مقاله

نقش بازاریابی شبکه‌ای در دنیای واقعی

عکس: بادران

نوشته: نانسی تابلر (Nancy Tobler)

   فدراسیون جهانی انجمن‌های فروش مستقیم (WFDSA) اطلاعات زیادی در مورد فروش مستقیم و بازاریابی چند سطحی در سراسر جهان تهیه می‌کند. WFDSA نمایندگی 58 انجمن ملی بازاریابی شبکه‌ای را بر عهده دارد. جدیدترین آمار سراسری جهان در این زمینه در سال 2014 تهیه شده است. برآورد میزان خرده فروشی در سراسر جهان از سال 2011 تا 2014 به میزان 5/6 درصد افزایش یافته است.

خرده فروشی‌ها
ایالات متحده آمریکا بزرگترین آمار را از منظر فروش خرده فروشی به خود اختصاص می‌دهد که این مقدار معادل حدود 19٪ درصد بوده و به این ترتیب، افزایشی 5/5 درصدی را نشان می‌دهد. در کمال تعجب و با وجود ممنوعیت ملی بازاریابی چند سطحی در چین، این کشور دومین رتبه در زمینه میزان خرده فروشی را با 17 درصد کل جهان  داشته و افزایشی 6/18 درصدی را تجربه کرده است. چند بازار کوچک رشد چشمگیری در این زمینه داشته‌اند. مثلاً ونزوئلا، آرژانتین، اروگوئه و کلمبیا که همگی افزایشی دو رقمی در خرده فروشی داشته‌اند. به طور کلی آمار آمریکای ‌مرکزی و جنوبی در خرده فروشی معادل 6/46 درصد کل دنیا بوده است.                        

محصولات
نوع محصولاتی که که در قالب بازاریابی شبکه‌ای به فروش می‌رسند شامل محصولات بهداشتی و لوازم آرایشی با آمار 34٪، محصولات سلامتی 29٪ و کالا‌های خانگی با 13 درصد بوده‌‌اند. با توسعه دایره فعالیت شرکت‌ها به کشورهای دیگر، محصولات به فروش رسیده با تغییراتی مواجه می‌شوند.
محصولات باید مبتنی بر فرهنگ و شیوه زندگی خریداران طراحی شوند. فروش به افراد فقیر جهان چالش بزرگی است.‌ هاموند و پاراهالد نمونه‌هایی از شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای در حال پیشرفت در دو کشور هند و برزیل را مثال آورده‌اند. به عنوان مثال در هند، شرکت هندوستان لور با مسئولیت محدود روشی برای کپسوله کردن ید یافته است. کمبود ید یکی از علل اصلی عقب ماندگی ذهنی است. بسیاری از مردم فقیر هندی به هیچ وجه از نمک ید‌دار استفاده نمی‌کنند. محصولات تنها عامل مد نظر قرار گرفته برای عبور از مرزهای بین‌المللی نیستند.
در مکان‌ها و مسیرهایی که حمل و نقل در آن‌ها با محدودیت‌هایی مواجه است، بازاریابی شبکه‌ای و فرد به فرد بسیار کارآمد است. بازاریابی شبکه‌ای به این دلیل در اوایل دهه 1900 در ایالات متحده کارآمد بوده و مورد استقبال واقع شده که توزیع فرد به فرد در نقش نوعی روش توزیعی عمل می‌کرد. شرکت ایوان (Avon) از خانم‌های خانه‌دار برای توزیع محصولات خود استفاده می‌کرد.

محدودیت‌های قانونی
مسئله دیگری که باید مد نظر قرار گیرد طرح پرداخت پاداش است. قانون موثر بر مسائلی همچون تعداد سطوحی که یک شرکت می‌تواند بابت آن کمیسیون پرداخت کند و اینکه چه مقدار از قیمت فروش را می‌توان برای پاداش فروش در نظر گرفت در کشور‌های مختلف جهان متفاوت است.
اما خبر خوب این که بازاریابی شبکه‌ای در سراسر جهان به رشد خود ادامه می‌دهد. هر فرهنگی باورها و عقاید مختلفی درباره محصولات و بازاریابی شبکه‌ای دارد. کشورها از نظر مقررات و قوانین مربوط به بازاریابی شبکه‌ای متفاوت هستند. با این حال، تفاوت‌ها می‌تواند به نفع شرکت عمل کنند.

2 اظهار نظر

  1. فرامرز دیوسالار (22110044878)

    يكشنبه، 23 ارديبهشت ماه 1397

    درود دوستان خدا قوت،میخواستم بدونم منبع مقالات رو میشه از شما گرفت،برای پایان نامه میخوام استفاده کنم...

لطفاً برای ارسال نظر وارد شوید.