مقاله

برند‌سازی با استفاده از رسانه‌های اجتماعی

عکس: بادران

نوشته: سوزان جیونلیس سوزان جیونلیس (susan Gunelius)،مدیر عامل شرکت کی اسپلش کریتیو ،است که خدمات ارتباطات بازاریابی ارائه می‌دهد. او چندین کتاب به رشته تحریر درآورده که از آن جمله است «در 10 مرحله آسان از شر قانون کپی رایت راحت شوید» (، که توسط انتشارات انترپرینر میدیا ،منتشر شده است.

   پنج گام برای اعلام حضور آنلاین

بهره برداری از مخاطبان گسترده شبکه‌های اجتماعی راهی کم هزینه برای پرتاب منجنیق وار یک برند تجاری کوچک به میانه عرصه جهانی است. برندسازی با استفاده از رسانه‌های اجتماعی به شما امکان توسعه روابط جدید (ضمن تقویت روابط موجود) را می‌دهد که اغلب به فاکتور‌هایی از جمله آگاهی از برند، وفاداری به برند و بازاریابی دهان به دهان منجر می‌شود.
این روند هر چند در ابتدا دلهره‌آور به نظر می‌آید، اما رمز موفقیت در آن تقسیم به قطعات کوچکتر و قابل کنترل‌تر است. پیروی از این پنج مرحله شما را در مسیر  برندسازی و تقویت کسب و کار‌تان، از تعیین سرنوشت آنلاین گرفته تا ایجاد ارتباط با مهره‌های تاثیرگذاران، حمایت و همراهی خواهد کرد.

1.ایجاد رسانه آنلاین برند:
این اولین گام به منظور بالا بردن سطح آگاهی از برند و وفاداری به آن *،است. موفق‌ترین شرکت‌های دارای توانایی در برند‌سازی با استفاده از رسانه‌های اجتماعی پیرامون مصرف‌کنندگان را مملو از تجربه‌هایی آنلاین می‌کنند که موجب می‌شود مصرف کنندگان بتوانند ارتباط خود با برند را برگزینند.
به طور مثال استفاده از رسانه‌های محبوب و رایگان مانند وبلاگ‌ها، توییتر، فیس بوک، لینکد‌این، یوتیوب و غیره را در نظر بگیرید. البته صاحبان مشاغل کوچک فاقد نیروی انسانی (همچون بازاریابان شبکه‌ای) که نمی‌توانند تعداد زیادی رسانه را همزمان به طور موثر و به درستی مدیریت کنند بهتر است با آزمودن هر یک از این رسانه‌ها و بررسی نقاط ضعف و قوت خود و رسانه‌های ذکر شده، یک یا دو رسانه اجتماعی را برای فعالیت در طولانی مدت خود انتخاب کنند. بدین ترتیب رسانه یا رسانه‌های فوق تبدیل به مقصد اصلی و مرکز فعالیت‌هایتان خواهد شد. بقیه رسانه‌ها و مقاصد آنلاینتان را باید به این رسانه هسته‌ای لینک کنید (پیوند دهید).

2.پایه‌گذاری نقطه ورود:
یکی از مهم‌ترین جنبه‌های انجام برندسازی به وسیله رسانه‌های آنلاین انتشار مستمر محتوای پرمعنی که چیزی به تجربه ودانش خواننده بیفزاید. هدف انتشار اطلاعات مفیدی است که مردم علاقه‌مند به بحث و تبادل نظر در مورد آن باشندو بخواهند این مطالب را با خوانندگان خود یا دنبال‌کنندگانشان به اشتراک بگذارند. این کار باعث ایجاد راه‌های دیگری برای مردم می‌شود که بتوانند به رسانه‌های برند‌تان دسترسی داشته باشند و می‌تواند رتبه شما در موتورهای جستجویی مانند گوگل بالا ببرد.
در اینجا مثالی برایتان آورده‌ایم: اگر یک وب سایتی با 10 صفحه محتوا داشته باشید، موتورهای جستجو 10 راه برای یافتن سایت‌تان دارند. اگر وبلاگی را به وب سایتتان لینک کنید و تا یکسال هر روز یک پست جدید در وبلاگ‌تان بگذارید، 365 راه دیگر در اختیار گوگل گذاشته‌اید تا بتواند شما و برند شما را پیدا کند.
اسم این مسئله را گذاشته‌‌ام «اثر مرکب وبلاگ نویسی». دسترسی به این تعداد مخاطب جهانی را به هیچ وجه نمی‌توان با پول خرید.

3.مخاطبان هدف‌تان را پیدا کرده و آن‌ها را با خودتان همراه کنید:
مخاطبان هدف‌تان بیشتر کجا وقت‌شان را صرف می‌کردند؟ لازم است شما هم مقداری از وقت‌تان را در آن‌جا بگذرانید و در مکالمات که در آن محل‌ها انجام می‌شود مشارکت کنید برای شروع در گوگل به دنبال کلمات کلیدی بگردید که مصرف‌کنندگان‌تان در هنگام جستجو به دنبال یک کسب و کار یا محصولات شبیه محصول شما به احتمال زیاد از آن‌ها برای جستجوی گوگل استفاده می‌کنند. گام گذاشتن در مسیری که به احتمال زیاد مصرف‌کنندگان‌تان هم همان مسیر را می‌پیمایند به شما کمک می‌کند این افراد را پیدا کنید.
به انجمن‌های آنلاین مربوطه یا وبلاگ‌ها بپیوندید و پست ارسال کنید، نظر بگذارید و به سوالات پاسخ دهید. به محض این که مخاطب بداند شما بوده و حاضرید و واقعاً اطلاعات مفیدی برای ارائه به جمع دارید و هدفتان صرفاً تبلیغ خودتان نیست، می‌توانید شروع به جذب آن‌ها به رسانه‌های مورد نظر برند‌تان و به خصوص رسانه هسته‌ای برند‌تان کنید.

4.با افراد تاثیرگذار  آشنا شوید:
همانطور که دارید دنبال مخاطبان هدف‌تان می‌گردید، افراد تاثیر‌گذار حاضر در آن جوامع آنلاین را شناسایی کرده و خودتان روی رادار آن‌ها به این افراد بشناسانید (به نحوی خودتان را به آنها نشان دهید که متوجه حضورتان بشوند). برای این کار، در وبلاگ‌شان نظر بگذارید، در توییتر دنبال‌شان کنید محتوای ارسالی آنها را بازتوییت کنید. حتی می‌توانید ایمیلی به آن‌ها فرستاده و خودتان را معرفی کنید.
مهم این است که آنها نام شما را بشناسند و بدانند که ارزش افزوده‌ای برای گفتگوی آنلاین در حال انجام دارید. این کار همچنین شما را در معرض دید مخاطبان‌تان هم قرار می‌دهد.

5. بیش از آنچه می‌گیرید بدهید:
موفقیت در بازاریابی رسانه‌های اجتماعی بستگی زیادی به مفید بودن و توسعه روابط دارد. اگر همه زمان‌تان را صرف تبلیغ خودتان کنید، دیگر کسی پیدا نمی شود که بخواهد به حرفتان گوش کند. این کار تاکتیک کوتاه مدت نیست بلکه یک استراتژی بلند مدت است که می‌تواند از طریق انجام مشارکت مداوم و پایدار، موجب دستیابی به رشد بنیادین گردد.
اصل کلی اعمال قانون 80-20 برای تلاش‌های بازاریابی از طریق رسانه‌های اجتماعی است. بیش از 20 درصد از وقت‌تان را در فعالیت‌های تبلیغاتی و گفتگو‌ها صرف نکنید و حداقل 80 درصد از فعالیت‌های را مصروف کارهای غیر تبلیغی کنید. در زمان خود خواهید دید که کسب و کار‌تان در اثر تلاش‌های و فعالیت‌هایی که انجام داده‌اید دارد رشد می‌کند. این رشد حاصل اجرای اصول بنیادینی است که در بالا برای‌تان شرح دادیم.

* آگاهی از برند، وفاداری و رضایت مشتری چند فاکتور از فاکتور‌های موثر در رشته بازاریابی هستند.

0 اظهار نظر

لطفاً برای ارسال نظر وارد شوید.