مقاله

6 راه برای جذب بهترین زیرمجموعه‌های MLM

عکس: بادران

نوشته: لیزا ویلارد

    زیرمجموعه‌ها برای هر کسب و کار موفقی ضروری هستند، اما برای بازاریابی شبکه‌ای از هر کار دیگری حیاتی‌ترند زیرا در این صنعت بازاریاب‌ها باید جریانی ثابت از یافتن و دعوت از مشتری‌های بالقوه برای شنیدن شاخصه‌های محصولات آن‌ها و یا فرصت راه اندازی کسب و کار جدید برقرار کنند. متاسفانه، بسیاری از افراد شاغل در بازاریابی چند سطحی (MLM) با کسب و کار خود مثل یک کسب و کار برخورد نمی‌کنند. حقیقت این است که بازاریابی شبکه‌ای یا کسب و کار فروش مستقیم درست مانند هر شغل دیگری است؛ مثل نوشتن یک وبلاگ، خرید و فروش در eBay، گرفتن نمایندگی از یک شرکت یا کار آزاد.
همه‌ی کسب و کارها نیازمند بازاریابی و جذب زیرمجموعه به منظور فروش هستند. در نتیجه، بازاریابان شبکه‌ای باید از همان استراتژی‌های بازاریابی و سیستم‌های قیفی استفاده کنند که کسب و کارهای دیگر نیازمند به زیرمجموعه برای فروش بیشتر استفاده می‌نمایند.

اول اصول اولیه: قبل از اینکه به فکر جذب زیرمجموعه بیفتید
اکثر شرکت‌های MLM به شما توصیه می‌کنند با یک لیست 100 نفره از افرادی که می‌شناسید شروع کنید. این افراد که به نام بازار گرم شما شناخته می‌شوند، برای شروع بد نیستند اما تنها تا زمانی کارایی دارند که به فکر مشتریان جدید و پیش برندگان کسب و کارتان بیفتید. مشکل اینجا است که بسیاری از بازاریابان شبکه‌ای آنقدر روی این لیست کار می‌کنند که دیگر موجب آزار دوستان و اعضای خانواده خود را فراهم می‌کنند. بهتر است وقت خودتان را برای پیدا کردن افرادی صرف کنید که علاقه‌مند به کار شما هستند نه این‌که برای متقاعد کردن دوستان و اعضای خانواده‌ای تلاش نمایید که علاقه‌ای به ثبت نام و کار در فرصت تجاری ارائه شده به آن‌ها را ندارند.
پس چطور باید زیرمجموعه جذب کرد؟ بهترین زیرمجموعه‌ها کسانی هستند که خودتان آن‌ها را جذب می‌کنید. این افراد تبلیغ شما را دیده و شنیده و برای مشارکت در کار شما اعلام آمادگی می‌کنند. کسانی که با گفته‌ها دیگران و شنیده‌های خودشان از این طرف و آن طرف و با معرفی افراد دیگر جذب کار می‌شوند نمی‌توانند آنقدر که باید و شاید به محصولات و بالاخص به کار شما علاقه داشته باشند.
ضمن این که جذب زیرمجموعه از طریق دیگران بسیار هزینه‌زا است.
خبر خوب این که خودتان می‌توانید زیرمجموعه‌های MLM‌ای با کیفیتی جذب کنید. اینترنت کار پیدا کردن زیرمجموعه را بسیار راحت‌تر از گذشته کرده است و براحتی می‌توانید افرادی را پیدا کنید که تمایل به خرید محصولات شما و نیز استفاده از فرصت شغلی ارائه شده توسط شما دارند و دلشان می‌خواهد کسب و کاری خانگی راه بیندازند. اما قبل از اینکه شروع کنید به تبلیغ کسب و کارتان در انجمن‌ها و رسانه‌های اجتماعی، بهتر است که به چند سوال پاسخ بدهید.
1.    چه کسی به احتمال زیاد خریدار محصول، خدمات یا طرح کسب و کار شماست؟ شما چه چیزی برای فروش دارید و چه کسانی به آن نیاز دارند؟ آیا شمع می‌فروشید؟ چه کسی خردیار شمع است؟ آیا محصولات سلامتی می‌فروشید؟ کسی که خواهان محصولات سلامتی است؟ کل بازاریابی برای هر کسب و کاری از شناسایی بازار هدف شروع می‌شود.
2.    بازار هدف‌تان را از کجا می‌توانید پیدا کنید؟ در گذشته به بازاریابان شبکه‌ای می‌گفتند با هر کسی که در فاصله‌ی یک متری شما ایستاده صحبت کنید یا برای کارتان در روزنامه ها و مجلات تبلیغ کنید. هر چند این راه بد نیست، اما کارایی کمی دارد. افرادی که در کنارتان ایستاده اند یا کسانی که روزنامه می‌خوانند لزوماً ممکن است میلی به چیزی که شما عرضه می‌کنید نداشته باشند. اگر محصولات بهداشتی و سلامتی می‌فروشید باید با کسانی صحبت کنید که به باشگاه‌ها می‌روند، کسانی که مجلات ورزشی یا وبلاگ‌های ورزشی را می‌خوانند، و امثال اینها. اگر طلا و جواهر می‌فروشید، مراجعه به دفاتر اداری و ملاقات با مردان جوانی که در پی خرید هدیه برای روز ولنتاین هستند یکی از گرینه‌ها است.
3.    چطور می‌توانید بازار را جلب کنید تا بخواهند اطلاعات بیشتری از شما دریافت کنند؟ چیزی که مهم است این است که به یاد داشته باشید وقتی دارید با کسی صحبت می‌کنید این شما یا محصولی که می‌فروشید نیست که اهمیت دارد. مهم آن‌ها هستندو این‌که محصول شما چطور می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا به خواسته‌شان برسند. می‌توانید این کار را با کسب اطلاعات در مورد احساسات مشتری خود (یا زیرمجموعه بالقوه) و سپس ارائه راه حل به آن‌ها انجام دهید. واقعیت این است که اکثر افراد علاقه‌ای به شرکت شما یا طرح پرداختی‌تان ندارند. آنها فقط دنبال راه حلی برای حل مشکلاتشان خودشان هستند.

شش راه موثر برای جذب زیرمجموعه MLM
حالا که فهمیدید از کجا و چطور می‌توانید بازار هدفتان را پیدا کنید، در زیر برخی از راه‌های متعدد برای پیدا کردن و جلب زیرمجموعه را به شما می‌گوییم.
1.    با استفاده از وب سایت شخصی به جذب زیرمجموعه MLM بپردازید. بسیاری از شرکت‌ها به ارائه وب سایت‌های حاضر و آماده می پردازند. دیگران به شما اجازه می‌دهند خودتان سایت‌تان را طراحی کنید، اما برخی هم هستند چنین کاری نمی‌کنند و شما باید بررسی کنید شرایط کسب و کار شما با قوانین داخلی آن‌ها مطابقت دارد یا خیر. اگر می‌توانید خودتان سایت طراحی کنید زیرا داشتن وجه تمایز بین رقبای‌تان به شما کمک خواهد کرد. اگر مجاز به ایجاد یک وب سایت به صورت مستقیم در مورد کسب و کارتان نیستید، سایتی بسازید که یک موضوع مرتبط با کسب و کارتان را پوشش بدهد. برای مثال اگر شما محصولات بهداشت و سلامتی می‌فروشید، اما نمی‌توانید سایتی برای تبلیغ بسازید، یک سایت یا وبلاگ برای انتظار مطالب مربوط به بدنسازی و سلامتی بسازید. وب سایت شما باید شامل اطلاعاتی در مورد شما و شرکت‌تان باشد اما به صورت ضمنی و به بینندگان نشان دهد چطور می‌توانید به آن ها در به دست آوردن چیزی که لازم دارند کمک کنید.
2.    یک لیست ایمیل بسازید. کار کردن با زیرمجموعه‌ها نیاز به یک سیستم دارد. اولین گام این است که آنها را به کاری که می‌کنید علاقه سازید (به عنوان مثال بازدید از وب سایت). گام بعدی این است که از آن‌ها بخواهید برای دریافت خبرنامه‌های ایمیلی شما ثبت نام کنند. بهترین راه برای به دست آوردن نام و ایمیل آن‌ها عرضه یک چیز رایگان است مثل یک گزارش از شرایط بازار. با این کار لیست ایمیلی شما ساخته شده و آماده است که با مشتری‌های بالقوه ارتباط برقرار کنید. از این خبرنامه ایمیلی برای ارسال اطلاعات ارزشمند مربوط به کسب و کارتان مانند نتایج تحقیقات، اخبار جدید و خبرنامه خرید و فروش استفاده کنید. زمان بندی همه چیز است. اگر زمان درست امروز نرسیده باشد قطعاً سال بعد بهتر خواهد شد. حداقل ارتباطمان با آن فرد قطع نمی‌شود.
3.    یک گزینه برای «بیشتر برایم بگو» داشته باشید. اغلب افرادی که از سایت شما بازدید می‌کنند در همان لحظه آماده خرید کردن از شما نیستند، اما شاید دلشان بخواهد صحبت‌های شما در مورد محصولات‌تان را بشنوند. فرمی درست کنید متفاوت از فرم ثبت نام در خبرنامه ایمیلی که به زیرمجموعه‌های بالقوه امکان تماس و پرسیدن سوال از شما را بدهد. یا فرمی تهیه کنید که در آن شماره تلفن یا راه‌های ارتباطی دیگری در اختیارتان قرار دهد تا بتوانید برای پاسخ به پرسش‌های آن‌ها در مورد محصول یا کسب و کار با مشتری‌های احتمالی تماس بگیرید. در ایمیل‌های‌تان لینکی به این فرم پیوند کنید. از تکنیک‌های کپی رایت کردن استفاده کنید تا به مشتری‌های احتمالی نشان دهید چطور می‌توانند از محصولات، خدمات یا کسب و کار شما منتفع شوند.
4.    برای جذب زیرمجموعه MLM مقاله بنویسید. نوشتن مقاله روشی رایگان و موثر برای رو.یارویی و برقرری تماس با مشتریان بازر هدفتان از طریق وب‌سایت‌های دیگر است.  کلید نوشتن مقاله خوب برای سایت‌های دیگر این است که مقاله شما آموزنده باشد نه تبلیغاتی. اگر شمع می‌فروشید، پستی درباره روز ولنتاین بنویسید. این که چطور یک شمع می‌تواند فضای خانه شما را رومانتیک کند یا شمع‌ها چطور می‌توانند موجب بهبود خلق و خوی شما بشوند. شما به عنوان یک بازاریاب شبکه‌ای باید دو نوع مقاله و بازار برای دنبال کردن داشته باشید. اول این‌که به محصول یا خدمات شما مرتبط باشد (یعنی شمع) و دوم به مزایای کسب و کار خانگی بپردازد. در گزینه دوم می‌توانید مقالاتی در مورد MLM بنویسید؛ درباره ی حرفه‌ و وب سایت‌های که به کسب و کارهای مشابه می‌پردازند. فقط اطلاع داشته باشید که برخی از سایت‌ها اجازه تبلیغ کسب و کار خودتان را در مقاله‌ها به شما نمی‌دهند. در عوض، مطلبی در مقاله بگنجانید که غیر مستقیم به کسب و کار شما اشاره کند و سپس لینکی در انتهای مقاله قرار دهید که خواننده را به سایت کسب و کار شما راهنمایی کند.
5.    از رسانه‌های اجتماعی استفاده کنید. وقتی توییت می‌کنید، «به تیم من بپیوندید»، مطمئن باشید نتیجه‌ای نمی‌گیرید. اگر کمی ذکاوت به خرج دهید می‌توانید از رسانه‌های اجتماعی  برای جذب زیرمجموعه بهره ببرید. برای مثال اگر محصولات کاهش وزن می‌فروشید، می‌توانید عکس‌های قبل و بعد از استفاده مشتری‌ها را روی سایت پینترست یا اینستاگرام بگذارید. اگر لوازم ارایشی می‌فروشید، می‌تواند نحوه استفاده از آن‌ها را به صورت فیلمی روی یوتیوب منتشر کنید.
6.    از دیگران بخواهید به شما زیرمجموعه معرفی کنند. درست مانند هر کسب و کار دیگری، مشتری‌های ارجاعی از دوستان و آشنایان می‌تواند به راحتی به فروش بیشتر شما منتهی شود. افرادی که به واسطه اشننایان به شما مراجعه می‌کند از قبل تمایل به دانستن بیشتر در مورد محصول یا کسب و کار شما داشته است. اغلب افرادی که با آن‌ها صحبت می‌کنید علاقه‌ای به خرید از شما نخواهند داشت، اما ممکن است کسانی را بشناسند که علاقمند به محصول شما باشند. برای جذب مشتریان ارجاعی از آن‌ها بخوهید کسانی را که می‌شناسند به شما معرفی کنند. برای مثال، می‌توانید به ان‌ها بگوید اگر کسی را به شما معرفی کردند، در خرید بعدی به آن‌ها 10% تخفیف خواهید داد.
گرفتن زیرمجموعه فقط اولین گام در این فرآیند است. در مرحله ی بعد باید شرایط آن‌ها را ارزیابی منید و ببینید آیا برای کار شما مناسب هستند یا خیر. سپس در مورد کسب و کار به ان‌ها توضیح بدهید و در نهایت آن‌ها را پیگیری (فالو) کنید. خیلی از بازاریابان شبکه‌ای از فرآیند فروش خوششان نمی‌آید اما این کار، کار سختی نیست و لازم نیست بترسید. به خصوص اگر شروع با زیرمجموعه‌هایی شروع کنید که به طور خاص برای کسب اطلاعات درباره کار شما به سراغ شما می‌آیند.
وقتی با زیرمجموعه جدید ارتباط برقرار کردید و با ان‌ها شروع کردید به کار کردن، دیگر چیزی نمی‌تواند شما را متوقف کند یا مانع موفقیت شما در بازاریابی شبکه‌ای شود.

0 اظهار نظر

لطفاً برای ارسال نظر وارد شوید.