مقاله

4 راه برای تبدیل روابط آنلاین به ارتباطات تجاری ارزشمند

عکس: بادران

نویسنده:‌ لوئیس‌هاوز لوئیس‌هاوز نویسنده «مدرسه بصیرت » است. او یک کارآفرین در رشته سبک زندگی، مربی در زمینه کسب و کار و سخنران کنفرانس‌هاست. وی که یکی از بازیکنان سابق فوتبال حرفه‌ای بوده و در حال حاضر عضو تیم ملی هندبال مردان ایالات متحده است.‌هاوز میزبان و مجری پادکست دانشکده بصیرت است و توسط رئیس جمهور اوباما به عنوان یکی از 100 کارآفرین برتر کشور زیر 30 سال انتخاب گردید. او در نیویورک تایمز، پیپل، مَنز هلث، د تودی شو و دیگر رسانه‌های معروف به نوشتن مطلب می‌پردازد.

   امروزه «دوست شدن» یا «ایجاد ارتباط» با فردی در دنیای دیجیتال خیلی آسان شده، اما نیاز به فکر و استراتژی دارد تا ارتباطات رسانه‌های اجتماعی به روابط تجاری با ارزش تبدیل شوند. به عنوان یک صاحب کسب و کار، چه کسی دارید اگر تعداد زیادی دنبالگر، رابطه و آشنا داشته باشید ولی نتوانید آن‌ها را به مشتری دست به نقد تبدیل کنید؟
در اینجا چهار مرحله برای تبدیل ارتباطات آنلاین به موفقیت در دنیای واقعی برایتان می‌آوریم:

1. علاقه‌مندی فعال:
بین اضافه کردن یک ارتباط جدید به حساب کاربری رسانه‌های اجتماعی و واقعاً آشنا شدن با طرف مقابل تفاوت زیادی وجود دارد. علاقه‌مندی فعال به معنی شرکت فعلاانه در فرایند دوستی و به معنی فعال بودن در مطالعه پروفایل ارتباط جدید و پست‌های اخیر وی است. حتماً وبلاگ فرد را هم بخوانید - اگر دارد - و به تماشای و اظهار نظر در مورد فیلمهایی بپردازید که فرد مورد نظر به اشتراک گذاشته است.
خیلی تعجب می‌کنم چطور عده‌ی خیلی کمی برای این‌کار وقت می‌گذارند، چرا که هر چه بیشتر در مورد ارتباط جدید‌تان بدانید در موقعیت بهتری برای افزودن ارزش به ارتباط‌تان قرار خواهید گرفت چون خودتان پیشتر فهمیده‌اید و می‌دانید فرد مورد نظر چه کار‌هایی انجام داده و علایق‌اش چیست.
دانستن این نوع اطلاعات شخصی می‌تواند در مواقعی که به دنبال نکته‌ای برای گشودن سر صحبت با فردی هستید بسیار به کارتان بیاید. می‌توانید قبل از آغاز جلسه ملاقات و گفتگو چند سئوال جالب و چند موضوع برای صحبت کردن انتخاب کرده و آن ها را آماده نگه دارید.

2. افزودن ارزش :
«چطور می‌توانم به این رابطه ارزشی اضافه کنم؟‌» وقتی برای اولین بار با کسی تماسی برقرار می‌کنید، اعم از تماس شخصی یا آنلاین، این باید اولین سئوالی باشد که از خودتان می‌پرسید.
متاسفانه اکثر مردم کاملاً برعکس فکر می‌کنند و از خودشان می‌پرسند، «این رابطه چه چیزی می‌تواند نصیب من کند؟» چنین نگرشی معمولاً کمترین دستاورد‌ها را نیز بدنبال دارد. هر چه تماس بیشتری به منظور دسترسی به فرصت‌ها و دیگر اعضای شبکه‌ام برقرار کنم تجارت من رشد بیشتری خواهد کرد.

3. ایجاد فرصت برای اتصال غیر آنلاین:
احتمالاً این صحبت را شنیده اید که می‌گویند، «مردم می‌خواهند با افرادی کار کنند که آن‌ها را می‌شناسند، دوست‌شان دارند و به‌آنان اعتماد می‌کنند.» اما اگر کسی تا بحال شما را ندیده باشد چطور می‌توانید بفهمید شما را دوست دارد یا خیر؟
شما به عنوان صاحب کسب و کاری که به دنبال بازاریابی شرکت خودتان هستید باید دائم گوش فرصتی در بازار باشید تا بتواند با چهره‌های قدرتمند موجود در شبکه‌تان ملاقات حضوری داشته باشید. در اینجا چند نمونه از روش‌هایی را بیان می‌کنیم که می‌توانید از آن‌ها شروع کنید:

• وقتی به یک مسافرت کاری می روید، در یکی از رستوران‌ها محلی یک جلسه ملاقات ترتیب بدهید. این کار را به راحتی می‌تواند از طریق فیس بوک انجام دهید ولی این کار را حتی می‌توان در قالب یک گروه کوچک ایمیلی هم انجام داد.
• در گردهمایی‌هایی شرکت کنید که یکی از افراد هم صنف شما و از شبکه شما به عنوان سخنران مدعو دار آن سخنرانی خواهد کرد. قبل از شرکت در کنفرانس به آن‌ها خبر بدهید که مایلید با آن‌ها ملاقات کرده و خودتان را معرفی نمایید.
• هر هفته یک الی دو جلسه ملاقات عصرانه به صرف قهوه ترتیب دهید و هر بار عده جدیدی را دعوت کنید و باآنها ملاقات نمایید.

4. از یک ابزار‌ برای کمک به سازماندهی جلسات خود با مخاطبین استفاده کنید:
مشکل رشد یک شبکه تجاری قدرتمند تلاش برای در تماس باقی ماندن با افراد موفق آن شبکه است که موفق می شوند کار‌های بزرگی به انجام برسانند. به همین دلیل من برای کمک به برنامه‌ریزی و سازماندهی برگزاری جلسات کاری از یک ابزار و برنامه استفاده کرده و همواره ملاقات‌هایم را منظم و سازمان یافته نگه می‌دارم.
یکی از این نمونه برنامه‌ها اپلیکیشن رایگان OverNear آیفون است. این برنامه به منزله برنامه‌ریز اجتماعی من عمل می‌کند، من از فرصت‌های موجود برای برقراری ارتباط زنده با اعضای اصلی و دایره درونی شبکه‌ام آگاه می‌سازد می‌کنند از دایره درونی من در زمان واقعی است. اگر در یک کنفرانس و یا اجتماع شبکه‌ای شرکت کرده‌ام، OverNear این امکان را به من می دهد که اگر شخص دیگری از شبکه من در آن کنفرانس یا در محلی در نزدیکی محل آن کنفرانس حضور دارد، از این موضوع مطلع شوم. می‌توانید اجازه دهید من می‌دانم اگر هر کسی از شبکه حرفه ای من نیز وجود دارد، و یا شاید در نزدیکی محل رویداد. همچنین این برنامه این امکان را به من و دیگر افراد دفترچه تلفنم می دهد که برنامه‌های آتی خودمان را با هم به اشتراک بگذاریم، بنابراین هیچ وقت نمی‌شود که بگوییم، «من هم آن‌جا بودم، باید همدیگر را می‌دیدیم.»
مردم و فرصت‌های تجاری مورد نیاز‌تان موجودند؛ تنها آشکار ساختن و یافتن ان‌ها نیازمند نقشی فعال در زنده نگاه داشتن شبکه‌های اجتماعی‌تان است.

0 اظهار نظر

لطفاً برای ارسال نظر وارد شوید.