مقاله

5 روش خلاقانه برای شبکه‌سازی

عکس: بادران

نویسنده: ژاکلین ویتمور ژاکلین ویتمور متخصص آیین معاشرت و بنیانگذار مدرسه تشریفات پالم بیچ در آمریکا است. او نویسنده کتاب‌های زیر است: «آماده برای موفقیت: تسلط بر چهار صفتی که متخصصان برجسته را شاخص می‌کند» (انتشارات سنت مارتین، 2011) و «رده تجاری: آیین معاشرت مورد نیاز برای موفقیت در کار» (انتشارات سنت مارتین، 2005).

 داشتن شبکه‌ای گسترده از افراد برای موفقیت فردی که می‌خواهد کسب و کار خودش را داشته باشد، بسیار حیاتی است. به لطف رسانه‌های اجتماعی، روند ملاقات با مشتریان و خریداران بالقوه در طول سال‌ها تکامل یافته است. اغلب مردم بر این باورند که کار بازاریابی شبکه‌ای با اعداد بزرگ سر و کار دارد؛ یعنی مثلاً هر کس در جاهای بیشتری حضور پیدا کند بخت و اقبالش را در پیدا کردن و ایجاد کسب و کار بهتر و شهرت بیشتر افزایش داده است. اما این بار جارو برقی شدن تنها گزینه‌تان نیست. راه‌هایی کمتر سنتی و در عین حال موثرتری هستند که بوسیله‌ آن‌ها می‌توانید دیده شوید. پنج دگرگونی خلاقانه در شبکه‌سازی را برایتان بیان می‌کنیم:

1. شبکه خود‌تان را از نو بسازید.
دوست دارید مثل کسانی باشید که انگار همه را می‌شناسند؟ همه شبکه‌تان را دور خودتان متمرکز کنید. یک جمع گروهی جدید بوجود آورید. یک جلسه اتاق فکر راه بیندازید. همه را به یک شام دعوت کنید. فرصت‌ها بی‌پایانند.
این تکنیک‌ها به ویژه می‌تواند بدرد کارآفرینانی بخورد که بازار‌یابی شبکه‌ای سنتی به نظرشان دلهره آور است. وقتی میزبان رویداد شبکه‌ای خودتان شدید، این یکی از راه‌هایی است که تصویر خودتان را در ذهن مردم ثبت کنید. این کار ربطی به مسئله فروش ندارد، بلکه شروع و تسهیل درد برگزاری یک رویداد ارزشی است که به همه افراد درگیر افزوده می‌گردد.

2. داوطلب شوید.
برای این‌که از غیر خودی به خودی تبدیل شوید، هر موقع امکان فراهم شد به صورت داوطلبانه به کمک بشتابید. بسیاری از سازمان‌های خیریه محلی کوچکند و به شدت به مشارکت جامعه وابسته هستند. برای خدمت در هیئت مدیره موسسه یا انجمن خیریه مورد علاقه‌تان درخواست بدهید. این کار فرصت بزرگی برای دیدار با افراد حرفه‌ای دیگری است که مثل خودتان شور و شوق چنین کار‌هایی را دارند.
این را به یک هدف تبدیل کنید؛ این که با رویکرد خدامت رسانی دست به بازار‌یابی شبکه‌ای بزنید نه با هدف فروش بیشتر.

3. با غریبهها وارد گفتگو شوید.
این‌که جذب افرادی شویم که دوستشان داریم، می‌شناسیم‌شان و به‌شان اعتماد داریم کاملاً طبیعی است. اما سعی کنید در رویداد بعدی خودتان را به افراد غریبه معرفی کنید و با آنان نشست و برخاست کنید.
اگر دیدی کسی در شهر‌تان تازه‌وارد و غریبه است از وی بپرسید چه کمکی از دست‌تان ساخته است تا برایش انجام دهید. اگر طرف به کسی احتیاج دارد که وی را به یک مکانیک یا دکتر ارجاع دهد، مشاوره خودتان را در اختیارش قرار دهید. به مرجع دیگران تبدیل شوید، آنوقت است که به احتمال زیاد که اگر فرصتی تجاری پیش آمد، اولین کسی خواهید بود که به وی زنگ خواهند زد.

4. به دنبال یافتن همکاری بالقوه باشید.
بهترین شبکه‌های بین کارآفرینان در زمینه‌های مختلف، اما مرتبط با هم ساخته می‌شود. اگر شبکه‌تان مملو از افراد کاملاً مثل خودتان است، ممکن است فرصت‌های کسب و کار زیادی را از دست بدهید. به عنوان یک کارآفرین، بخت و اقبال زیادی دارید تا با افراد دیگری از صنایع مختلف همکاری‌هایی خلاقانه داشته باشید.
به مشتریانتان فکر کنید. آیا محصول یا خدماتی هست که بتوانید آن را تفکیک کرده وو با تشکیل گروه با فرد دیگری که دارای مجموعه‌ای از افراد آشنا و همکرا است، به توزیع آن بپردازید؟ همکاری راهی عالی برای به نمایش گذاشتن تخصص شماست؛ با افراد جدید ملاقات و آن‌ها را به منفعت تبدیل کنید.

5. قبل از آغاز یک اجتماع به استقبالش بروید.
می‌خواهید دوست داشته باشید یا نه، اجتماعات و گرد‌همایی‌ها  هنوز هم رایج‌ترین روش شبکه‌سازی هستند. اگر دارید برای شرکت در کنفرانسی می‌روید، توییتر را به دنبال کسانی که بگردید که آن‌ها هم تمایل به شرکت‌شان را اعلام کرده‌اند. یک پیام سریع برایشان ارسال کنید. نام و نشانی خودتان و شرکت‌تان و راه‌های تماس با خودتان را برایش ارسال کنید. آنها برای یک قهوه یا مثلاً خوردن یک ساندویچ دعوت کنید. قبل از این‌که اجتماع شروع شود به این ترتیب چند دوست و آشنا و در کل، ارتباط جدید برای خودتان ایجاد کرده‌اید.
در نهایت، پیگیری را فراموش نکنید. هر چه امتیاز بیشتری از تماس با افراد کسب کنید، آن‌ها شما را بیشتر به خاطر خواهند آورد. هیچ چیز به اندازه یک یادداشت تشکری که با دست نوشته شده باشد، در طرف مقابل احساسی خوشایند ایجاد نمی‌کند.

0 اظهار نظر

لطفاً برای ارسال نظر وارد شوید.