مقاله

3 گام برای ایجاد تکثیر در بازاریابی شبکه‌ای

عکس: بادران

نوشته: اریک وور

  بارها در مورد این‌که چرا تکثیر برای کسب و کار شبکه بازاریابی مهم است صحبت کرده‌ام. تکثیر به شما امکان می‌دهد بدون این‌که مجبور باشید دست هر کسی را در شبکه‌تان گرفته و پا به پای او راه بروید ساختمان عظیم کسب و کارتان را حفظ کنید. اما انجام تکثیر در واقعیت به چه ترتیب صورت می‌پذیرد؟
\r\nدر واقع، سه مرحله هست که می‌توانید برای ایجاد تکثير طی کنید.
\r\n
\r\nشماره 1: با الگو رهبری کنید
\r\nیکی از راه‌هایی که می‌توانید مطمئن شوید که دارید خودتان را در مجموعه تکثیر می‌کنید این است که ببینید اعضای مجموعه هم خودشان دارند توزیع کنندگان جدیدی به استخدام در می‌آورند. اما اگر خودتان اقدام به استخدام اعضای جدید نکنید، اعضای تیم‌تان هم هرگز چنین کاری نخواهند کرد. والدین اغلب می‌گویند، «این طور که می‌گویم انجام بده، نه آن طور که خودم انجام می‌دهم.» اما من فکر می‌کنم همه ما می‌دانیم که این روش به هیچ وجه کارایی نخواهد داشت. مردم بیش از آن که به گفته‌های طرف مقابل گوش کنند سعی می‌کنند کردار او را تقلید و کپی کنند.
\r\nبنابراین اگر می‌خواهید تیم‌تان شروع کند به استخدام توزیع‌کنندگان جدید، باید خودتان به آن‌ها نشان دهید چطور می‌شود این کار را انجام داد. خودتان شروع کنید به جذب افراد جدید. طی مدتی کوتاه داستان خودتان را برای افراد مجموعه تعریف کنید؛ این‌که چطور توانستید اولین زیرمجموعه خودتان را جذب کنید، بیا چطور توانستید تعداد زیادی توزیع‌کننده را در مدت زمانی کوتاه  به استخدام شرکت در آورید. از یکی از کسانی که به تازگی استخدام کرده‌اید بخواهید در یکی از جلسات شما با اعضای زیر مجموعه شرکت کند تا تیم شما به چشم خود ببیند چطور می‌توان این کار را انجام داد. کاری کنید که بتوانند سیستم‌های ساده‌ای که خودتان مورد استفاده قرار می‌دهید را ببینند و خودشان هم آن سیستم‌ها را یاد بگیرند.
\r\nخودتان برای اعضای تیم الگو باشید؛ به این ترتیب، اعضای تیم‌تان کار شما را تقلید خواهند کرد.
\r\n
\r\nشماره 2: کاری کنید افراد با کارآمدی کارشان را شروع کنند
\r\nتوزیع کنندگان جدید شما هرگز نخواهند توانست شما را تکثیر کند اگر تنها بعد از امضای قرارداد عضویت، آن‌ها را به حال خودشان رها کنید و تنها منتظر شوید تا خودشان کارشان را شروع کنند. باید برای شروع صحیح کار کمک‌شان کنید. و بهترین راه برای انجام این کار این است که آن‌ها را تا جایی پیش ببرید که دیگر ترک کار برایشان مشکل‌تر از باقی ماندن و ادامه فعالیت‌شان در این حرفه باشد.
\r\nبنابراین بلافاصله پس از ورود آن‌ها به این حرفه، کار با آن‌ها را شروع کنید. از تصمیم آن‌ها برای پیوستن به این حرفه حمایت و آن را تایید کنید. انتظارات آنها را واقعی کنید به حدی که به خوبی بدانند قرار است چه اتفاقی برایش رخ بدهد. مطمئن شوید که همه‌ی ابزار و اطلاعات مورد نیاز را دارند. و هر آن چه می‌توانید انجام دهید تا اولین مشتری‌‌شان را پیدا کنند، اولین زیر مجموعه خودشان را جذب کنند، و اولین پورسانت‌شان را دریافت نمایند. حتی می‌توانید آنها را به یکی از کنفرانس‌ها و گردهمایی‌های شرکت دعوت کنید.
\r\nکمک شما به توزیع کنندگان جدید برای شروع راه از مسیر صحیح نه تنها به بقای آن‌ها در این حرفه کمک می‌کند بلکه باعث می‌شود خیلی سریع تر روی پای خودشان بایستند.
\r\n
\r\nشماره 3: یک فرهنگ سرعت ایجاد کنید
\r\nشمایید که به عنوان یک رهبر باید تصمیم به ایجاد یک فرهنگ سرعت در کسب و کارتان بگیرید. زمانی که تیم شما به این باور برسد که کسب و کار به صورت یک سازمان در حال پیشروی است و سرعت این پیشروی زیاد است، خودش را با این سرعت وفق خواهد داد و شتاب حرکتی در گروه شما ایجاد خواهد شد. در نتیجه، از تیم‌تان بخواهید با شتاب بیشتری به جذب فروشنده‌های جدید اقدام کنند، در پله‌های ترقی جایگاه شرکت بالا بروند، و سریعتر به اهداف‌شان دست پیدا کنند.
\r\nیکی از روش‌های مختلف برای ایجاد چنین فرهنگی این است که در صورت رسیدن افراد به جایگاه خاص، به آن‌ها مشوق‌های ارائه کنید (تشویق و ارائه جایزه)؛ مثلاً جایزه‌ای بگذارید برای کسی که بتواند زودتر از بقیه مثلا به جایگاه راهنما دست پیدا کند. برای این‌کار مسابقه ترتیب بدهید؛ اعضای تیم را به شرکت در این مسابقه دعوت کنید، و فضایی به وجود بیاورید که افراد تشویق شوند در نحوه‌ی کارکردشان پیشرفت ایجاد کرده و خودشان را تقویت نمایند.
\r\nبا این سه مرحله می‌توانید کسب و کاری درست کنید که در آن تکثیر اتفاق می‌افتد و به این ترتیب، یک گام دیگر به سوی موفقیت بردارید.

0 اظهار نظر

لطفاً برای ارسال نظر وارد شوید.