مقاله

نحوه رسیدگی به درخواست کمک

عکس: بادران

نوشته: کیمانزی کانستبل

 کمک به کارآفرینانی که چندان در سفری که آغاز کرده‌اند قدمتی ندارند بهترین کار برای انجام دادن است اما انجام صحیح همین کار باید متقابلاً برای هر دو طرف قضیه سودمند باشد.
همین طور که کسب و کارتان رشد می‌کند و شما هر چه بیشتر به مرز‌های موفقیت نزدیک‌تر می‌شوید، طبیعی است که دیگر کارآفرینانی که به دنبال رشد کسب و کار‌شان هستند بخواهند از شما کمک بگیرند. سوال پرسیدن از فرد موفق هیچ اشکالی ندارد اگر روش انجام کار درست باشد.
شاید خودتان هم دیده باشید که در اغلب موارد روش انجام این کار بسیار بد و سرهم بندی شده انتخاب می‌گردد. رسانه‌های اجتماعی با فراهم آوردن امکان دسترسی به افراد موفقی که بتوانند یاری رسان ما باشند فرصتی فوق العاده در اختیارمان نهاده‌اند، اما شبکه‌سازی در رسانه‌های اجتماعی یک روش درست دارد و یک روش نادرست.
با پیشرفت و رشد در کسب و کار اهمیت زمان برای‌تان دو چندان می‌شود. شما وقت آزاد کمتری خواهید داشت، بنابراین باید حسابی روی این که با چه کسی می‌خواهید ملاقات کنید و جواب کدام تلفن را می‌خواهید بدهید فکر کنید و حساب شده عمل نمایید. درخواست‌های مختلفی از چپ . راست به سوی‌تان سرازیر خواهد شد و مدام به تعداد افرادی که مخاطب راهنمایی‌های شما هستند افزوده خواهد شد. اگر بخواهید به تکت تک درخواست‌ها پاسخگو باشید، دیگری وقتی برای انجام کار‌های خودتان نخواهید داشت و روند رو به رشد کسب و کارتنا در همان نقطه متوقف خواهد شد. در چنین مواقعی مجبور خواهید خیلی بیشتر از قبل پاسخ «نه» بدهید اما نباید بابت این پاسخ حس بدی به شما دست بدهد.
در این میان چهار نوع درخواست وجود دارد که از طریق ایمیل، رسانه‌های اجتماعی و حتی پیامک به شما ارسال می‌گردد. نحوه‌ی پاسخگویی به آن‌ها را در زیر توضیح خواهم داد.

1. «می‌توانم چند لحظه وقت تان را بگیرم؟»
این درخواست شایع ترین نوع درخواست‌ها است. پیام‌هایی دریافت خواهید که از شما می‌پرسند ایا می‌شود وقت‌تان را چند دقیقه‌ای بگیرند یا چند دقیقه‌ای راجع به فلان موضوع از شما راهنمایی بگیرند. به نظر خیلی راحت است و از آن‌جایی که شما آدم خوبی هستید، دلتان می‌خواهد کمک کنید. ممکن است اول از جواب دادن به چند سوال شروع کنید اما این داستان در نهایت ممکن است تبدیل بشود به یک سیاه چاله که همه چیز را خواهد بلعید. همچنین، اگر مشتریانی دارید که بابت دریافت راهنمایی از شما پول پرداخت می‌کنند، از منظر آن‌ها عادلانه نیست که به دیگران اجازه دهید وقت‌تان را رایگان بگیرند. شما می‌توانید بگویید خیر، و باز هم آدم خوبی باشید. یادتان باشد که وقت‌تان چقدر ارزشمند است.
راه پاسخ دادن به افرادی که می‌خواهند از شما راهنمایی بگیرند این است که آن‌ها را ارجاع بدهدی به مطالبی که به طور رایگان منتشر کرده‌اید. ارجاع‌شان بدهید به مقاله‌ها، پست‌های وبلاگی، پادکست‌ها، مصاحبه‌ها، ویدیو‌های موجود در یوتیوب یا هر جای دیگری که به رایگان اطلاعات‌تان را در اختیار همگان قرار می‌دهید. اصولاً شما این محتوای رایگان را برای چنین افرادی تولید کرده‌اید؛ برای این‌که به افراد کمکی کرده باشید؛ مخصوصاً به کسانی که نمی‌توانند هزینه‌ی خدمات شما را همین الان پرداخت کنند. شما می‌توانید لینک محتوا را برایشان ارسال کنید یا می‌توانید محل پیدا کردن پاسخ صحیح را مستقیماً به آن ها بگویید.
به آنها بگویید استفاده از محتواهای تولید شما توسط شما بهترین راه برای کمک گرفتن از زمان و راهنمایی‌های شما است. اگر سوال خاصی داشتند که می‌خواستند پاسخش را دریافت کنند، آن‌گاه باید بابت زمانی که می‌گذارید و دانشی که به آن ها عرضه می‌کنید هزینه پرداخت نمایند. اگر می‌خواهید فراتر رفته و به صورت رایگان به دیگران کمک کنید، می‌توانید یک جلسه‌ی پرسش و پاسخ رایگان در فیس‌بوک ترتیب بدهید یا از طریق سایت زوم تماس گروهی برقرار نمایید و به این ترتیب، به جای پاسخ دادن به تک تک افراد، پاسخ همه را در جمع  به صورت یکجا بدهید. افراد می توانند به آرشیو مراجعه نموده و بارها مطاتلب را مطالعه کنند و در این میان به احتمال بسیار زیاد پاسخ سوال خاص‌شان را دریافت کنند.
 
2. «اجازه دهید در تماس باشیم/آشنا شویم.»
این درخواست به نظر بد فکری نیست اما مشکل آنجاست که بیش از حد مبهم است. «آشنایی یا در تماس بودن» می‌تواند به معنای تماس گرفتن با شما به منظور دریافت یک راهنمایی باشد، یا از شما بخواهند با آن‌ها شریک تجاری شوید یا هزار چیز دیگر. این درخواستی است که می‌تواند باعث صرف وقت زیادی از شما بشود و نیازمند ارائه دانش و اطلاعات‌تان به دیگران باشد؛ اطلاعاتی که مشتریان دیگر بابت آن ها پول پرداخت می‌کنند.
راه صحیح پاسخ به این درخواست این است که از وی بخواهید برای روشن شدن دقیق موضوع توضیح دهد و خود را معرفی نماید که دقیقاً دنبال چه هدفی است. به آنها بگویید به طور خاص به موضوع اشاره کنند تا شما هم بتوانید بهترین راه ایجاد ارتباط را تشخیص دهید؛ راهی که برای هر دوی شما مفید واقع شود. اگر گفتند که صرفاً می خواستند با شما آشنا شوند یا گفتند که امیدوار بودند در مورد شراکت در کار با شما صحبت کنند، براحتی می‌توانید تصمیم بگیرید که که چه کاری برای هر دوی شما و کسب و کارتان بهترین کار خواهد بود.
نتورک کردن و آشنایی اگر به در راستای منافع و اهداف‌تان باشد، بسیار برای‌تان عالی خواهد بود. گفتن نه هم مشکلی پیش نمی‌آورد.
 
3. «بیایید تجارت/داد و ستد کنیم.»
این درخواست پیشنهادی است برای مبادله‌ی خدمات یا دانش. این چیزی است که معمولاً موقعی انجام می‌شود که کسی به تازگی کسب و کاری را شروع کرده یا فکر می‌کند در این میان فرصتی برای تجارت دو جانبه وجود دارد. برای این نوع درخواست همکاری، باید مسئله از منظر این که برای طرفین معامله سودمند هست یا خیر بررسی گردد و هر دو طرف باید به ارزشی که در این معامله نصیبشان می‌شود را درک کنند..
اگر به نظرتان پیشنهادی که ارائه شده ارزشی برای‌تان ندارد، بهتر است پاسخ منفی بدهید. روش پاسخ دادن به این درخواست این است که ابتدا آن را ارزیابی کنید که آیا قبول کردنش بنفعی برای‌تان دارد یا خیر. ممکن است در پیشنهادی که دیگری به شما ارائه می‌دهید ارزش و منفعتی مشاهده بکنید یا نکنید. این بدان معنا نیست که بخواهیم بگوییم در این پیشنهاد هیچ ارزشی برای شما وجود نخواهد داشت. شاید فقط برای شما منطقی و ارزشمند نبوده باشد.
 
4. «به نظرم بهتر است این کار را بکنید چون مشتری خوبی هستم.»
این نوع درخواست معمولاً از سوی کسی می‌آید که دنبال چیزی می‌گردد. هدفشان از این درخواست این است که درباره‌شان مطلبی بنویسید، استخدام‌شان کنید، توصیه‌ای به ایشان بکنید یا چیزی شبیه به این موارد. آن‌ها پیامی به شما می‌فرستند و کلی صغری و کبری می‌چینند درباره‌ی کارهایی که قبلاً انجام داده‌اند و این‌که چقدر می‌توانند مشتری خوبی برای‌تان باشند. این پیام می‌خواهد بگوید ارسال کننده بسیار آدم جالب و جذابی است و ار شما فلان کار را برایش انجام دهید امتیاز بزرگی نصیب خودتان کرده‌اید.
تنها روشی پاسخ دادن به این درخواست‌ها این است که آن‌ها را نادیده بگیرید. شاید دلتان بخواهید با آن‌ها سر صحبت را باز کنید تا بلکه از برج عاجی که در آن نشسته‌اند پایین شان بیاورید، اما مطمئن باشید این کار ارزش وقتی که برایش تلف می شود را نخواهد داشت. اگر پیام از طرف کسی باشد که خودتان هم مایل به ارتباط برقرار کردن با او هستید، داستان فرق می‌کند. اما اگر دیدید طرف دارد لاف زیر پتو می‌زند، بهتر آن است که دورش بزنید و زندگی‌تان را بکنید.
با رشد کسب و کارتان به کرات پیام‌هایی اینچنینی دریافت خواهید کرد. مخاطبان و مشتریان‌تان خواهان گرفتن وقت بیشتری از شما خواهند بود، اما باید مراقب باشید. شما کسب و کاری راه انداخته‌اید که در زندگی‌تان حس آزادی داشته باشید و برنامه‌‌هایتان را خودتان کنترل کنید. نگذارید کسی با درخواست وقت و دانش‌تان امکان کنترل را از شما بگیرد. ارزش خودتان را بشناسید و درست تصمیم گیری کنید.

0 اظهار نظر

لطفاً برای ارسال نظر وارد شوید.