نهایت به دختر او دل می‌بندد.- مترجم)، شخصی به داستین‌هافمن جوان می‌گوید آینده در پلاستیک است. من هم در همین‌جا به شما می‌گویم که آینده در بازاریابی شبکه‌ای است، و آن آینده همین الان شروع شده است.

0 اظهار نظر

لطفاً برای ارسال نظر وارد شوید.