مقاله

چطور تمرکز کنیم: تکنیک‌هایی برای تمرکز طولانی‌تر مغز در محل کار

عکس: بادران

نوشته: جنیفر اِلیس

 تمرکز. این کلمه از روز اول مدرسه به ما می‌گفتند، اما در حقیقت، دانشمندان نشان داده اند که مغز انسان تنها می‌تواند حداکثر 20 دقیقه روی چیزی تمرکز کند. بالاخره چیزی پیدا می‌شود که حواس ما را از کاری که داریم انجام می‌دهیم پرت کند، پیامی که روی تلگرام برایمان می‌رسد، یک ایمیل جدید، دابسمش جدیدی که فلانی ساخته، کلیپ جدید بهمان، و ....
خوب، حداقل‌اش این است که همه‌ی ما در این داستان با هم در یک کشتی نشسته‌ایم، غیر از این است؟ تا اینجا همه چیز خوب است مگر این‌که در یک محیط رقابتی مانند بازاریابی مشغول به کار باشید که در آن «نشستن در همان قایق بقیه» به معنی از دست دادن پاداش اضافه آخر ماه است (لعنت به این دابسمش)!
اما زیاد هم لازم نیست خودتان را سرزنش کنید، پیشرفت‌های تکنولوژیکی به دست آمده در 10 سال اخیر شما را با محرک‌های متعددی احاطه کرده‌اند که بی تعارف، از ایمیل‌هایی که باید سر کار به آن‌ها جواب بدهید جالب‌تر هستند؛ و نتیجه‌ای که از مجموع این اتفاقات حاصل شده نسلی است بی تاب، کم توجه و حواس پرت.
حال چکار باید کرد؟ پاسخ این است: مدیتیشن؛ هر چند شاید لذتی که از آن به دست می‌آید به فوریت کتک زدن شوهر کنونی همسر سابق‌تان نباشد، با این حال باز هم مراقبه می‌تواند به شما کمک کند ذهن‌تان را از عواملی که موجب پرت شدن حواس‌تان می‌شود پاک کرده و تمرکز بیشتری روی کاری که در دست انجام دارید داشته باشید. علاوه بر آن، تضمین می‌کند که آخر ماه پورسانتی که به حساب‌تان واریز می‌شود پر و پیمان باشد. در زیر فهرستی برای‌تان آماده کرده‌ایم که از چند راهنمایی ساده برای شروع متشکل می‌شود:

1. آگاه بودن از خود
همیشه تمرکز کردن در محیطی شلوغ و پر سر و صدا مشکل است. صدای صحبت کردن دیگران حواس‌تان را پرت می‌کند و فراموش می‌کنید داشتید چکار می‌کردید. چند دقیقه وقت بگذارید و چشمان‌تان را ببندید و تمام سر و صداهای اطراف‌تان را از ذهن‌تان پاک کنید. یکی از روش‌های خوب برای انجام این کار تمرکز کردن روی دم و بازدم خودتان است. بگذارید عبور هوا از سوراخ‌های بینی و خارج شدن آن از ریه‌های‌ و دهان‌تان را حس کنید.

2. تجسم تکمیل کردن هدف
حالا که توانستید ذهن‌تان را پاک کنید، هدف‌تان را برای بقیه‌ی روز تعیین نمایید. آیا باید فلان پیشنهاد کمپین بازاریابی را تکمیل نمایید؟ باید بهمان قرارداد فروش را نهایی کنید؟ خودتان را در حالی مجسم کنید که وظیفه‌تان را به اتمام رسانده‌اید. انجام این کار به شما کمک خواهد کرد برای خودتان انگیزه ایجاد کرده و نیز از رفتن ذهن‌تان روی حالت خلبان خودکار و رفتن ذهن به سمت و سوی کارهای کوچک‌تر و بی اهمیت‌تر مثل پاسخ دادن به ایمیل‌های کم اهمیت ممانعت شده و ذهن‌تان معطوف انجام کار و هدف عمده و اصلی‌تان بشود.

3. برداشتن چند قدم چست و چابک در اطراف دفتر
در طول یک روز طولانی، ذهن و بدن شما به تدریج رو به خاموشی می‌رود. توجه کرده‌اید وقتی در یک محیط کار جدید نشسته‌اید چقدر حواس‌تان جمع‌تر می‌شود؟ چند قدم به این طرف و آن طرف دفتر بروید و اینجا و آنجا سرک بکشید تا محیط‌تان تا حدودی تغییر کند. وقتی پشت میز‌تان برگردید احساس خواهید کرد حواس‌تان جمع‌تر و ذهن‌تان بازسازی شده است.

4. تعیین چند «وقفه‌ی ذهنی»
غیر ممکن است آدم بتواند تمام طول روز حواس‌اش را روی یک کار متمرکز کند. ولیکن اگر تصادفاً حواس‌تان پریشان شده و ذهن‌تان روی چدن چیز مختلف سرگردان شود، بهره‌وری تان تا حد زیادی پایین خواهد آمد.
برای جلوگیری از این اتفاق، چند «وقفه‌ی ذهنی» کوچک برای خودتان تعین کنید. زنگ هشدار تلفن همراه‌تان را طوری تنظیم کنید که هر ساعت یا هر نیم ساعت یک بار زنگ بزند؛ به این ترتیب حواس‌تان متوجه گذر زمان خواهد بود. هر بار زنگ تبفن‌تان به صدا در آمد، سعی کنید تمرین‌های بالا را یکبار انجام دهید. با اجرای این تمرینات به ذهن‌تان امکان خواهید داد زمان لازم برای استراحت را از میان ساعت‌هایی که باید به انجام وظیفه‌ی اصلی‌تان بپردازید جدا کند. همچنین این کار موجب خواهد شد مطمئن باشید بدون فوت وقت، فوراً تمرکز‌تان روی کاری که داشتید انجام می‌دادی باز می‌گردد.

1 اظهار نظر

لطفاً برای ارسال نظر وارد شوید.