مقاله

5 اشتباه فاحش آنلاین که پتانسیل شبکه ‌سازی‌تان را نابود می‌کند

عکس: بادران

نوشته: متیو تورن ، متیو تورن یک کارآفرین زنجیره‌ای، مربی، سرمایه‌گذار و از بنیانگذاران YoungEntrepreneur.com است. او به همراه برادرش آدام، کتاب‌های زیادی به رشته تحریر در آورده است که چند نمونه از آن‌ها عبارتند از: «کودکان کارآفرین»، «کسب و کار کوچک، چشم انداز بزرگ: درس‌های درباره چگونگی تسلط بر بازار کشور خودتان از کارآفرینان خودساخته‌ای که بخوبی از پس این کار برامده است» می باشد.

 اگر به گذشته‌ها برگردیم؛ به زمانی‌هایی که شکل اولیه بازار‌یابی شبکه‌ای به صورت چهره به چهره انجام می‌شد، استانداردهای جهانی ساده‌ای بود که مردم از آن استفاده کرده و به قضاوت شما می‌پرداختند. در حال حاضر، در عصر شبکه‌های آنلاین مجموعه دیگری از قوانین وجود دارند و عدم آگاهی از آنان می‌تواند شما را از فرصت‌های ارزشمند محروم سازد.
در بازار‌یابی شبکه‌ای شخصی، قوانین مبتنی بر عقل جمعی بود. اگر بوی بد می دادید، لباس نا مرتب داشتید، دهان‌تان بوی بدی می‌داد یا رفتاری غیر دوستانه داشتید، نمی‌توانستید به خوبی در یک گردهمایی و رویداد بازار‌یابی شبکه‌ای موفق باشید. خوشبختانه، اطلاعات زیادی در این رابطه وجود دارد؛ از هزاران هزار کتاب گرفته تا دوره‌های آموزشی کامل که می‌توانید از آن‌ها در مورد چگونگی تبدیل شدن به یک نتورکر خوب اطلاعات بدست آورید، طوری که دیگر واقعاً نمی‌توان هیچ بهانه‌ای برای اشتباه کردن داشت؛ اشتباهی که شما را به یک منفور اجتماعی تبدیل کند.
از سوی دیگر، افرادی زیادی نیستند که از استانداردهای شخصی آنلاین خبر داشته باشند؛ استاندارد‌هایی که به همان اندازه مهم باشند، اما آنقدر‌ واضح و معلوم نباشند. این خیلی خوب است فکر کنیم «مردم یکدیگر را از ظاهر هم قضاوت نمی‌کنند،» اما این فکر خیلی ساده‌انگارانه است. فرقی نمی‌کند بخواهید با یک سرمایه‌گذار بالقوه آشنا شوید با به دنبال یافتن شرکای استراتژیک باشید، به هر حال باید بدانید که همیشه و همه جا دارند شما را قضاوت می‌کنند.
همانطور که ظاهر شخصی لاابالی و شلخته می‌تواند باعث شود مردم شخصیت‌تان را آنطور که باید و شاید جدی نگیرند، دلایلی هست که باعث می شود مردم نخواهند با شما ارتباط کاری و تجاری برقرار کنند. در اینجا پنج مورد از این دلایل را آورده‌ایم:

1.آدرس ایمیل آماتور:
نمی‌خواهم با گفتن این حرف کسی را تحقیر یا متهم کنم اما آن‌هایی هنوز دارند از نشانی ایمیل AOL استفاده می‌کنند بهتر است در این‌کارشان تجدید نظر کنند. در غیر این صورت به هیچ وجه ظاهر حرفه‌ای پیدا نمی‌کنند. صادقانه بگویم، این ایمیل‌ها مثل کت و شلوار پلی‌استری هستند که برای خرید یا تفریح می‌پوشند (کت و شلوار درست و حسابی محسوب نمی‌شوند-م.).

همچنین، با این‌که این روز‌ها استفاده از Gmail رواج زیادی پیدا کرده است، ولی آن‌هم مثل باقی سرویسهای دیگر ایمیل رایگان، خیلی مناسب کسب و کار نیست. اگر برای برقراری ارتباطات تجاری هنوز دارید از Hotmail یا Yahoo! استفاده‌ می‌کنید، وقتش رسیده که نشانی ایمیل‌تان را عوض کنید. اگر وب سایت دارید (دارید دیگر؟ مگر نه؟)، آسان‌ترین راه راه‌اندازی یک نشانی ایمیل با نام دامنه خودتان است و انجام این کار می‌تواند اعتبار و اطمینان زیادی برای کسب وکارتان به ارمغان آورد.

2.امضای ایمیل مسخره:
همه نوع ابزار قدرتمند برای ساختن امضا حرفه‌ای ایمیل وجود دارد، و مانند هر ابزار قدرتمند دیگری، می‌توان از آن هم استفاده درست کرد و هم بهره‌برداری غلط. نوشتن نام، عنوان و اطلاعات تماس‌تان به عنوان امضای ایمیل فکر خیلی خوبی است. اگر درست استفاده شود، درج لوگوی شرکت هم می‌تواند ایده مناسبی باشد. آنچه به نظر کار درستی نیست استفاده از نوشته‌هایی با حروف درشت ، رنگ آبی، شعار تبلیغاتی، لوگو‌های غول پیکر و صورتکی است که روحیه حال حاضرتان را منعکس کند (این چیز‌ها را به چشم دیده‌ام!)، آن‌هم جایی که نامش محل امضای ایمیل است. نمی‌گویم باید اخم آلود باشید، اما اگر می‌خواهید در دیگران حس خوبی ایجاد کنید، حرفه‌ای باشید.

3.وب سایت ناکارآمد:
خوب، حالا ایمیل‌تان را درست کرده‌اید و دیگر نشانی شما با نام دامنه یک شرکت نمایش داده می‌شود. خیلی خوب است! حالا می‌توانید مطمئن باشید هر کسی که امید به انجام داد و ستد تجاری با وی دارید روی لینک سایت‌تان کلیک خواهد کرد، و آنچه ببینید بازتابی است از خود واقعی‌تان. خبر خوب این که این جای کار در واقع آنقدر‌ها هم که خیلی‌ها فکر می‌کنند مشکل نیست. با وجود وردپرس و هزاران هزار قالب با‌کیفیت موجود با هزینه کم یا نزدیک به صفر، واقعا هیچ دلیلی وجود ندارد کسی وب سایت بی‌کیفیت داشته باشد. و کسی که این موضوع را درک نکند طبیعی است که خیلی از مردم دلشان نخواهد با او ارتباط داشته باشند.

4.شهرت آنلاین غیر قابل تمجید:
همیشه این‌طور بوده که که یک همکار بالقوه می‌تواند در مورد شما از دور و اطراف پرس و جو کند و آنقدر اطلاعات جمع کند تا احساسش نسبت به نوع و روش انجام کسب و کار و شهرت شما تکمیل گردد. در حال حاضر مردم نام‌تان را گوگل می‌کنند و بدین ترتیب می‌توانند اطلاعات زیادی راجع به شما بدست آورند. اگر با کسی از طریق لینکد‌این، ایمیل یا فرم تماس ارتباط برقرار کرده‌اید، حتما انتظار داشته باشید هم اکنون دارند در اینترنت به دنبال اطلاعات شما می‌گردند. و اگر چیزی که پیدا می‌کنند نشانی تصور درستی از شما در ذهن‌شان ایجاد نکند، به احتمال زیاد نخواهید توانست ارتباط مورد نظر را برقرار کنید.
با جستجو به دنبال نام خودتان و بالا و پایین کردن نتایج شروع کنید. سپس با استفاده از ابزاری مثل BrandYourself.com، اطمینان حاصل کنید که نتایج مثبت پیدا شده در موردتان به رتبه‌های بالاتر می‌آیند و نتایج منفی از صفحه محو می‌شوند. اگر واقعاً سوابق بدی در موردتان موجود است، ارزش دارد که  با یک شرکت  مدیریت قراردادی منعقد کنید تا سوابق بدتان را پاک کنند.  این کار زمان می‌برد، و ارزان هم نیست، اما ارزشش را دارد.

5.حضور غیر موثر در رسانه‌های اجتماعی:
ارتباطات بالقوه در جستجوی آنلاین به دنبال شما مجبورند به سراغ صفحات رسانه‌های اجتماعی‌تان بروند زیرا اگر از این صفحات داشته باشید، در رده‌های بالای جستجو ظاهر می‌شوید. هر چه نتایج مثبت بیشتری به نام‌تان اشاره دهید بهتر است. بنابراین، اول از همه، مطمئن شوید که در رسانه‌های اجتماعی حضور دارید.
لینکد‌این پادشاه رسانه‌های اجتماعی مبتنی بر شغل و حرفه است، اما داشتن نمایه کامل (و فعال) در فیس بوک و لینکد‌این حداقل چیزی است که باید داشته باشید. (نکته مثبت فیس بوک این است که خودتان انتخاب می‌کنید مردم چه چیزی را ببینید و چه چیزی را نه. بنابراین اگر نمی‌خواهید یکی از آشنایان شغلی عکس‌های سال گذشته مهمانی کریسمستان را نبیند، به راحتی می‌توانید آنها را مخفی کنید. استفاده از توییتر و گوگل پلاس می‌تواند به تحکیم حضور رسانه‌های اجتماعی‌تان کمک کرده و دیگران بفهماند که شما اهمیت شبکه‌های اجتماعی را درک می‌کنید.

هر کدام از این گاف‌های آنلاین شخصی (به غیر از شهرت بد)، ممکن است به تنهایی منجر به نابودی حرفه‌ای کسی نشود. اما برای به حداکثر رساندن تصویری که می‌خواهید در ارتباطات کاری در ذهن مخاطب‌تان به جا بگذارید، مطمئن شوید که همه آنها را بررسی کرده‌اید. اگر هنوز هم مردم از شما خوششان نمی‌آید، خیلی خوب، این دیگر مسئله‌ای است که باید در مقاله دیگری ان را بررسی کنیم.

0 اظهار نظر

لطفاً برای ارسال نظر وارد شوید.