مقاله

3 تکنیک قدرتمند برای جلوگیری از نگرانی (و احساس آرامش فوری)

عکس: بادران

  نگرانی همان احساس ژرف ناخرسندی و ترس که تمام رگ و پی بدن‌مان را فرا می‌گیرد و ناشی از پیش‌بینی‌هایی ترسناکی است که در ذهن‌مان از عواقب و ناخوشایندی‌های آینده می‌سازیم. این حالت وضعیتی بسیار تهوع ‌آور و از منظر جسمی به شدت ناراحت کننده است؛ با این حال اکثر ما انسان‌ها اغلب ساعت‌های بیداری خودمان را به شیوه سپری می‌کنیم.

چرا نگران می‌شویم؟
اغلب ما انسان‌ها بی هیچ دلیل موجه و بدون هیچ کنترل آگاهانه‌ای، و تقریباً کاملا به صورت خودکار دچار این حالت می‌شویم. اگر نگاهی به حقایق آشکار بیندازیم، موارد زیر را می‌توان به عنوان تعدادی از دلایل نگرانی‌هایمان بر شمرد.
•    این‌که ما هیچ‌گاه از اتفاقاتی که در آینده ممکن است برایمان رخ دهد خبر توآم با اطمینان خاطر نداریم.
•    نگرانی تقریباً وسیله‌ای است برای ناخودآگاه ما تا ذهن‌مان را مشغول اتفاقاتی کنمد که در آینده قرار است برای‌مان پیش بیاید.
•    وقتی در می‌یابیم که در موقعیتی نیستیم که بتوانیم کاری عملی برای خودمان در آینده انجام دهیم، از روی عادت به خودمان اجازه می‌دهیم که حس نگرانی ما را فرا بگیرد.
•    ذهن ما شرطی شده و به هر حال می‌خواهد کار‌ها را به طریقی به انجام برساند؛ ذهن هرگز قادر نیست خودش را کنار بکشد و نگرانی فکری برای نحوه انجام کارها نداشته باشد؛ در نتیجه، اگر نتواند برای شرایطی که قرار است اتفاق بیفتد کاری صورت دهد، در عوض نگران آن شرایط می‌شود.
کوتاه سخن این‌که، ما زمانی نگران می‌شویم که مطمئن نیستیم که در آینده چه بر سرمان خواهد آمد. افرادی که زیاد نگران می‌شوند، از روی عادت رویای یک آینده ترسناک را می‌بینند. آنگاه روی این تجسم منفی از آینده ترسناک درنگ می‌کنند و نگرانش می‌شوند.

اثرات نگرانی
وقتی که از روی عادت و به صورت مستمر نگران شوید، نگرانی زیاده از حد دیگر جایی برای بروز خلاقیت در شما باقی نمی‌گذارد.
نگرانی وسواس‌گونه بسیار پر تنش بوده و منجر به آسیب جسمی می‌گردد.  بیماری‌هایی مانند اختلالات عصبی، مشکلات قلبی و یبوست بیشتر در افرادی که به طور مستمر دچار استرس و فشار‌های عصبی هستند به شدت شایع است و این مسئله هیچ علتی به جز عادت این افراد به نگرانی ندارد.

عوارض ناشی از نگرانی
عوارض دیگری که در اثر نگرانی‌های مداوم بروز می‌کند عبارتند از:
بی خوابی: اکثر مردم از زمانی شروع به نگران شدن می‌کنند که به رختخواب می‌روند زیرا در چنین مواقعی و تا لحظه‌ای واقعاً به خواب بروند هیچ کاری ندارند انجام دهند به جز این‌که به آینده خود فکر کنند. اما نگرانی ذهن‌تان را در حالت تحریک شده نگه می‌دارد و از این رو فرد دچار حس بی‌خوابی می‌شود. افکار منفی که در رختخواب به سراغ افراد می‌آید منجر به مختل شرن الگوهای خواب و کمبود خواب عمیق می‌گردد.
عدم تمرکز: وقتی نسبت به اینده نگران و بیمناک هستید، به راستی تمرکز کردن روی کاری که درید انجام می‌دهید مشکل است. اغلب افرادی که بیش از حد نگران هستند معمولا کفیت کار آن‌ها خروجی فعالیت‌هایشان ضعیف است.
مسائل مربوط به سلامت: نگرانی مستمر می‌تواند شما را مستعد مشکلات مرتبط با سلامتی جسمی نماید. این مشکلات به طور کلی شامل بی اشتهایی، سوء‌هاضمه، یبوست، سردرد، بد خوابی، بی حالی، خارش، سرماخوردگی، سرفه، و غیره هستند.
فقدان قدرت تمییز: افکار تکراری باتلاق ذهن هستند که به نوبه خود منجر به عدم توانایی در تفکر روشن و قدرت تمییز و تشخیص می‌گردند. وقتی تمام فکر و ذکر شما روی مشکل متمرکز شده، در اغلب مواقع امکان یافتن راه حل صحیح را از دست می‌دهید.

نحوه رفع مشکل نگرانی
 اگر از روی عادت نگرانی وسواس‌گونه دارید، از بین بردن این عادت مسئله غامضی خواهد بود. اراده شما برای حل و فصل و از میان بردن این اعتیاد لازم و ضروری است. اگر نگرانی را به بخشی از شخصیت‌تان تبدیل کرده باشید، هیچ امیدی به رهایی از آن نیست.
در اینجا چند روش ساده جهت شناسایی چند و چون حقیقت زندگی و کمک به شما در حل ریشه‌ای و جلوگیری از عادت نگرانی درج کرده‌ایم.

1.) آینده را نمی‌توان پیش بینی کرد، پس دست از تلاش برای این‌کار بردارید
افرادی که عمیقا متوجه این حقیقت زندگی هستند، خودشان را تسلیم حوادث زندگی می‌کنند.
آنها سعی نمی‌کنید آینده را پیش بینی کنند، فقط چند برنامه‌‌ی عملی برای خود طراحی کرده و بقیه را به دست سرنوشت می‌سپارند.
هر بیشتر سعی در کنترل حوادث آینده داشته باشید بیشتر سرخورده و دچار رنج خواهید شد. نگرانی هیچ منفعتی برای شما ندارد مگر این‌که باعث می گردد به راحتی دچار بیماری شوید.
2.) در لحظه زندگی کنید
تصاویری که شما از آینده در ذهن‌تان ایجاد می‌کنید به هیچ وجه با واقعیت تطابق ندارند. بازگردید و نگاهی دیگر به زندگی‌تان گذشته خودتان بیندازید. چند مورد از آن‌هایی که بابت‌شان نگرانی داشتید در واقعیت اتفاق افتادند؟ در مورد اکثر افراد، هیچکدام.
تنها لحظه‌ای که تحت کنترل شما قرار دارد اکنون و لحظه حال است. در زمان حال بمانید و خواهید دید چقدر زندگی برای‌تان زیباتر شده است.
3.) عمیقاً به این درک برسید که ذهن در کنترل شما نیست
زندگی یک جریان مغناطیسی بوده و دائماً در حال گذار و حرکت است.
نگرانی در واقع تظاهر ذهن به تحت کنترل داشتن زندگی است. توجه کردید که گفتیم «تظاهر»؛ یعنی به هیچ وجه این تصور حقیقت ندارد.
ذهن شما تصور می‌کند فرمان این خودرو که زندگی نام دارد را در دست خود دارد در حالی‌که این تصور لطیفه‌ای بیش نیست. وقتی عمیقاً درک کنید که زندگی خارج از کنترل شماست، آن‌گاه به آن اجازه خواهید داد راه خودش را برود و دیگر بابت آن نگرانی نخواهید داشت یا در برابر اتفاقات مقاومت نخواهید کرد. شما به زندگی اجازه خواهید داد اتفاق بیفتد و به طور جدّ به این موضوع باور خواهید داشت که خود زندگی منابع لازم و کافی برای مقابله با حوادثی که در ان روی خواهند داد را در اختیارتان خواهد گذاشت.

در یک کلام ...
اگر بخواهید به زور نگرانی را متوقف کنید، ذهن‌تان بیشتر نگران خواهد شد اما اگر فقط حقیقت زندگی را عمیقاً درک کنید، ذهن از بند‌ها رها شده و اجازه خواهد داد زندگی راه خودش را برود.
رمز متوقف کردن نگرانی انجام چیزی است که توانش را دارید و رها کردن باقی آن به دست سرنوشت. در یک سطح عمیق‌تر متوجه می شوید که این «من»‌ای که تا به این از اتفاقاتی که زندگی و آینده ممکن است برایش پیش بیاورئد نگران و بیمناک است در واقع چیزی نیست به جز یک فکر یا ایده‌ای بی مصرف. البته زمانی که شما متوجه این مسئله بشوید ذهنتان روشن خواهد شد.

0 اظهار نظر

لطفاً برای ارسال نظر وارد شوید.