مقاله

در اجتماعات شبکه‌ای چطور با غریبه‌ها سر صحبت را باز کنیم

عکس: بادران

 یکی از بهترین راه برای معاشرت بازاریابان با همکاران، و مشتریان شرکت در رویدادهای شبکه‌‌ای است. تجمعات شرکت‌‌ها، کنفرانس‌ها، دورهمی‌ها و مهمانی‌های خودمانی فرصت خوبی برای‌تان است تا با افراد جدید آشنا شده یا با آشنایان قدیمی تجدید دیدار کنید.
با این حال، اگر با درآمیختن با غربیه‌ها در اتاقی شلوغ مشکل دارید، احتمالاً ارتباط گرفتن با افراد حرفه‌ای‌ها‌ می‌تواند برای‌تان فرآیندی دشوار و ناراحت کننده باشد. صرف‌نظر از حس شما نسبت به این قضیه، ایجاد شبکه با دیگران راهی موثر و غیر قابل انکار برای دیدار با افرادی است که می‌توانند فرصت‌های جدیدی در اختیار‌تان قرار دهند و به شما کمک کنند کسب و کار‌تان را تعالی ببخشید.
خیلی از بازاریابان به طور منظم در رویدادهای شبکه‌‌ای حضور پیدا می‌کنند، اما تعداد کمی از آن‌ها درباره نحوه تشکیل موثر شبکه مطالعه یا تمرین می‌کنند. برای باز کردن سر صحبت با افراد غریبه هر چه بیشتر تمرین کنید، کمتر موقع انجام آن دچار اضطراب می‌شوید. اعتماد به نفس‌تان می‌تواند دیگران را بسوی‌تان جذب کند و به شما کمک کند خیلی بیشتر از یک کارت ویزیت به نظر برسید.
برای تبدیل شدن به یک آدم خوش مشرب حرفه‌ای، این راهنمایی را در اجتماع نتورکینگ بعدی که شرکت کردید به کار ببندید.

مهارت‌های عمومی زبانی‌تان را صیقل دهید
مکالمه‌ها همان‌قدر نیاز به توانایی زبانی دارند که معرفی کالا دارد. هر چه می‌توانید مهارت‌های‌تان را تقویت و تمرین کنید. در نزدیکی محل زندگی‌تان در یک کلاس زبان عمومی ثبت نام کنید یا به باشگاه سخنرانان بپیوندید. وقتی حس کردید آماده‌اید، در یکی از جلسات صنعت بازار‌یابی شبکه‌ای یک سخنرانی ارائه کنید یا به کالج محلی یا دانشگاهی واقع در نزدیکی محل سکونتتان پیشنهاد بدهید می‌توانید به صورت افتخاری برایشان جلسه سخنرانی برگزارید کنید.

با دست دادن شروع کنید
نوع دست دادن شما با یک غریبه با زبان رسا در مورد شما و نیات درونی‌تان سخن می‌گوید. وقتی در رویداد شبکه‌ای به فرد جدیدی نزدیک می‌شوید صحبت خودتان را با یک دست دادن محکم آغاز کنید. وقتی دارید با  فرد خوش و بش می‌کنید، با وی تماس چشمی برقرار کنید، لبخند بزنید، دست‌تان را بسویش دراز کنید و خودتان را معرفی نمایید. این ارتباط غیر کلامی به شما کمک خواهد کرد قبل از این‌که حتی کلمه‌ای بر زبان آوردید، رابطه خودتان را بسازید.

در بازی نام‌ها برنده شوید
به خاطر سپردن نام‌ها یک مهارت ضروری در مکالمات است. وقتی دیگران می‌شنوند که نامشان را بر زبان جاری می‌کنید، ارتباط بیشتری با شما برقرار می‌کنند. اگر اولین بار است با کسی ملاقات کرده‌اید، مدام در گفتگو با او نامش را به زبان بیاورید. وقتی دست‌تان را بسویش دراز کنید و نام خودتان را بگویید، طرف مقابل هم به احتمال زیاد خودش را معرفی خواهد کرد.

علاقه نشان دهید
بسیاری از بازاریابان موقع نتورک کردن از یک رویکرد محبوب اما بی اثر استفاده می‌کنند، یعنی به جای معاشرت با دیگران و ایجاد رابطه، تا جایی که جیبشان جا دارد با خودشان کارت ویزیت همراه می‌آورند و به هر کس می‌رسند کارتشان به وی می‌دهند. برای ایجاد ارتباط حرفه‌ای با یک فرد نا آشنا، خودتان را به کسب و کار، نظرات و سرگرمی‌هایش علاقه‌مند نشان دهید (علاقمندی واقعی). وقتی گفتگویی را آغاز می‌کنید سوالاتی بپرسید که به اصطلاح دارای پایان باز باشند تا صداقت خود‌تان را نشان داده باشید. سئوالات پایان باز سئوالاتی هستند که به فرد مقابل اجازه می‌دهد به جای دادن پاسخ‌های یک کلمه‌ای، امکان ابراز عقاید، نظریات و احساسات خود را داشته باشد.

از یک فرد رابط کمک بخواهید
معرفی فردی نوعی استراتژی برنده برای شروع مکالمه در رویدادهای شبکه‌‌ای است. اگر اولین بار است که در رویدادی شرکت می‌کنید و احساس می‌کنید عصبی هستید یا استرس دارید، از میزبان یا فرد با نفوذ دیگری خواهش کنید شما را به دیگران معرفی کند. اکثر افراد با کمال میل شما را به دیگر بازاریابان حاضر در اتاق معرفی خواهند کرد.

از طرف مقابل صادقانه تعریف کنید
همه از این‌که از فرد دیگری تعریف بشنوند خوشحال می‌شوند حتی اگر با آن فرد تازه آشنا شده‌ باشید. از اطلاعاتی که درباره فرد می‌دانید یا شنیده‌اید استفاده کرده و بهترین تمجید را برای او انتخاب کنید. بهترین توصیه نگارنده آن است که از دستاوردهای شغلی یا استعداد وی در کسب و کار تعریف کنید. فقط زمانی از ویژگی‌های فیزیکی فرد تعریف کنید که چیز دیگری برای شروع صحبت نیافته‌اید. مثلاً می‌شود جمله‌ای شبیه به این بگویید، «توی این ژاکت پشمی که به تن دارید خیلی آدم زبر و زرنگی به نظر می‌رسید.»

فرصت‌ها را به اشتراک بگذارید
از رویدادهای شبکه‌‌ای به عنوان راهی برای بهره‌برداری از سرمایه‌های اجتماعی و حرفه‌ای خود استفاده کنید. به دنبال آشنایی با بازاریابانی از صنایع مختلف باشید. وقتی مکالمه‌ای را آغاز می‌کنید، سوالات تخصصی مربوط به صنعت فرد مقابل را بپرسید. از طرف بخواهید افکارش را با شما در میان بگذارد و سپس دیدگاه خود‌تان را در ارتباط با آن ایده ابراز کنید. همیشه گوش به زنگ مشارکت‌های بالقوه و فرصت‌های تجاری دیگر باشید. گوش‌هایتان را چنان آموزش دهید که آماده شنیدن مسائل و مشکلات دیگران باشند چون بدین ترتیب خواهید توانست برای مسائل آنان راه حل ارائه دهید.

داستان‌گویی را یاد بگیرید
بهترین راه برای ایجاد ارتباط در مکالمات شبکه‌ای تعریف کردن داستان خود‌تان است. هرکسی داستانی برای گفتن دارد. برای دریافتن داستان دیگران، سوالات دقیق و درست بپرسید. مثلاً می‌توانید چیزی شبیه به این بگویید، «چه کسی برای تان در زندگی خاص بوده یا چه کسی تحت تاثیر قرارتان داده تا به کسی که امروز هستید تبدیل شوید؟» این سوالی شخصی است که به دیگران کمک خواهد کرد سر صحبت را باز کنند.

0 اظهار نظر

لطفاً برای ارسال نظر وارد شوید.