مقاله

مربیگری و توسعه شخصی

عکس: بادران

نوشته: نانسی تابلر

 در دنیای کسب و کار سنتی مربیگری مفهومی نسبتاً جدید و به نوعی پیشرفته محسوب می‌گردد. با این حال، صنعت فروش مستقیم و شرکت‌های MLM مدت‌های مدیدی است که از مربی‌گری به عنوان روشی برای توسعه شخصی استفاده می‌کنند. مربیگری و آموزش اغلب مجموعه‌ی یکسانی از رفتارها را شامل می‌شود. وقتی می‌خواستم این مقاله را به رشته تحریر درآورم، اولین سوال من این بود، «چه تفاوتی بین مربیگری و آموزش وجود دارد؟» به نظر می‌رسد تفاوتی که وجود دارد این است که مربیگری فرایندی است فرد به فرد. مربی و کارآموز در طول زمان به ایجاد و بسط روابط میان خود می‌پردازند. این ارتباط به مربی کمک می‌کند اهداف کارآموز را شناسایی کرده، نقاط قوت موجود و منابع او را شناخته و تقویت کرده بر اساس بازخورد‌های دریافتی، به نظارت و باز تنظیم فرد بپردازد. اساسا مربیگری محیطی می‌آفریند که در آن مربی به فرد کمک می‌کند به ارزیابی رفتار خود پرداخته، هدفش را شناخته و آن را تعیین نموده، پیشرفت وی به سوی هدف مورد نظر را پایش کرده و بر اساس میزان دوری و نزدیکی وی به هدفی که از پیش تعیین نموده بود، فرایند حرکتی او را باز تنظیم نماید (گرنت، پسمور، گاوانا و پارکر، 2010).
سپس از خودم پرسیدم، مربیگری چقدر در راستای هدف خود موفق است؟ از آن‌جایی که مربیگری حول محور یک فرد می‌گردد، بسیار مشکل است که دستاورد‌های به دست آمده را با افراد و موقعیت‌های دیگری سنجید یا مورد مقایسه قرار داد. این پراکنش و مغایرت موجود میان شرایط و افراد بدان معنی است که بسیاری از تحقیقات انجام گرفته بر سر این موضوع بیشتر توصیفی‌اند تا نتیجه محور.
یکی از مطالعات معروف (اولیورو، بین و کوپلمن، 1997) نشان داد که بهره‌وری کارکنان پس از آموزش 4/22 درصد افزایش پیدا می‌کند. کسانی که در این دوره‌ی آموزشی شرکت کرده و سپس در ادامه، تحت هشت هفته مربیگری [دوره‌های عملی زیر نظر رهبر گروه-م] قرار می‌گیرند با 88 درصد افزایش بهره‌وری مواجه می‌شوند. یکی از بخش‌های جالب توجه تجربه به دست آمده توسط کارآموزان در این مطالعه این بود که نتایج موفقیت یا عدم موفقیت کارآموزان در پایان دوره مربیگری در اختیار عموم قرار گرفت و آن‌ها هم از نتیجه مطلع گردیدند. در این مطالعه هر کارآموز می‌بایست به عنوان هدف، پروژه‌ای خاص مربوط به کارش را انجام می‌داد. این بدان معنی است که بسیاری از افراد عقیده دارند مربیگری مفید‌تر از آموزش است. با این حال این نتیجه‌گیری احتمالاً به نوع اهداف انتخابی و استراتژی مربی بستگی دارد.
سوال بعدی‌ام این بود که افراد در کنار مربی چه اهدافی برای خود تعیین کرده و آن‌ها را دنبال می‌کنند؟ بدیهی است که در فروش مستقیم و MLM توزیع کنندگان به دنبال آن هستند که بتوانند یک تیم ساخته و مهارت‌های فروش خود را بهبود بخشند. با این حال مربیگری می‌تواند هر هدفی را در بر بگیرد؛ از کاهش استرس، صحبت کردن در برابر جمع و مهارت‌های فردی گرفته تا مدیریت زمان. آن‌چه من از بحث مربیگری آموختم این بود که مربیگری این پتانسیل را دارد که نوعی سیستم التزام در اختیار کارآموز قرار دهد تا وی بتواند، فارغ از این‌که چه هدفی را برگزیده، با کمک آن به اهدافش پایبند باشد.
تمام استراتژی‌های مربیگری برابر نیستند و همه‌ی استراتژی‌ها هم درباره‌ی همه‌ی کارآموزها جواب نمی‌دهد. برخی از تکنیک‌های مربیگری مانند تعیین هدف و توسعه‌ی مهارت‌ها برای عده‌ی خاصی از افراد کارایی بیشتری دارد و در مقابل برای دیگران تکنیک‌های دیگری مانند جلسات منظم بهتر جواب می‌دهد.
مربیگری در کسب و کار فروش مستقیم امر جدیدی نیست. همه‌ی شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای و فروش مستقیم به توزیع‌کنندگان خود نحوه تربیت زیرمجموعه‌ها را آموزش می‌دهند. امیدواریم به زودی شاهد باشیم که مربیگری چطور توانسته در کار شما به عنوان کارآموز و مربی موثر واقع شود.

0 اظهار نظر

لطفاً برای ارسال نظر وارد شوید.