مقاله

هرگز همزمان به تبلیغ محصول و کسب و کار نپردازید

عکس: بادران

نوشته: تیم سیلز

   

یکی از بازاریابان MLM اخیراً به من گفت:

«تا به حال فقط یکی از مشتری‌هایم مرا مایوس کرده است. سعی کردم به او حالی کنم که کسب و کار ما خیلی با بقیه‌ی کارها تفاوت دارد و مثل بقیه کار‌ها نیست که فقط کالایی مصرفی را به مشتری‌هایی که خواهان آن هستند بفروشد. به او گفتم در واقع ما پولی که هر روز بابت خرید محصولات می‌پردازیم به صورت تخفیفی که بابت خرید محصولات سری بعدی می‌دهیم به ما بر می‌گردد و تازه این شانس را داریم که پول هم در بیاوریم. هیچ وقت نتوانستم قانعش کنم. با این‌که یکی دو تا از محصولات ما را امتحان کرد و از آن‌ها راضی بود، هیچ وقت حاضر نشد سفارش بدهد.»

این حرف‌ها به نظرتان آشنا نمی‌آید؟ ممکن است محصول شما فرق داشته باشد، یا شرکت‌تان یک شرکت MLM دیگر باشد، اما فکر می‌کنید چرا این نمانده فروش نتوانسته در کارش موفق باشد؟

او امید داشته همزمان با این‌که از یک مشتری سفارشی برای محصولت دریافت می‌کند، همان مشتری را در همان موقع برای عضویت به عنوان زیرمجموعه‌اش هم استخدام نماید.

هرگز همزمان به تبلیغ محصول و کسب و کارتان نپردازید

خیلی‌ها به من نامه نوشته اند، یا زیر نوشته‌هایم نظر گذاشته اند که چرا من باور دارم که نباید همزمان هم محصول و هم کسب و کار را تبلیغ کرد. این دیدگاه خلاف چیزی است که اغلب مردم در این تجارت از دیگران شنیده‌اند. بسیاری از افراد در این تجارت این طور شنیده اند یا به آن‌ها اینطور آموزش داده شده که اول باید کسب و کارشان را به مشتری‌ها نشان بدهند و سپس سعی کنند نامشا آن‌ها را جزء سفارش دهنده‌های محصولات بگنجانند. یا به ان‌ها گفته شده اول محصولشان را به مشتری نشان بدهند بعد به وی بگویند، «حالا می‌توانی از این کار کسب درآمد هم بکنی.»

چه منطق پشت این کار خوابیده است؟ چون محصول ما خیلی خوب است و ضمناً فرصتی وجود دارد که بشود از عرضه این محصولات کسب درآمد هم کرد. حالا با ترکیب این دو تا مزیت مشتری ممکن است رغبت بیشتری برای خرید و کسب اطلاعات بیشتر درباره کار ما در خودش حس کند.

خوب تجربه من و بسیاری دیگر از قدیمی‌های این کار این است که این رویکرد باعث موفقیت شما در تجارت MLM نخواهد شد.

نگذارید کسی از شما متنفر بشود

تجربه من در کسب و کار بازاریابی شبکه ای به من نشان داده که اگر محصول‌تان را به کسی نشان بدهید و بلافاصله بعد از آن کلمه‌ای راجع به کسب درآمد از این کار به وی بگویید، باعث خواهید شد بلافاصله در او نوعی احساس انزجار و نفرت نسبت به شما پدید آید. حالا دیگر آن فرد دلش نمی‌خواهد من از این راه پول در بیاورم و شاید به نظرش این طور بیاید که اصلاً کار درستی نیست که من می‌خواهم از این راه کسب درآمد کنم. یا ممکن است فکر کند من نرفته ام به سراغ او تا کمکش کنم و دردی از وی دوا کنم، بلکه به این دلیل به یاد او افتاده‌ام که دلم می‌خواهد از قِبَل او به سود خودم دست پیدا کنم. یادتان باشد، حس و درکی که شما در شنونده و در ذهن و روح مشتری ایجاد می‌کنید پایه‌ای است که باعث ساخته شدن کسب و کار شما و موفقیت شما در MLM خواهد شد.

اگر کمی زمان بگذارید و انرژی به خرج بدهید و ببینید واقعاً چه چیزی هست که به درد مشتری شما می‌خورد و گرهی از کار او می‌گشاید، و ببینید مشتری شما واقعاً دنبال چه چیزی است، و چه چیز دیگری به درد او نمی‌خورد، آن وقت است که خواهید فهمید باید چه رویکردی در پیش بگیرید. در همین مثالی که در بالا برایتان زدم و مشتری‌اش باعث ناامیدی وی شده بدود، امکان داشت سفارش خیلی خوبی از طریق وی ثبت کند نه این‌که باعث شود کل معامله به هم بخورد. در حالی‌که او روی چیزی که واقعاً مشتری دلش می‌خواست به دست بیاورد تمرکز نکرده بود و در نتیجه کل رابطه‌اش را از دست داد. 

0 اظهار نظر

لطفاً برای ارسال نظر وارد شوید.