مقاله

باید‌ها و نباید‌های کارت ویزیت

عکس: بادران

نویسنده: ژاکلین ویتمور ژاکلین ویتمور متخصص آیین معاشرت و بنیانگذار مدرسه تشریفات پالم بیچ در آمریکا است. او نویسنده کتاب‌های زیر است: «آماده برای موفقیت: تسلط بر چهار صفتی که متخصصان برجسته را شاخص می‌کند» (انتشارات سنت مارتین ، 2011) و «رده تجاری: آیین معاشرت مورد نیاز برای موفقیت در کار» (انتشارات سنت مارتین، 2005).

   ممکن است در عصر دیجیتال باشیم اما داشتن یک کارت ویزیت فیزیکی در درون خود چیزی دارد که استفاده از آن را همچنان مفید ساخته، بالاخص در زمان شبکه‌سازی و تلاش برای جذب مشتریان جدید.
وقتی به درستی کار را معرفی می‌کنید، داشتن کارت ویزیت مثل بهره‌برداری از یک ابزار برند قوی عمل می‌کند و می‌تواند به عنوان یک ابزار تجاری قدرتمند عمل کرده و باعث می‌شود افراد شما و آنچه عرضه می‌کنید را به سرعت به یاد بیاورند. از این راهنمایی‌های مرتبط با کارت ویزیت استفاده کرده و حرفه‌ای‌گری و توجه به جزئیات را به نمایش بگذارید.
یک طراحی حرفه‌ای انتخاب کنید. کارت ویزیت شما باید همان شکل و شمایل دیگر مواد چاپی‌تان (سربرگ، نامه‌ها، ...) را داشته باشد. طرح‌های کلی باعث خواهند شد کارت ویزیت شما در میان انبوهی از کارت‌های دیکر گم شود. به جای این‌کار، طرحی انتخاب کنید که نشان‌دهنده برند شخصی یا حرفه‌ای‌تان باشد.. برای این‌کار یک طراح معتبر استخدام کنید.
به خوانا بودن اولویت بیشتری بدهید تا خلاقیت در طرح استفاده از فونت‌های تزئینی، عجیب و غریب و دارای اشکال به شدت پیچیده گرچه می‌تواند زیبا باشد، اما خواندن متن را مشکل خواهد شد. برای این‌کار فونت‌های ساده بهترین گزینه هستند. اندازه فونت را به اندازه کافی بزرگ انتخاب کنید طوری که مشتریان بالقوه مجبور نباشند برای دیدن مشخصات تماس‌تان چشمشان‌ را مدام باز و بسته کنند یا عینکشان را از جیبشان خارج کنند تا بتوانند را ببینند.
صفحه‌آرایی کارت را عاقلانه برگزینید. اندازه سنتی کارت‌های ویزیت 9 سانتی‌متر در 5 سانتی‌متر است. اشکال عجیب و غریب یا اندازه‌های قالبی هر‌چند مدت طولانی‌تری در خاطر می‌مانند ولی نگهداری از آن‌ها سخت‌تر است. اگر می‌خواهید پشت کارت هم اطلاعات چاپ کنید، یادتان باشد که فقط اطلاعات ضروری باشند. مثلاً فردی که در ایالات متحده و ژاپن به کسب و کار می پردازد، می‌تواند در یک سوی کارت اطلاعاتش را به زبان انگلیسی و در سمت دیگر کارت به زبان ژاپنی چاپ کند.
از رنگ‌های پر زرق و برق بپرهیزید. هر‌چند پشته‌ای از رنگ باعث می‌شود  کارت ویزیت خود به چشم بیاید، اما باید مطمئن شوید که این کار برای انجام کار خاصی صورت می‌گیرد. رنگی انتخاب کنید که حواس بیننده را از لوگو و اطلاعات تجاری شرکت‌تان به سوی خودش جلب نکند. برای راحت خوانده شدن کارت، متن را با رنگی تیره همچون مشکی، آبی تیره یا خاکستری تیره چاپ کنید.
راه‌های متعددی برای تماس با خودتان مهیا کنید. حداقل باید سه دسته اطلاعات در کارتتان به چشم بخورد: اسم، شماره تلفن، و نشانی ایمیل. اگر فضا اجازه بدهد، نام، نشانی و وب سایت شرکت را نیز بگنجانید. شماره‌های فکس آنقدر که زمانی اهمیت داشتند مهم تلقی نمی‌شوند و می‌توان آن‌ها را حذف کرد. بعلاوه لازم نیست لینک همه شبکه‌های اجتماعی خودتان را در کارت درج کنید. نکته کلیدی این است که کارتتان را ساده و در عین حال حرفه‌ای طراحی کنید.
غلط‌های املایی را چند باره چک کنید. غلط املائی و خطاهای سهوی موجب لکه دار شدن برند شخصی‌تان می شوند. مشتریان بالقوه شما را با کیفیت کارت ویزیت‌تان قضاوت خواهند کرد. توجه به جزئیات مهم است. به محض تغییر در اطلاعات، کارت جدید چاپ کنید. بهتر است از فکر چند هزار تومانی که با پشت نویسی دستی اطلاعات به روز شده در پشت کارت در جیب‌تان باقی می‌ماند بگذرید. کارت‌های ویزیت‌تان باید همواره به روز و موجود باشد.
هرگز بدون کارت ویزیت خانه‌تان را ترک نکنید. چرا به کارت ویزیت می‌گویند کارت ویزیت؟ چون قرار است یا هر کارت یک نفر را به مجموعه آشنایان‌تان اضافه کنید و در نتیجه یک موقعیت تجاری ایجاد کنید. کارت‌هایتان را در یک محفظه قشنگ و محکم نگهداری کنید تا سالم و محفوظ باقی بمانند. این را به یک عادت تبدیل کنید که همیشه دسته‌ای از کارت‌های ویزیت‌تان را در اتومبیل، روی میز تحریر، کیف جیبی و کیف دستی‌تان همراه داشته باشید. آدم نمی‌داند چه زمانی یک برخورد ممکن است به یک فرصت برای کسب و کار تبدیل شود. وقتی در جلسه‌ای شرکت می‌کنید، دسته‌ای کارت در اختیار منشی‌تان قرار دهید تا به خوبی از پس معرفی نام شما و شرکت‌تان بر خواهد آمد.
در مکالمات خیلی سریع کارت‌تان را به نفر روبرو ندهید. در اغلب موارد، بهتر است منتظر طرف مقابل باشید تا از شما کارت‌تان را بخواهد. اگر در گفتگو خیلی زود کارت‌تان را به طرف بدهید به نظر این‌طور خواهد آمد که آدم سمج و گستاخی هستید. سعی در ایجاد رابطه دوستانه داشته باشید و قبل از اتمام معرفی کارت‌تان را نفر مقابل بدهید. بدون مکث بگویید، « ممکن است کارت مرا بپذیرید؟» کارتتان را مستقیماً رو به سمت طرف بگیرید. وقتی از کسی کارت دریافت می‌کنید، کمی علاقه نشان دهید و قبل از گذاشتن کارتش در جیب، مدتی اطلاعات رویش را مطالعه کنید.
از کارت ویزیت برای یادآوری نام‌ها استفاده کنید. اگر در جلسه‌ای هستید و تازه با دیگران کارت رد و بدل کرده‌اید، کارت‌های را روی میز در مقابل‌تان قرار دهید به نحوی که نام‌ها را به یاد بیاورید و متوجه بشوید چه کسی دارد صحبت می‌کند.

6 اظهار نظر

  1. رضا مختاری مقدم (26110152972)

    دوشنبه، 29 آذر ماه 1395

    عالی و کاربردی ...

  2. پویا گذرآبادی (22111333245)

    سه شنبه، 5 دي ماه 1396

    واقعاً ممنون، خیلی دنبال همچین نکاتی بودم البته راجب کیفیت کاغذ کارت ویزیت مطلبی گفته نشد

لطفاً برای ارسال نظر وارد شوید.