مقاله

پنج اشتباه تازه‌کار‌ها در بازار‌یابی شبکه‌ای و راهکار‌های پرهیز از آن‌ها

عکس: بادران

نوشته: متیو تورن متیو تورن یک کارآفرین زنجیره‌ای، مربی، سرمایه‌گذار و از بنیانگذاران YoungEntrepreneur.com است. او به همراه برادرش آدام، کتاب‌های زیادی به رشته تحریر در آورده است که چند نمونه از آن‌ها عبارتند از: «کودکان کارآفرین»، «کسب و کار کوچک، چشم انداز بزرگ: درس‌های درباره چگونگی تسلط بر بازار کشور خودتان از کارآفرینان خودساخته‌ای که بخوبی از پس این کار برامده است» بزرگ است.

   وقتی شانس انجام بازر‌یابی شبکه‌ای را داشته باشید، به خوبی از پس آن بر می‌آیید، یا تبدیل می‌شود به یک شکست بزرگ تحقیرآمیز؟
همزمان با همه‌گیر شدن بازار‌یابی شبکه‌ای آنلاین در بیش از ده سال گذشته، هنوز هم بازاریابی شبکه‌ای شخصی (کنفرانس‌ها، همایش‌ها، کارگاه‌های آموزشی، نمایشگاه‌های تجاری، و غیره) راهکاری عالی برای ملاقات و معاشرت با هم‌قطاران، شرکای بالقوه و مربیان است. اگر تازه وارد صحنه بازار‌یابی شبکه‌ای شده‌اید و دل‌تان می‌خواهد به درجات بالای شغلی در این کار برسید، از این پنج اشتباهی که موجب یکه‌خوردن دیگران می‌شود به شدت اجتناب کنید.

1.بیش از حد سلطه‌جو بودن:
اگر با رفتار و کردار فروشنده‌های اتومبیل دست دوم وارد یکی از رویدادهای حرفه‌ای شوید، بلافاصله همه را از اطراف‌تان پراکنده خواهید کرد. بله، درست است که می‌خواهید در پایان رویداد برای همه شناخته شده باشید، اما این دلیل نمی‌شود متکبر و آزار دهنده رفتار کنید.
برای جلوگیری از ایجاد چنین تصویری در ذهن دیگران، بیش از آن‌که در مورد کرده‌ها و کسب و کار خودتان داد سخن بدهید، سعی کنید در مورد کار‌هایی که دیگران دارند انجام می‌دهند سئوال بپرسید. صبر پیشه کنید و به پاسخ های داده شده با دقت گوش دهید به جای آن که مترصد فرصتی باشید که نوبت سخن گفتن شما فرا برسد. با این رویکرد، به نظر دیگران چنین خواهد آمد که که به صحبت‌های دیگران ارزش قائلید و به آن علاقه‌مندید. و نگران نباشید، آن‌ها دیر یا زود وقتی گیر خواهند آورد و از شما به اندازه کافی درباره خودتان سئوال خواهند پرسید.


2.فقط به دانه درشت‌ها فکر کردن:
البته هستند آدم‌هایی که همه افراد حاضر در سالن دلشان می‌خواهد با آن‌ها هم‌کلام بشوند؛ مثلاً سخنران رویداد، سرمایه‌گذاری که جیبی پر از پول دارد، کارآفرین فوق‌العاده موفق و امثال این‌ها. اما به احتمال زیاد افراد دیگری هم در آن مکان پیدا می شوند که ارزش هم‌کلام شدن داشته باشند. بنابراین با پیروی از گله، به دنبال نام‌های بزرگ حاضر در سالن راه نیفتید.
در عوض، دور و بر سالن بگردید و افراد جالب، دارای اطلاعات مفید و سرگرم کننده را کشف کنید. در نهایت ممکن است فرصتی برای صحبت با یکی دو نفر دانه درشت هم پیدا خواهید کرد، و تازه احتمال دارد هیچ وقت نفهمید که آن مرد آرام و گوشه گیر انتهای سالن ممکن است چه گوهر گران‌بهای نایابی باشد.


  3.تلاش بیش از حد برای تحت تاثیر قرار دادن دیگران:
در میان جمعیت احساس کم اهمیتی و بی ارزش بودن به شما دست می‌دهد؟ خیلی از افرا با معرفی خودشان بیش از آن‌چه در واقعیت هستند در این کار افراط می‌کنند. به نظر عرض و طول دادن به رزومه کاری و لاف زدن از موفقیتهای بالقوه آتی وسوسه‌انگیز است، اما احتمال دارد افراد روزی حقیقت را درباره شما متوجه شوند و این مسئله باعث خواهد شد مثل یک آدم غیر قابل اعتماد و احمق به نظر برسید.
این کار می‌تواند برای شما به قیمت از دست دادن شانس آشنایی با مربیان یا مزایای دیگر تمام شود. سخن آخر: خودتان باشید. آن‌وقت احترام بیشتری به دست خواهید آورد و ارتباطی واقعی برقرار خواهید کرد.


4.ساکت و آرام ماندن:
احاطه شدن توسط دیگر کارآفرینان می‌تواند سخت و طاقت‌فرسا باشد، آن‌هم توسط کسانی که برخی از آنها بسیار در مراحل جلوتر و سطوح بالاتری از شما قرار دارند. نگذارید این حقیقت شما را از قدم پیش گذاشتن و آغاز سخن با دیگر باز دارد.
اگر پیش از این در چنین رویدادی حضور نداشته‌اید، قدم به قدم شروع کنید. بروید سراغ کسی که او هم تنها ایستاده است و یک اظهار نظر بی ضرر بیان کنید، مثل، «چقدر امشب این جا شلوغ شده!» یا «این اولین بار است به اینجا تشریف می‌آورید»؟ مهم نیست که چه می‌گویید. هدف شروع مکالمه است.
در عرض چند ثانیه خواهید فهمید فردی که به او نزدیک شده‌اید علاقه‌مند به ادامه صحبت با شما هست یا خیر.  اگر نه، یک حرف پایانی نه خیلی جدی بزنید و حرکت کنید. شانس شما این است که احتمالاً در سالن افراد دیگری هم هستند که نمی‌دانند چطور شبکه سازی کنند و این افراد هستند که از روش شما استقبال خواهد کرد.
توجه کنید: وقتی گفتم فقط سراغ نام‌های بزرگ نروید منظور من این نبود که تنها به افراد کم رو و خجالتی بچسبید چون این‌کار خودش یک اشتباه بزرگ است. شما باید بتوانید شجاعت‌تان را در رگ‌هایتان جمع کنید و خودتان را در مکالمات افراد دیگر مشارکت دهید، وگرنه نخواهید توانست از مزایای شبکه‌سازی حداکثر بهره‌برداری را بکنید.


5.آماده نبودن:
تا حال هنوز صحبتی در مورد هدف واقعی شبکه سازی نکرده‌ایم که در نهایت کمک به رشد کسب و کارتان است. در نهایت، بالاخره فردی پیدا خواهد شد که از شما درباره این‌که چه کاری انجام می‌دهید و کسب و کارتان چیست سئوال خواهد پرسید. این فرصتی است که برای درخشش به شما داده می‌شود. پرتاب سه امتیازی و بالا برنده رتبه تان را تمرین کنید، کارت‌های ویزیت‌تان را آماده نگه دارید و آماده پاسخ‌گویی به همه سوال‌های ممکن باشید.
اگر پاسخ طرف مقابل گفتگو مثبت بود، حتی می‌توانید شور و شوق‌تان را نشان دهید و جزئیات بیشتری هم مطرح کنید. حتماً از طرف مقابل هم در مورد کسب و کار‌ش سئوال کنید. بهترین نوع شبکه‌سازی تبادل واقعی بین دو یا چند نفری است که قادرند با به اشتراک گذاری اطلاعات و دانسته‌ها، ایده‌ها و منابعشان، از یکدیگر منتفع شوند
همین که در فعالیت‌های شبکه‌سازی بیشتری شرکت می‌کنید، آسایش بیشتری حس خواهید کرد و رفتار مناسب طبیعی و آسان‌تر خواهد شد. آنوقت خواهید توانست از فرصت‌های شبکه سازی بیشترین بهره برداری را بکنید، یعنی شانس صحبت با افرادی را بدست آورید که هوشمند، جالب و در مورد ارتباطاتی که در حال ایجاد آن هستند هیجان دارند.

21 اظهار نظر

  1. رضا مختاری مقدم (26110152972)

    دوشنبه، 29 آذر ماه 1395

    عاااااالی بود ...

  2. سيده مريم بنائي (12110681337)

    دوشنبه، 29 آذر ماه 1395

    بسیار عالی بود خیلی ممنون

  3. مهدی علی آبادی (25810740048)

    پنجشنبه، 9 دي ماه 1395

    نکات خوب وعالی بودن ممنون

  4. زکریا کهرازهی (25410565564)

    دوشنبه، 8 خرداد ماه 1396

    مختصرومفیدوعااالی

  5. اشرف فلک امند (22111156342)

    سه شنبه، 30 آبان ماه 1396

    عاليي

  6. سعید ظهرابی (28111087088)

    چهارشنبه، 6 دي ماه 1396

    عالی بود و پرمحتوا ودارای ایهام زیبا

لطفاً برای ارسال نظر وارد شوید.