مقاله

کشف نگینهای درخشان بازاریابی شبکه‌ای

عکس: بادران

چگونگی شناسایی، علاقه‌مند‌کردن و جذب افرادی که در نهایت به فروشندگان بی‌بدیل مجموعه‌تان بدل خواهند شد.

    اگر با افراد موفق و دارای درآمد‌های کلان در بازاریابی شبکه‌ای صحبت کنید باتفاق آرا به شما خواهند گفت که یافتن مشتری جدید کلید موفقیت است. این کار درست مثل کشف الماس است. الماس‌ها بسیار با ارزشند، بنابراین لازم نیست تعداد زیادی از آن‌ها را بیابید تا ثروتمند شوید. در بازاریابی شبکه‌ای هم قضیه از همین قرار است؛ همه کاری که باید انجام دهید این است که چند الماس واقعی و زنده پیدا کنید. حال چگونه باید این‌کار را انجام داد؟
اول، اجازه دهید ببینیم الماس بازاریابی شبکه‌ای چه شکلی است. اغلب از دیدن آن‌ها متعجب می‌شوید. دوستم کولت (Collette) یک مادر بیوه و صاحب پنج فرزند بود. او حداکثر تا  دیپلم درس خوانده بود و داشت به عنوان منشی پاره وقت کار می‌کرد و کوهی از بدهی بر شانه‌هایش سنگینی می‌کرد. از بیرون، کولت اصلاً شبیه الماس نبود اما دلیل بزرگی برای پیروزی و موفقیت داشت؛ او تنها حامی و نان‌آور پنج فرزندش بود. اولین خصوصیت یک الماس داشتن هدف بزرگ، یا یک «چرا»ی بزرگ است.
امروز، کولت پردرآمد‌ترین بازاریاب شبکه‌ای شرکتی است که برای آن کار می‌کند. گذشته از یک «چرا»ی بزرگ، الماس‌های شبیه کولت تربیت‌پذیر هم هستند، روزانه ساعاتی را برنامه‌ریزی کرده و به کسب و کارشان اختصاص می‌دهند، مثبت و خوش‌بین هستند، و بابت پیدا کردن کسب و کار مناسب سپاسگزارند.
حالا بیایید ببینیم چطور می‌توانید آن الماس‌ها را پیدا کنید. ممکن است یکی از همین الماس‌ها درست در حیاط پشتی خانه‌تان باشد. این افراد می‌تواند پدر و مادر، فرزندان، سایر بستگان، دوستان، همکاران، پستچی محل، حسابدار، وکیل، آرایشگر‌ و غیره باشد. بعلاوه این‌ها همان افرادی هستند که بازارتان را گرم می‌کنند؛ یعنی افرادی که می‌شناسیدشان و آن‌ها هم شما را می‌شناسند.
به طور معمول، هنگامی که به یک شرکت بازاریابی شبکه‌ای می پیوندید، فهرستی از همه افرادی که می‌شناسید تهیه می‌کنید و شروع می‌کنید به برقراری تماس با آنها در مورد کسب و کارتان. متاسفانه، این کار معمولاً نتیجه‌ای فاجعه بار در پی دارد چون شما یک نتورکر جدید بوده و احتمالاً آمادگی لازم برای رسیدگی به پاسخ دادن به پرسش‌ها و اعتراضات پیش‌رو را ندارید. با این حال، اگر حس می‌کنید آماده‌اید و می‌دانید چطور الماس‌های‌تان را کشف کنید، می‌توانید از بازار گرم‌تان شروع کنید.
به جای برقراری تماس تلفنی با افرادی که می‌شناسید و گفتن همه زیر و بم شرکت، قدری زمان بگذارید و سعی کنید مسائل و مشکلات زندگی آن‌ها را دریابید. از فرم FORM محتوی نام خانوادگی، شغل، روحیات و سرگرمی‌ها و پول استفاده کنید (FORM از کنار هم گذاشتن حروف اول کلمات family، occupation، recreation و money درست شده است). در گفتگو‌هایتان از آنان در مورد نحوه وقت‌گذرانی با خانواده، وضعیت شغلی یا کسب و کارشان، این‌که برای استفاده از چه تعطیلاتی برنامه‌ریزی کرده‌اند و چطور دارند برای آینده مالی‌شان آماده می‌شوند بپرسید.
همانطور که دارید این سوالات را می‌پرسید، گوش به زنگ نکاتی باشید که موجب ایجاد استرس و ناراحتی برای آن‌هاست؛ ساعت‌های کاری بیش از حد و خسته‌کننده، نبود زمان کافی برای صرف با خانواده، امکان اخراج شدن، نداشتن وقت یا پول برای تعطیلات، نداشتن پس انداز و یا پول اضافی برای سرمایه‌گذاری و غیره. از این نکات یادداشت برداری کنید. وقتی دو یا سه حوزه استرس‌زا نوشته شد، حالا زمان معرفی مفهوم تجارت‌تان است که با یک سئوال آغاز می گردد. سئوالی مانند این یکی: «مسائل زیادی دارید که به نظر باعث ایجاد استرس می‌شوند (ذکر هر یک به اختصار)، نمی‌دانم دلت می‌خواهد راه‌‌حل احتمالی مشکلاتت را پیدا کنی؟» اگر فرد پاسخ مطلوب داد، آنگاه اطلاعات موجود در مورد کسب و کار‌تان را و این‌که چطور این‌کار می‌تواند راه‌حلی برای رفع مسائل استرس‌زا برای فرد مقابل باشد را بیان کنید.
علاوه بر بازار گرم‌تان، دنیایی پر از الماس هم هست. همه کاری که باید انجام دهید این است که آن‌ها را از میان خاک غربال کنید. بهتر از آن این است که آن‌ها شما را بیابند. به این‌کار می‌گویند بازاریابی جاذبه‌ای. شما خودتان را به عنوان فرد دارای قدرت، اعتبار و نفوذ نشان می‌دهید، و افراد با کیفیت خودشان به سراغ‌تان می‌آیند. یکی از بهترین برنامه‌های آموزش در مورد بازاریابی جاذبه‌ای مگنتیک اسپانسرینگ (Magnetic Sponsoring) نام دارد. این برنامه به شما می‌آموزد که چطور خودتان را آماده کنید تا نامزد با کیفیت به سوی‌تان جلب شوند.
یکی دیگر از روش‌های عالی برای پیدا کردن الماس‌ها از طریق ارتباط دهنده‌های خریداری شده است. برخی شرکت‌ها هستند که برای‌تان تبلیغات انجام می‌دهند، و برخی حتی کار پیش‌سنجش را هم به انجام می‌رسانند. بدین ترتیب با افرادی کار خواهید کرد که پیشاپیش علاقه مند به راه‌اندازی یک کسب و کار خانگی هستند، در نتیجه فقط باید شرکت‌تان را معرفی کنید. بسیاری از شرکت‌های رابط اسکریپت‌هایی درا ختیارتان قرار داده و حتی بعضی از آن‌ها به صورت تلفنی آموزش می‌دهند. تعدادی زیادی از بازاریابان شبکه‌ای موفق و سطح بالا شبکه‌های عظیم‌شان را از طریق تبلیغات ساخته‌اند. آن‌ها اقدام به چاپ تبلیغات کوچک طبقه بندی شده در روزنامه‌ها، مجلات بازرگانی و انتشار بر روی اینترنت کردند. آگهی چند تا از مزایای یک کسب و کار بازاریابی شبکه‌ای را بیان می‌کند، مثل خلاص شدن از دست رؤسا، داشتن آزادی زمانی و مالی، مسافرت، مزایای مالیاتی بزرگ، ... سپس مخاطب را  به یک شماره تلفن یا یک پیام ضبط شده یا دیدن یک وب سایت هدایت می‌کند. پیام و سایت همچنان به ایجاد کنجکاوی ادامه می‌دهند به طوری که فرد مورد نظر به مرحله بعدی می‌رود؛ یعنی برقراری تماس تلفنی با شما.
روش‌های مختلفی برای کشف نامزد‌های احتمالی هست. اندکی زمان گذاشته و با افراد دارای درآمد بالا در شرکت خودتان صحبت کنید و ببینید آن‌ها چطور توانسته‌اند نامزد‌های ورود به سیستم را بیابند. کتاب بخوانید، سی دی بینید و در تله‌کنفرانس‌ها و وب‌کنفرانس‌ها شرکت کنید. در جذب اطلاعات در مورد نامزد‌های احتمالی مثل یک اسفنج عمل کنید. ببینید کدام روش بیش از روش‌های دیگر مناسب حال شماست، بعد هر روز آن روش را به کار ببندید. اگر به طور مداوم و مصرانه کار کنید، به زودی خواهید توانست شبکه‌ای پر از نگین های با ارزش و درخشان داشته باشید.

0 اظهار نظر

لطفاً برای ارسال نظر وارد شوید.