مقاله

پنج راه برای رشد بازاریابی‌تان در فصل خرید تعطیلات

عکس: بادران

نوشته: سوزان جیونلیس ،سوزان جیونلیس (susan Gunelius)،مدیر عامل شرکت کی اسپلش کریتیو ( key splash cerative lnc )،است که خدمات ارتباطات بازاریابی ارائه می‌دهد. او چندین کتاب به رشته تحریر درآورده که از آن جمله است «در 10 مرحله آسان از شر قانون کپی رایت راحت شوید» (kick _ass copywriting in 10 easy steps)، که توسط انتشارات انترپرینر میدیا (Enterperneur Media)، منتشر شده است.

   برای خیلی از کسب و کارهای کوچک فصل تعطیلات فرصتی است تا به فروش و درآمد قابل توجهی دست پیدا کنند. اما بسیاری از صاحبان کسب و کار آنقدر خود را آماده شروع بازاریابی، جهت فصل تعطیلات نمی‌کنند تا این‌که خیلی دیر شده و فرصت از دست می‌رود. برای رسیدن به موفقیت مطلوب، باید پیش از فرارسیدن تعطیلات بودجه بازاریابی‌تان را برای فصل مذکور تعیین کرده و پیش از موعد، شروع به برنامه‌ریزی بازاریابی تعطیلات‌ کنید.
هیچ کدام از این چیزها یک شبه اتفاق نمی‌افتد، باور کنید. من تمام روز قبل از عید شکرگزاری و در شب کریسمس پای تلفن و در حال صحبت با مشتریان کنار رایانه‌ام گذراندم و در تلاش برای بدست آوردن یکی از پروژه‌های دقیقه نودی بودم، و این موضوع اصلاً هم خنده‌دار نیست. اگر خودتان را از همین حالا آماده کنید لازم نیست چنین استرسی را تحمل کنید.
به خاطر داشته باشید که بازاریابی تعطیلات شامل دو نوع بازاریابی مشتری و بازاریابی داخلی است. خود من بار‌ها و بار‌ها در تعطیلات مختلف کمپین‌های تبلیغاتی داخلی جهت تعطیلات پیش رو برگزار کرده‌ام تا در تیم‌های فروش، نمایندگان خدمات پس از فروش و کارکنان دیگر در طول فصل شلوغ و حساس تعطیلات ایجاد انگیزه نمایم. با اعطای جوایز و قدردانی از زحمات کارکنان، می‌توانید انگیزه آنها را در رسیدن به اهداف عملکرد فردی و اهداف کلی کسب و کار دو چندان نمایید.
در اینجا پنج روش برایتان فهرست کرده‌ایم که به کمک آن‌ها می‌توانید کسب و کار‌تان را برای بازاریابی تعطیلات آماده کنید. می‌توانید تمام یا تنها تعدادی از این موارد را پی بگیرید اما هر چه انتخاب می‌کنید، مهم این است که از همین حالا باید شروع کنید.

1. تبلیغات ویژه درست کنید:
چه روی تبلیغات فروشگاه تمرکز داشته باشید یا روی تبلیغات آنلاین یا از طریق رسانه‌های اجتماعی، باید سریع به فکر تهیه آن‌ها باشید و بنابراین باید بدانید برای تهیه  آنها چه کاری لازم است انجام دهید. نیاز به زمان برای طراحی، اجاره و رزرو محل نصب و در نهایت چاپ تبلیغات به زمان کافی نیاز دارید

2. ایجاد فهرست بازاریابی ایمیلی:
آدرس ایمیل مشتری‌های فعلی‌تان را از فهرست‌های بازاریابی ایمیلی موجود‌تان جمع‌آوری کرده و پیام‌های ارسالی روی وب‌سایت، صفحه فیس بوک، فروشگاه داخلی، و غیره را بروزرسانی کنید بدین مضمون که تخفیفهای داده شده برای  تعطیلات آینده را تبلیغ نمایید. به عنوان مثال، «همین الان ثبت نام کنید تا صرفه‌جویی مالی خرید کادو‌های تعطیلات بزرگ را از دست ندهید.»
مشتریان فعلی‌ موجود در فهرست‌های بازاریابی کنونی‌تان را تشویق کنید تا جایی که در توان‌شان هست لینک درج شده در ایمیل تبلیغاتی را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارند. در موضوع ایمیل ارسالی عبارت «ایمیلی برای یک دوست» را گنجانده و دکمه‌های اشتراک‌گذاری رسانه‌های اجتماعی مانند فیس بوک، توییتر، لینکد‌این و گوگل پلاس را قرار دهید.

3. محصولات و خدمات را به هدیه تبدیل کنید:
فکر کنید ببینید چطور می‌توانید محصولات و خدمات موجود‌تان را بنحوی بسته‌بندی کرد که بشود آن‌ها را به عنوان هدیه ارسال نمود.  البته الصاق کردن کارت‌هایی در طول تعطیلات هدیه محبوبی هستند، اما یک بازاریاب با هوش می‌تواند راه‌های دیگری هم برای جلب نظر مشتریان به محصولات و خدمات‌تان پیدا کند. در واقع می‌توان کاری کرد که محصولی که مشتری پسندیده و می‌خرد را به یک هدیه برایش تبدیل کرد به جای این‌که محصولی به او هدیه کنیم که ممکن است استفاده‌ای برایش نداشته باشد یا از همان هدیه خسته کننده و قدیمی کارت هدیه استفاده کنیم.
مثلاً یک رستوران به جای ارائه کارت هدیه به مشتریان، می‌تواند یک بسته «شب عاشقانه» با یک منوی خاص، میز، ظروف غذا‌خوری (با نام رستوران حک شده بر روی آنها) و دیگر خلاقیت‌ها ارائه دهد. «شب خانواده» بسته‌ای است که می‌تواند با هدیه « خوراک رایگان برای کودکان» همزمان شود و غذاهایی را در بر بگیرد که دوستدار کودک بوده و جایزه‌ای جداگانه هم بر آن افزوده شود. این بسته‌ها ارزشی بسیار بیش از یک کارت هدیه صرف را دارند. با این حال، انجام این کار‌ها نیازمند برنامه‌ریزی قبلی جهت ساخت یک بسته‌بندی فریبنده است که در عین حال مقرون به صرفه هم باشد. علاوه بر این، شما نیاز به زمان کافی برای تبلیغ بسته فوق از طریق تبلیغات هستید و نیز زمانی برای تهیه موادی مانند کوپن ویژه هدیه و یک پاکت نامه یا جعبه برای محصولات مورد نظر لازم دارید.

4. برنامه ریزی و سازماندهی رویدادها:
اگر در نظر دارید برای برگزاری گردهمایی در فروشگاه یا رویدادهای محلی جهت تبلیغ کسب و کار‌تان در طول فصل تعطیلات برنامه‌ریزی کنید باید از هفته‌ها یا یک ماه قبل نسبت به برنامه‌ریزی و تبلیغ این برنامه‌ها اقدام کنید. رزرو فضا (اگر این رویداد قرار نیست در محل فروشگاه برگزار شود) و ساخت یا خرید موسیقی خاص، صندلی، میز، دکوراسیون، هدیه و موارد دیگر همگی زمان‌بر هستند.
حتی اگر تصمیم به برگزاری یک رویداد داخل فروشگاهی دارید مثلاً می‌خواهید یک ساعت زودتر برای «مشتریان خاص دعوت شده» که نامشان در فهرست خبرنامه ایمیلی‌تان قرار دارد درهای فروشگاه را باز کنید، یا یک شب تا دیروقت باز باشید و نام آن‌را شب ویژه «فروش جشن تعطیلات» بگذارید، باز هم نیازمند تبلیغ آن رویداد از مدت‌ها قبل دارید وگرنه با مشارکت مایوس کننده مشتریان روبرو خواهید شد.
فراموش نکنید که برای یکی از سازمان‌های خیریه محلی، قبل از فصل تعطیلات تماس بگیرید و به آن‌ها اعلام کنید که قصد دارید برای اثبات حسن نیت، شناساندن کسب و کار و تبلیغ غیر مستقیم برای تجارت‌تان، اسپانسرینگ و حمایت مالی بخشی از هزینه‌های آن‌ها را بر عهده بگیرید.

5. همکاری با کسب و کارهای محلی:
فصل تعطیلات زمان بسیار مناسب برای همکاری با دیگر کسب و کارهای محلی است که محصولات و خدمات مکمل محصول شما را ارائه می‌کنند. می‌توانید با این کسب و کار‌های محلی تبلیغات مشترک بگیرید یا گردهمایی‌های مشترک را میزبانی کنید. مثلاً یک رستوران می‌تواند با یک سینمای محلی جهت ارائه بلیط‌های فیلم با رزرو صندلی خاص همکاری و مشارکت کند. هر دو کسب و کار می‌توانند محصول خود را تبلیغ کنند و هر دو کسب و کار هم همزمان از آن بهره‌مند شوند.
بسیاری از شرکای تجاری فضای آگهی و هزینه آن را به اشتراک می‌گذارند. حتی تبلیغ متقابل از طریق محصولات موجود در فروشگاه راهی عالی برای تبلیغ کسب و کار و دستیابی به اهداف اقتصادی در طول یک دوره بازاریابی حساس است.
البته، لازمه استفاده از هر یک از این فرصت‌ها این است که از پیش با صاحبان کسب و کار‌های دیگر برای تشریح مزایا، تقسیم سهم‌الشراکه در هزینه‌ها، هماهنگی و برنامه ریزی برای انجام موفقیت آمیز کار را داشته باشید. حتماً زمانی را برای بعد از فصل تعطیلات برای جمع شدن با هم در نظر بگیرید تا در جلسه فوق نتایج حاصله را به بوته نقد و نظر گذاشته و ضمناً در مورد راه‌هایی بهبود کار در سال بعد همفکری نمایید. این کار در تعطیلات سال آینده موجب صرفه جویی در وقت‌تان خواهد شد.
نکته آخر این‌که، هیچ نوع برنامه بازاریابی تعطیلات را راه‌اندازی نکنید مگر اینکه اطمینان داشته باشید که به کارکنان آموزش لازم برای قبول مسئولیت رسیدگی کارآمد، حرفه‌ای، و مناسب با روح تعطیلات داده شده است. آخرین چیزی که دلتان می‌خواهد اتفاق بیفتد این است که ببینید بعد از این همه صرف زمان و پول جهت توسعه و اجرای طرح‌های بزرگ بازاریابی تعطیلات همه آن تلاش‌ها به شکست انجامیده‌اند تنها به این دلیل که آماده پاسخگویی به نیاز‌های مصرف‌کنندگان نبوده‌اید. بهتر است بیش از اندازه آمادگی کسب کنید تا کمتر از مقدار لازم، زیرا خدمات دهی بد در سال جاری ،سال بعد هم در یاد همگان باقی خواهد ماند و آدم‌ها در این مورد با دوستان و جمع حاضر در وب سایتهای اجتماعی در سال آینده صحبت خواهند کرد.

0 اظهار نظر

لطفاً برای ارسال نظر وارد شوید.