
نوشته: سوزان جیونلیس سوزان جیونلیس (Susan Gunelius)،مدیر عامل شرکت کی اسپلش کریتیو، است که خدمات ارتباطات بازاریابی ارائه میدهد. او چندین کتاب به رشته تحریر درآورده که از آن جمله است «در 10 مرحله آسان از شر قانون کپی رایت راحت شوید»، که توسط انتشارات انترپرینر میدیا، منتشر شده است.
بازاریابی آنلاین چیزی بیش از زدن تکمه انتشار است. برای ترویج متقابل * ،و بیشتر به چشم آمدن نوشتههایتان در فضای وب توصیههای زیر را به کار ببرید.
بازاریابی محتوا به عنصر اساسی بازاریابی آنلاین موفق و برندسازی تبدیل شده است.
بازاریابی محتوا چیست؟
تمام محتوایی که برای یک کسب و کار دارای ارزش افزوده بوده و آن را مستقیم یا غیر مستقیم بازاریابی کند، میتواند شکلی از بازاریابی محتوا باشد. محتویات را میتوان به شکل بلند (وبلاگها، مقالات و کتابهای الکترونیکی)، فرم کوتاه (به روزرسانیهای توییتر، به روزرسانی فیس بوک، انتشار تصاویر در اینستاگرام و انتشار اخبار و اطلاعات در کانالهای تلگرامی)، یا از طریق گفتگوها و به اشتراکگذاری (شروع گفتگو یا پیوستن به گفتگوهای موجود توییتر یا به اشتراک گذاشتن محتوا در قسمت نظرات یک انجمن) منتشر نمود. این روش میتواند راه بسیار خوبی برای ایجاد ارتباط پایدار با مشتریان آنلاین هدف باشد.
اما اغلب صاحبان کسب و کار کوچک (مانند بازاریابان شبکهای) یک گام مهم را از دست میدهند: ترویج متقابل محتوای منتشر شده برای دو برابر کردن اثرگذاری و ادغام هر دو فعالیت با یکدیگر. همانطور که به عنوان بخشی از استرارژی بازاریابی محتوا جهت راه اندازی و پیشبرد کسب و کار و برندتان دست به ایجاد و انتشار مواد جدید آنلاین میزنید، همیشه ایجاد پیوند به دیگر محتویات آنلاینتان را در نظر داشته باشید. برای اینکه اینطور به نظر نیاید که همواره فقط به ترویج و تبلیغ مطالب خودتان دست میزنید و تنها مطالب قبلی خودتان را به اشتراک میگذارید، هر وقت احساس کردید مطلبی که توسط فرد دیگری منتشر شده مفید بوده و دارای ارزش افزودهای برای گفتگوی فعلیتان است، پیوند آن را هم در داخل محتویات تولیدی خودتان قرار دهید.
هرگز از روش جلب و تغییر **،استفاده نکنید و به مطلبی پیوند ندهید که وعده چیزی خاص را میدهد که ارائه نشده است. هرگز مطالب خود را صرفاً برای اینکه تبلیغی کرده باشید ترویج نکنید و سعی نکنید مطالبتان را چیزی نشان بدهید که در باطن عاری از آن موضوع است. این کار مخاطبانتان را آزار داده و احتمالاً نامتان را در زمره افراد ارسال کننده اسپم (تبلیغات بی مورد و ناخواسته) درج خواهند کرد. در عوض، لینکهایی را به مطلبتان بیفزایید که دارای اطلاعات بیشتر و دانستههای مفید بوده و اجازه دهید مخاطب تصمیم بگیرد که آیا به آنها مراجعه بکند یا خیر.
موقع ارائه ترویج متقابل در داخل محتویات منتشرشدهتان به چیزی تکیه کنید که من اسم آن را تئوری «کاتالیزور کلیک» گذاشتهام. صرفاً از خوانندگان خود نخواهید که روی فلان و بهمان مطلب کلیک کند. ابتدا حرفی معنی دار به آنها بزنید و سپس مخاطب خود میتواند تصمیم بگیرد که آیا مطلب را از طریق پیوندهای اضافی دنبال و کلیک بکند یا نه.
هدف شما در ترویج محتواهای دیگرتان از طریق پیوندهای داده شده باید ارائه مطلبی مفید و پر محتوا به مخاطبان باشد آنچنانکه افراد را به این فکر رهنمون سازد که لینک جدیدتان بیش از قبل میتواند به آنها کمک بیشتری نماید. کنترلی که مخاطبان به دنبال آنند را در اختیارشان قرار دهید. بگذارید خودشان تصمیم بگیرند که آیا پیوند شما بر اساس اطلاعاتی که از طریق آن انتقال مییابد مفید هست یا خیر و شما چقدر در لفافهبندی لینکها در قالب یک نسخه تبلیغی موفق بودهاید.
برای اطمینان از اینکه مخاطبان آنلاینی فرصت استفاده از اشکال مختلف محتوایی که در اختیارشان قرار می دهید را دارند، از چند گزینههای چاپ و نشر خودکار استفاده کنید. فیدمطالب یکی از سایتهای آنلاین برنددار معروف خودتان را روی سایت خودتان قرار دهید. وقتی فرآیندهای چاپ و نشر محتوا را به صورت خودکار در آوردید، فراموش نکنید که سایت برند دار آنلاین صرفاً یک صفحه حاوی لینک و فید(Feed) بوده،حاوی صفحات دیگر نیست که عاری از هرگونه مطلب کار شده اصلی، باشد. جریانی از مطالب ارسالی توییتر و ارسال توییت پشت توییت باز. لینک مطالب به سایت وبلاگتان تنها زمانی مفید و جالب خواهد شد که بتوانید تلاشهای بازاریابی محتوایی خود را در میان مخاطبان به خوبی توزیع و منتشر کنید. اگر چه به روز رسانی خودکار میتواند مخاطبان جدیدی برای نوشتههایتان به ارمغان بیاورد اما این موضوع را جایگزین انتشار مطالب اصلی و نوشتههای بدیع و جدید نکنید.
با انتخاب اشکال مختلف محتوای آنلاینی تان در پروفایل آنلاین خود و ارائه گزینههای متنوع برای دسترسی به آن، کار پیدا کردن این محتواها را برای افراد آسانتر کنید. همانطور که یک فروشگاه لباس ممکن است یک مدل یکسان از پیراهن را در اندازههای مختلف و رنگهای متنوع عرضه کند شما هم گزینههای متفاوتی برای عرضه به مخاطبان آنلاینتان برگزینید زیرا اینکار به مشتریان امکان میدهد بهترین انتخاب را برای خود انجام دهند. یک مغازه به جای اینکه صرفاً پیراهنها را به ردیف بچیند، برچسب، نشان، لیوان و هدایای دیگری برای بالا بردن آگاهی مشتری نسبت به محتوای متنوع خود را بکار میگیرد.
در زیر برخی روشهای آسان جهت یکپارچه سازی تلاشهای بازاریابی و پر کردن چشم مصرف کنندگان از تجارب مربوط به برند را برایتان آوردهایم:
1. آیکونهای رسانههای اجتماعی در نوار کناری وبلاگتان بیفزایید.
2. در امضای ایمیل خود پیوندی به سایتهای آنلاین برند تان قرار دهید.
3. در امضا انجمن خود نشانه برند سایت مورد نظر خود را قرار دهید.
4. پیوندی به محتوای آنلاینتان در قسمتی که به نظرات انجمن در وبلاگ منتشر میشود قرار دهید.
5. پیوند مطالب خود را در تبلیغاتتان بگنجانید.
6. پیوند مطالبتان را بر روی کارتهای ویزیتتان چاپ کنید.
7. پیوند مطالبتان را در خبرنامه ایمیلتان درج نمایید.
8. پیوند مطالبتان را در رسیدها و فاکتورهای فروش چاپ کنید.
9. با استفاده از ابزار توسعه دهنده فیس بوک (Facebook Developer)، پلاگینهای اجتماعی فیس بوک را در وبلاگ یا وب سایتتان درج کنید.
10. ویدجت (Widget)،توییتر را از بخش منابع توییتر (Twitter Resources)، در Twitter.com دریافت کرده و در وبلاگ یا وب سایتتان درج کنید.
11. فیلمهای یوتیوبتان را به صفحه فیس بوک و صفحه پروفایلتان اضافه کنید.
12. فید مطالب وبلاگتان را در پروفایل توییتر، فیس بوک و لینکداین و صفحه فیس بوکتان قرار دهید.
13. محتوا وبلاگتان را در گروههای لینکداین به اشتراک بگذارید.
14. با استفاده از برنامه اسلایدشیر (SlideShare)، پرزنت کسب و کارتان را در فیس بوک و لینکداین قرار دهید.
15. پیوند وبلاگتان را در پروفایلهای آنلاین فیس بوک، توییتر، لینکداین، و غیره قرار دهید.
16. هرگاه به صورت مهمان، پستی برای وبلاگ سایر افراد ارسال میکنید حتماً پیوندی به مطالب و صفحههای مورد نظر خود در آن بگنجانید.
17. پلاگین لینکداین را از جامعه توسعه دهندگان لینکداین (Linkedin Developers Community) دریافت و آن را در وبلاگ و وب سایتتان درج کنید.
18. URLهای محتوای آنلاین خود را در روزنامهها، مجلات و سایر مواد بازاریابی چاپ کنید.
19. فهرست محتوای آنلاینتان را در نشلانهها و لوازم تبلیغاتی فروشگاه یا مراسم گردهماییها بگنجانید.
20. فید به روز رسانی توییتر، لینکداین، و فیس بوکتان را در وبلاگ شرکتتان درج نمایید.
* نوعی تبلیغ که در آن محصولی در قالب یک محصول دیگر تبلیغ میگردد. مثلاً زمانی که تبلیغ انتشار کتابی را در مجله خود میکنید از این نوع تبلیغ استفاده میکنید. تمام پیوندهای داخل مطالب وب نوشت که خواننده را به خواندن مطلبی دیگر تشویق میکند تبلیغ متقابل است.
** نوعی روش تبلیغ در آمریکا که در آن با آگهیهای اغراق آمیز مشتری را جلب و کالای آگهی نشده را به او میاندازند.
0 اظهار نظر