مقاله

چطور می‌شود در فروش مستقیم یک سوپراستار شد - بخش دوم

عکس: بادران

12 راهنمایی برای ساخت یک کسب و کار بازاریابی شبکه‌ای موفق نوشته: لسلی تروکس

 6) تعیین کنید که بازار شما چه سودی می‌تواند از محصولات، خدمات و پلن کسب و کار شما ببرد.
آیا مشتریان‌تان انرژی بیشتری به دست خواهند آورد، باهوش‌تر خواهند شد، آشپزی بهتری خواهند کرد، احساس اعتماد به نفس بیشتری خواهند داشت؟ همه‌ی مزایای مرتبط با محصول و کسب و کار‌تان را بیان کنید. اگر محصولات‌تان غیر سمی هستند، این موضوع به چه معنا است؟ کمتر موجب آسم می‌گردد؟ آلرژی کمتری ایجاد می‌کند؟ استراتژی‌های بازاریابی ضعیف یکی از دلایل اصلی عدم موفقیت کسب و کار‌های خانگی است، بنابراین یک طرح بازاریابی درست کنید که منافع شرکت شما برای بازار هدف را برجسته نماید.

7) خودتان را از هزاران نفری دیگری که دارند در همین شرکت کار می‌کنند متمایز کنید.
چرا باید افراد به جای نماینده‌ی فروش دیگری که در همسایگی آن ها زندگی می‌کند از شما خرید کنند؟ چند تا از روش‌های موجود برای ایجاد تمایز و تفاوت در خودتان ارائه سطح بالاتری از خدمات، ارائه تخفیف، راه اندازی برنامه‌های وفاداری فوق برنامه، و امثال آن هستند. اساس کار آن است که راهی پیدا کنید برای تمایز داشتن از دیگران فروشندگانی که دارند همان محصول یا خدمات را می‌فروشند.

8) وب سایت خود و ابزار‌های بازاریابی شخصی خودتان را درست کنید؛ البته اگر این کار از منظر شرکت شما مجاز شناخته می‌شود.
این یکی دیگر از راه‌هایی است که می‌تواند موجب تمایز شما و سفارشی کردن خدماتی باشد که ارائه می‌دهید. مثلاً در وب سایت‌تان می‌توانید یک خبرنامه ایمیلی ارائه دهید که حاوی راهنمایی‌های مفید و نکات جالب توجه باشد. کارت‌ ویزیت‌های چاپ کنید که خدمات افزوده ارائه کند مانند مشاوره رایگان و یا تخفیف.

9) برای پیدا کردن بازار شبکه سازی کنید.
همانطور که قبلا ذکر شد، بسیاری از شرکت‌های فروش مستقیم پیشنهاد ساخت یک لیست 100 نفره را به شما می‌دهند، که روش خوبی برای شروع محسوب می‌شود، به جز این‌که هیچ کدام از این 100 نفر نیازی به محصول یا علاقه‌ای به کسب و کار شما نداشته باشند. در عوض، از شبکه سازی برای پیدا کردن افرادی استفاده کنید که بازار هدف‌تان را تشکیل دهند.

10) قرار ملاقات بگذارید.
فروش مستقیم به این دلیل کارایی دارد که کسب و کار فرد به فرد است. شما چه بخواهید محصولی را به کسی نشان دهید یا بخواهید طرح درآمدی را برای فردی شرح دهید، باید این کار را به صورت حضوری انجام دهید. نمایندگان فروش مستقیمی که پرزنت‌های بیشتری برگزار می‌کنند معمولاً همان‌هایی هستند که در آخر برنده می‌شوند.

11) سیستمی ایجاد کنید برای حفظ تماس با مشتریان بالقوه و بالفعل و کسانی که به تازگی به ورود به این کسب و کار اظهار تمایل کرده‌اند.
طالع و خوشبختی در این کار در فالو کردن و پیگیری نهفته است! در بیشتر موارد، مشاوران فروش مستقیم بعد از شنیدن اولین پاسخ «نه» مشتری را رها می‌کنند. اما این «نه» در واقع ممکن است به این معنی باشد که «الان وقت خوبی برای گرفتن این حرف نیست». ارسال خبرنامه روشی عالی برای حفظ نام‌تان در ذهن دیگران است، تا وقتی که زمان برای این کار مناسب باشد، آنگاه خودشان با شما تماس خواهند گرفت. ارائه خدمات خوب به مشتریان و داشتن تماس مستمر روشی است برای طولانی‌تر کردن مدت زمان ماندن شما در ذهن مشتری و تکرار ارجاعات و افرادی که آن ها به شما معرفی می‌کنند (برای همه نوع کسب و کار، نه فقط فروش مستقیم). در عین این‌که دوست ندارید موجب اذیت و آزار کسی بشوید، همزمان تمایل دارید روش و سیستمی ایجاد کنید که همیشه تماس‌تان را با آن‌ها حفظ کنید تا زمانی که خودشان از شما بخواهند دیگر با ایشان تماس نگیرید.
در نهایت، اگر به کسی برای شروع کسب و کارش کمک کردید، وظیفه‌تان این است که او را آموزش دهید، راهنمایی‌اش کنید و همواره در کنارش باشید. موفقیت شما تا حدودی به موفقیت ایشان بستگی دارد.

12) برای خودتان تعهدی ایجاد کنید که کار را ترک نکنید.
علیرغم حرفه‌هایی که آدم های منفی گرا به شما خواهند زد، میزان شکست در بازاریابی شبکه‌ای و فروش مستقیم به هیچ وجه از دیگر کسب و کارهای خانگی بیشتر نیست. همان قدر که بعضی در فروش محصول از طریق eBay، از طریق سایت‌های مستقل، ساخت وبلاگ و امثالهم شکست می‌خورند، احتمال شکست در بازاریابی شبکه‌ای هم همان قدر است. آنچه میان شکست خوردن در آن کار و شکست نخوردن در بازاریابی شبکه‌ای تفاوت ایجاد می‌کند همانا داشتن تعهد به هرگز ترک نکردن این شغل است. این بدان معناست که یاد بگیرید بر آبجکشن‌ها غلبه کنید، از اشتباهات پرهیز نمایید و آنقدر در کورس رقابت بمانید تا موفق شوید.

0 اظهار نظر

لطفاً برای ارسال نظر وارد شوید.