مقاله

ده روش برای تبدیل وبلاگ‌تان به یک ماشین مشتری یاب

عکس: بادران

توسط: ان هندلی ، ان هندلی مدیر ارشد تولید محتوای شرکت مارکتینک پروفز و نویسنده همکار پرفروش‌ترین کتاب موجود در زمینه بازاریابی محتوا با نام قوانین محتو ا (ویلی ، 2012) است.

  وقتی می‌شنوم شرکت‌ها در مورد ماشینی صحبت می‌کنند که کار‌های پیدا کردن مشتری را برایشان انجام دهد یاد کارتون دکتر بالتازار می‌افتم که هر دستگاه خیالی را که آرزو داشتید اختراع می‌کرد و می‌ساخت. جالب‌ترین آن‌ها که خودم هم عشقش بودم ماشینی بود با هشت لوله که گلوله‌های آلبالویی قابل انفجار شلیک می‌کرد!    
39٪ از بازاریابان شرکت در شمال آمریکا بر این عقیده‌اند که پست‌های وبلاگ محتوای بازاریابی با ارزشی هستند (بر اساس تحقیقات صورت گرفته در ژوئن 2011). وبلاگ‌ها روشی عالی برای افزایش حضور دیجیتال‌تان بوده و جستجو کردن و یافتن شما را برای دیگران امکان پذیر می‌کند و در واقع از طریق گوگل، بینگ و مانند آن‌ها قابل دیده شدن می‌شوید. همچنین این ابزار‌ها می‌توانند راهی عالی برای پیدا کردن و ایجاد مشتری و زیرمجموعه باشند. وبلاگ شما می‌تواند به عنوان تریاژ برای تیم فروش‌تان عمل کند، بدین معنی که از طریق محتوایی که تولید کرده سئوال‌های را بخش‌بندی کرده و به آن‌ها پاسخ دهد. ولی زمانی می‌تواند به این وظیفه عمل کند که بازدیدکنندگانی را که از صفحات شما بازدید می‌کنند را به طور موثر از بازدید کننده صرف به خریدار ثابت تبدیل کند.
در اینجا ده مدل نسخه برایتان پیچیده‌ایم که به شما کمک می‌کند دیده شدن و جذابیت وبلاگ‌تان را بالا برده و عده بیشتری را به سمت بازدید از سایت جذب نمایید. این روش‌ها گلوله آلبالویی برایتان شلیک نمی‌کنند اما می‌توانند به شما کمک کنند ترافیکی ورودی به سایت را به مشتری بالقوه تبدیل کنید
.
1. وبلاگ‌تان را به نسخه الحاقی وب سایت اصلی‌ شرکت تان تبدیل کنید:
اولین تجربه بازدید کننده از شرکت شما ممکن است ازطریق مشاهده صفحه وبلا‌گتان باشد. این فرد احتمال دارد هیچگاه به صفحه سایت شرکت مراجعه نکند بنابراین وبلاگ‌تان را چه از لحاظ تصویری (به شکلی که بازتابی باشد از شکل و طرح سایت اصلی‌ شرکت تان) و چه از لحاظ فنی به سایت اصلی پیوند دهید.

2. اگر می‌توانید ، گره از کار کسی باز کنید ؛ بازارگرمی نکنید:
کانون توجه وبلاگ‌تان باید روی مشتری‌ها باشد. در این وبلاگ یا باید مشکلی از مشکلات مشتری‌ها حل کنید یا منابع‌تان را با آن‌ها به اشتراک بگذارید. جای بازار‌گرمی برای کالا در وبلاگ نیست. ممکن است این حرف خیلی واضح باشد اما باور کنید خیلی از وبلاگ‌ها متعلق به شرکت‌های تجاری تبدیل شده اند به مخزنی از اخبار مطبوعاتی (و در واقع به عنوان پایگاه خبری شرکت یا سازمان مربوطه عمل می‌کنند-م.) که همان شعار‌های کسل کننده تبلیغاتی و ترفند‌های بازاریابی معمول را تکرار می‌کنند. اخبار مربوط به شرکت، محصولات و خدمات‌تان ممکن است برای خودتان جذاب باشد، اما چیزی نیست که بشود بوسیله آن مشتریان بالقوه را درگیر کرده و جذب نمود. اگر می‌خواهید مشتری جذب کنید، چیزی بنویسید که مشتری به آن علاقه دارد.
چطور می‌توانید بفهمید در مورد چه موضوعی باید بنویسید؟ از فرم‌های استعلام یا بخش «پرسش و پاسخ‌های متداول» به مثابه سوخت موتور پست‌های وبلاگی استفاده کنید. از فروشندگانتان که مستقیماً با مردم در ارتباطند سئوال کنید: مشتری‌ها معمولاً چه مشکلی دارند که از شما درخواست کمک می‌کنند؟ به چه توصیه هایی نیاز دارند؟ محصولات و خدمات ما چه مشکلی از آن‌ها حل می‌کند؟ همچنین، فایل سیاهه جستجوی‌ انجام گرفته از سایت یا وبلاگ‌تان را بررسی کنید. ببینید افراد در جستجو به دنبال چه کلمات کلیدی به سایت و وبلاگ‌تان سر می‌زنند تا بتوانید بدینوسیله به مشکلاتی که دارند و به کلمات که برای بیان و توصیف این مشکلات از آن‌ها استفاده می‌کنند پی ببرید. (البته سوالاتی هم هستند که مشتریان‌تان هیچوقت نمی‌پرسند اما دلتان می‌خواهد این سئوالات را از شما بپرسند ، این موارد هم می‌توانند منبع خوبی برای تغذیه وبلاگ‌تان باشند)!

3. حضور بموقع:
نیمی از وبلاگ نویسی ثبات قدم یا همان حضور بموقع و بر اساس زمانبندی منظم است. (طبعاً، نیمه دیگر تولید محتوای مفید و بدرد بخور است!) لازم نیست هر روز به وبلاگ سر بزنید، اما حتماً باید برنامه‌ای منظم برای سر زدن به وبلاگ تدوین کرده و در تبعیت از آن ثبات قدم داشته باشید. استخدام تهیه کننده محتوای آزاد یا هیئت تحریریه و ویرایشگر می‌تواند به شما در حفظ و طی نمودن منظم مسیر با محتوای مناسب کمک کند، به خصوص اگر خودتان علاقه و میلی به نویسندگی ندارید یا از انجام آن اکراه دارید. اما اگر استطاعت این کار را ندارید، حتماً از یک تقویم تحریریه برای برنامه‌ریزی استفاده کنید (و به آن پایبند باشید). تقویم تحریریه‌ای به زبان ساده تقویمی است که در آن برنامه ریزی می‌کنید که چه پستی را چه روزی منتشر کنید.
حضور بموقع همچنین به مفهوم مراقبت مداوم و تغذیه اجتماعی است که دارید از طریق وبلاگ‌تان آن را می‌سازید. با پاسخ دادن به نظرات (حتی آن‌هایی که منفی هستند) گفتگو و تعامل را تشویق و ترویج کنید. بخشی از گفتگو باشید، نه کنترل کننده آن.

4. از ارسال پست‌های «مثنوی هفتاد من» خودداری کنید:
بهترین پست‌های وبلاگ پست‌هایی گیرا و مختصر هستند که تنها روی یک ایده و فکر متمرکز می‌شوند. طوری ایده را بپرورانید که بشود آن را در قالب پاراگراف‌هایی کوتاه و دسته‌های نقطه‌گذاری شده بیان کنید. هرگز کاری نکنید اطلاعات مهم زیر انبوهی از مطالب نامرتبط دفن شوند. مطلب را با بیان جمله‌ای اخباری باز کرده و ایده اصلی موضوع را در همین جمله بیان کنید. قاب گرفتن پست‌های وبلاگ به روش بالا نه تنها باعث احترام گذاشتن به زندگی پر مشغله و زمان محدود خواننده‌تان است بلکه به خودمان هم کمک می‌کند بر اضطراب ناشی از نوشتن که خیلی از ما دچار آن می‌شویم، فائق آییم. پست وبلاگی می‌تواند در قالب یک طرح گرافیکی، عکس، ویدئو یا حتی یک فایل پرزنته پاورپوینت ارائه شود.

5. یک تیتر «خفن» بنویسید:
وقتی که من گاهی اوقات صرف نوشتن یک عنوان و تیتر برای پست وبلاگم می‌کنم بیشتر از زمانی است که برای نوشتن کل پست صرف می‌کنم. چرا؟ چون هر پست وبلاگ یک صفحه جدید در سایت‌تان ایجاد می‌کند، و هر صفحه جدید فرصت دیگری برای افزایش رتبه بندی‌تان جهت یکی از عبارت‌های کلیدی به کار رفته در مطلب‌تان در گوگل، بینگ یا موتورهای جستجوی دیگر در اختیارتان می‌گذارد. عنوان پست وبلاگ‌تان به عنوان صفحه تان تبدیل می‌گردد و در نتیجه اهمیت دو چندان پیدا می‌کند!
همچنین، درج تیتر یا عنوانی جذاب برای جذب افراد واقعی که قرار است پست‌تان را بخوانند هم حیاتی است. عنوان مقاله صرفا موضوعی برای خواندن خواننده (مثل ویترینی برای کالاهای داخل فروشگاه) نیست، بلکه کل گفته پست را در بر می‌گیرد: این تیتر باعث می‌شود افراد در دام بیفتند و روی مطلب‌تان کلیک بکنند یا خیر.

6. به دیگر منابع لینک بدهید:
در طول یک پست، به دیگر عبارات یا دیگر منابع موجود روی سابت‌تان پیوند بدهید. می‌توانید کلمات کلیدی‌تان را به منابعی که از که در مورد آن کلمات در آن ها مطلب نوشته‌اید لینک کنید یا می‌توانید آن‌ها را به صفحه‌ای خاص پیوند بدهید که مرتبط با موضوعی است که درباره آن مطلب نوشته‌اید، مثلاً می‌توانید به صفحه ثبت نام در وبیناری لینک بدهید که درباره موضوع، تاریخ و زمان برگزاری آن مطلب نوشته‌اید، یا به صفحه درخواست عضویت در سایت یا تقاضای استفاده رایگان آزمایشی از امکاناتی  که درباره آن پست گذاشته‌اید.

7. قراردادن امکان تماس جهت انجام کار:
علاوه بر ارتباط دادن در داخل خود پست، از اموال غیر منقول اطراف پست غافل نشوید. چند ناحیه حساس در اطراف هر یک از صفحات وبلاگ‌تان هستند که می‌توانید از آن‌ها برای درخواست برقراری تماس جهت انجام عملی که در نظر دارید استفاده کنید. نخستین منطقه مورد نظر منطقه «پیشانی صفحه» در بالای وبلاگ‌تان است. نوار کناری دو طرف پست و فضای اغلب نادیده گرفته شده بلافاصله پس از یک پست وبلاگی هم برای این منظور مناسب هستند.
دو منطقه اول بسیار برای قرار دادن آگهی‌ها و یا دکمه‌های دسترسی مناسب هستند. اما فضای انتهایی پست منطقه‌ای کلیدی است: فرض بر این است خواننده‌ای که تمام پست را مطالعه کرده، فرصتی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد همان موضع داده شود یا امکانی برای مطالعه درباره موضوعات پیرامونی محتوای ارائه شده در اختیارش قرار گیرد. (نکته: این منطقه همچنین محلی بسیار مناسب برای قراردادن لینک به صفحه‌ای هستند که نیازمند ثبت نام ایمیلی است.)

8. ارائه خدمات اشتراک:
به بازدیدکنندگان‌تان امکان عضویت جهت دریافت منظم روزآمد سازی‌های وبلاگ‌تان را بدهید. اساساً، هر بار که یک پست منتشر می‌کنید، به مشترک اطلاع داده می‌شود که آن را چک کند. پلاگین‌های فعال‌سازی گزینه‌های اشتراک هم به احتمال زیاد موجودند که بسته به پلت فرم وبلاگ نویسی‌تان، می‌توانید از میان آن‌ها یک یا چند تا را انتخاب کنید (اکثر ارائه دهندگان بازاریابی ایمیلی پلاگینی ارائه می‌کنند که می‌تواند با وردپرس و دیگر پلت‌فرم‌های وبلاگ نویسی سیستمی یکپارچه ایجاد کرده و وبلاگ‌تان را به یک سیستم فهرست‌نویسی جامع تبدیل نماید). همچنین برخی خدمات دهنده‌های شخص ثالث هستند که می‌توانند برای‌تان نام و اطلاعات تماس مراجعین را جمع‌آوری کنند. فید بلیتز  و فیدبرنر گوگل  خدمات رسان‌های رایگان هستند که هر دو همین کار را برای‌تان انجام می‌دهند.

9. با انواع آویز‌های شبکه اجتماعی کارتان را پر زرق و برق کنید:
هر چه ترافیک بیشتر جذب کنید، فرصت بیشتری برای یافتن مشتری‌های احتمالی خواهید داشت. بنابراین تا جایی که می‌توانید وبلاگ‌تان را پر از آیکون‌های شبکه‌های اجتماعی کنید. انجام این کار بازدید‌کنندگان‌تان را با روشی بسیار ماهرانه تشویق می‌کند مطالب منتشره از سوی شما را مجدداً در جای دیگری به اشتراک بگذارند و این مسئله به شما اجازه می دهد مطالب‌تان بیش از گذشته و در شبکه‌ای از شبکه‌ها منتشر گردد. در واقع این امر ویژگی کلیدی رسانه‌های اجتماعی است. البته چنین فرض می‌شود که شما به طور جدی در رسانه‌های اجتماعی مشارکت فعال دارید، به این معنی که در گفتگوها شرکت می‌کنید، و ... نه این‌که فقط به انتشار سرفصل بپردازید.

10. آخرین نکته را فراموش نکنید:
اساساً، وبلاگ نوعی فرصت است. این رسانه روشی است برای ارتباط همزمان و قابل دسترسی با مشتریان. اما وبلاگ‌تان باید بخشی از کسب و کار‌تان و در نتیجه بخشی از تلاش‌های‌تان در راستای جذب مشتری‌های بالقوه و احتمالی هم باشد. خبر انتشار وبلاگتان را تا جایی که می‌توانید در خبرنامه ایمیلی، در نشریات چاپی و همه مواد چاپ و نشر فیزیکی و دیجیتال دیگر در بوق و کرنا کنید. وبلاگ نمی‌تواند بدون تلاش و تبلیغ فعالانه و مداوم و ایفای نقش و مشارکت در کار در کسب و کارتان معجزه کند.

0 اظهار نظر

لطفاً برای ارسال نظر وارد شوید.