مقاله

پنج نکته برای بازاریابی متنی بهتر

عکس: بادران

نوشته: سوزان جیونلیس(Susan Gunelius)، سوزان جیونلیس مدیر عامل شرکت کی اسپلش کریتیو (KeySplash Creative Inc)، است که خدمات ارتباطات بازاریابی ارائه می‌دهد. او چندین کتاب به رشته تحریر درآورده که از آن جمله «در 10 مرحله آسان از شر قانون کپی رایت راحت شوید»(Kick-ass Copywriting in 10 Easy Steps) ،که توسط انتشارات انترپرینر میدیا (Entrepreneur Media)، منتشر شده است.

نکته‌هایی برای نگارش بهتر پیامهای متنی جهت بازاریابی:
ارتباط با مصرف کنندگان در زمانی که آنها عجله دارند و سرشان شلوغ است اهمیت بیشتری از همیشه دارد و بازاریابی متنی (که خدمات بازاریابی اس ام اسی یا پیام کوتاه هم نامیده می‌شود) می‌تواند روش بسیار موثر باشد.
اما گسترش دستگاه‌های تلفن همراه به هیچ‌وجه نمی‌تواند تضمینی برای موفقیت در بازاریابی باشد. اگر گفته‌هایتان در گوش مصرف کنندگان طنین انداز نشده و در آنها ایجاد انگیزه ننماید تلاش‌های‌تان کاملا بلا اثر خواهد شد.
در اینجا پنج نکته برای نوشتن متون بازاریابی آورده‌ایم که با خواندن آن ها خواهید توانست متن‌های بهتری برای پیام‌هایتان تولید کنید:

1.مختصر و متمرکز سخن بگویید:
متن پیامتان باید موجز و متمرکز باشد. در بازاریابی تلفن همراه جایی برای پرگویی وجود ندارد. مخاطبان پیام‌تان را، دقیق بشناسید و مستقیماً وی را مخاطب قرار دهید. جزئیات فرعی را رها  کنید و خیلی راحت به چگونه قانع شدن مخاطب از پیشنهادی که داده‌اید و ذکر فواید آن بسنده کنید.

2.از بکار بردن تبلیغات زبانی، زبان عامیانه و اختصارات اجتناب کنید:
اگر متن پیام‌تان به نظر شبیه هرزنامه شده، مصرف کنندگان بدون آن‌که  نگاهی به آن بیاندازند حذفش خواهند کرد. خیلی مهم است که هر چیزی که ممکن است بیش از اندازه تبلیغاتی به نظر برسد اجتناب کنید. این اصل شامل کلمات بازاریابی مانند «پیشنهادی شگفت انگیز»، زبان عامیانه و اختصارات متنی هم می‌شود زیرا همه این موارد سطح برند‌تان را پایین آورده و می‌تواند تلاش‌تان را عقیم بگذارد.

3.چیزی ارائه کنید که ارزش افزوده‌ای فوری بهمراه دارد:
هیچ کس دلش نمی‌خواهد هیچ پیامی از هیچ شرکتی دریافت کند مگر این‌که آن پیام حامی ارزش افزوده‌ای فوری باشد. از آنجا که پیام‌های متنی محیط آنی و دفعه‌ای دارند، باید چیزی در زمان واقعی عرضه کنید. این که اطلاعاتی که ارائه می‌کنید خبر فروش یک محصول جدید یا آگهی شروع فصل تخفیف‌ها است، پیام باید مزایای اقدام فوری را اعلام نماید.

4.هویت خودتان را تعیین کنید:
تا بحال چندبار پیامی دریافت کرده‌اید که برند یا نام تجاری شرکت ارسال کننده در آن معرفی نشده است؟ در عوض، تا دلتان بخواهد پیام‌هایی را می‌بینید که اغلب از شماره‌ای ناشناس ارسال شده و متنی کاملاً مبهم دارد که می‌تواند از هر شرکت آمده باشد. و تا بحال چند بار خیلی راحت این گونه پیام‌ها دریافتی از شماره‌های ناشناس را پاک کرده‌اید؟ این‌که برای جلوگیری از شناخته شدن به عنوان ارسال کننده پیام‌های اسپم به وضوح کسب و کار یا برند‌تان را مشخص نمایید ضرورتی دو چندان دارد.

5.به مصرف کنندگان احساس خاص بودن بدهید:
پیام متنی به مصرف کنندگان نفرستید که صندوق پیام‌های آن‌ها را پر از تبلیغات و اخبار درهم و برهمی کند که خودشان می‌توانستند از وب‌سایت یا دفتر فروش شرکت تان آن‌ها را تهیه کنند. در عوض، کاری کنید دریافت کنندگان متون‌تان حس کنند افرادی ویژه هستند و برای تبلیغی خاص و منحصر به فرد واجد شرایط شناخته شده‌اند. در غیر این صورت، آنها به احتمال زیاد از دریافت متون آینده از طرف شما صرف نظر خواهند کرد.

نمونه‌هایی از بازاریابی متن موبایلی:
در اینجا برای کمک به پیشگیری از اشتباهات رایج و ارسال پیام‌های بازاریابی موثر چند نمونه متن مناسب برای‌تان آورده‌ایم:
مثال بد شماره 1: قیمت‌های شگفت انگیز در www.abcbags.com بهتر از آنچه فکرش را بکنید ،این قیمت‌ها را از دست ندهید
مثال بد شماره 2: هی! تا حالا این قیمت‌ها را دیده‌اید؟ www.abcbags.com.  قبل از اینکه خیلی دیر شود زنبیل و بردار و بیار.
هر دو متن بالا دارای واژه‌های تبلیغاتی، اختصارات و زبان عامیانه هستند که می‌تواند به فعالیت بازاریابی‌تان آسیب بزند.

حال، به چند نمونه خوب نگاه کنید:
مثال خوب شماره 1: 50٪ تخفیف برای تمام کیفهای چرمی لپ تاپ در www.abcbags.com فقط در 48 ساعت آینده. در پرداخت از کوپن با کد HALFOFFTEXT استفاده کنید.
مثال خوب شماره 2: کیف‌های ABC  با 50٪ تخفیف کیف چرمی لپ تاپ از تاریخ 3/31/12. این پیام را به مدیر فروشگاه نشان داده و کالای نیم بها دریافت نمایید. نشانی فروشگاه‌ها را می‌توانید در www.abcbags.com/locations. پیدا کنید.

توجه کنید که در هر یک از مثال‌ها محصول عرضه شده به اختصار معرفی و یک روش روشن برای تماس داده شده است. همچنین هر دو متن حس وجود نوعی ارزش افزوده، بهنگام بودن و انحصار ایجاد می‌کند. پیام نوعی احساس فوریت ایجاد می‌کند که مردم از یک متن انتظار دارند.
به یاد داشته باشید که پیدا کردن پیام مناسب برای مخاطبان‌تان نیازمند طی زمان و تجربه است. اما راهنمایی و نمونه‌های فوق باید به شما در رسیدن به اهدافتان با هدف قرار گرفتن و خرید کالاهایتان توسط مشتریان کمک کنند.
 

0 اظهار نظر

لطفاً برای ارسال نظر وارد شوید.