مقاله

چگونه به مشتری پیامی کارآمد بدهیم

عکس: بادران

نوشته: تیم سیلز

 آماده‌اید که با مشتری تماس گرفته و از وی دعوت کنید: نگاهی به یک ویدیو بیندازد، به یک کنفرانس تلفنی گوش دهد، یا به یک جلسه بیاید اما متوجه می‌شوید تلفن روی پیغام گیر قرار دارد. چکار می‌کنید؟ نه، سرخورده نمی شوید؛ پیامی روی پیغام گیر می‌گذارید که مطمئن باشید مشتری به محض شنیدن آن به شما زنگ خواهد زد!
بعد از شنیدن صدای بوق، پیغان بگذارید، بییییب. «اِ اِ _ _ _ سلام _ _ اِ فقط زنگ زدم بگم چیز _ _ هیچی، بعداً دوباره زنگ می زنم.»
این اتفاق فقط زمانی می‌افتد که آمادگی نداشته باشید. بنابراین بهتر است همین الان یاد بگیرید و تمرین کنید که در چنین مواقعی شگفت زده نشوید و آمادگی داشته باشید که روی پیغام‌گیر یا ایمیل صوتی پیام بگذارید.

ابتدای پیام
چیزی که می‌توان از این داستان یاد گرفت این است که به شما توصیه می‌کنم چندین و چند بار تمرین کنید و سپس به پیغام‌گیر تلفن خودتان زنگ بزنید، یا به ایمیل صوتی‌تان، پیامی بگذارید و بعداً به این پیام گوش دهید. گوش بدهید  ببیند از پیام خودتان چه حسی به شما دست می‌دهد؛ ممکن است شگفت زده بشوید. اصلاحات لازم را ایجاد کرده و دوباره انجامش بدهید. آنقدر به تمرین کردن ادامه بدهید تا بتوانید پیامی بگذارید که اطمینان به نفس از آن ببارد و صدا از پشت تلفن عالی باشد.
به طور کلی، در مورد آشنایان (بازار گرم)، خیلی خلاصه  مبهم می‌توانید دلیل زنگ زدن‌تان را بگویید که باقی را برای بعد بگذارید. مخاطب دوست شما است و قطعاً بعداً به شما زنگ می‌زند. با این حال اگر معمول‌تان حرف‌تان را می‌زنید، پیشنهاد می‌کنم همین کار را ادامه دهید. ناگهان طوری رفتار نکنید که انگار غریبه‌اید.
در زیر چند نمونه از نظرتان می‌گذرد:
•    سلام جان. تیم هستم. حالت چطور است؟ زنگ زدم کمی درباره کسب و کار بهات صحبت کنم...
•    سلام جان. تیم هستم. بهم زنگ بزن. تازگی‌ها یه چیزی فهمیدم که خواستم باهات در میان بگذارم...
•    سلام جان. تیم هستم... چند وقتی هست خبری ازت نیست. می‌خوساتم ببینمت و درباره موضوعی که رویش کار می‌کردی باهات صحبت کنم و یک کاری هم باهات داشتم...
•    سلام جان. تیم هستم. رفیق، یه چیزی اینجا روی میزم من هستم که حتم دارم ازش خوشت می‌آید...
•    سلام جان، تیم سیلز هستم، خیلی وقت هست ازت خبری ندارم. هر وقت تونستی یک زنگ به من بزن. می‌خواستم از حال و روزت باخبر بشم...
و اگر عادت دارد پشت تلفت مسخره بازی در بیاورید، حتماً این دفعه هم مسخره بازی در بیاورید:
•    سلام جان، دیدی بالاخره بادران تیم‌تان را سوراخ سوراخ کرد؟ دوباره زنگ می‌زنم تا بردمان را به من تبریک بگی (خنده). باور کن. می‌خواستم یک کم درباره کسب و کار باهات صحبت کنم....
البته، در مورد افراد متعلق به بازار سرد (کسی که نمی‌‌شناسیدش)، باید در مورد پیش بردن مکالمه تلفنی کمی هوشمندی به خرج دهید. کمی خودتان را مهم جلوه بدهید، البته نه آنقدر که جسارت زیادی باشد البته:
«سلام! زنگ زدم با اقای جان اسمیت صحبت کنم. جان، شما پرسشنامه‌ای را پر کرده‌اید که نشان می‌دهد علاقه‌مند به کسب و کاری هستید که بتوانید از منزل کار کنید. در مورد همین مطلب به شما زنگ زده‌ام. می‌خواستم بیشتر با شما باب آشنایی را باز کنم و ببینم چیزی که در ذهن شما جریاتن دارد با کاری که بنده مشغول آن هستم همخوانی دارد یا خیر. اجازه بدهید شماره‌ام را خدمتتان عرض کنم...»
من مثال دیگری ندارم در این یکی مورد بزنم چون خودم معمولاً از همین پیام استفاده می‌کنم. تنها چیزی که متفاوت است این است که چطور شماره طرف را گیر آورده‌ام.
توصیه می‌کنم نه خیلی پیام‌های طولانی بگذارید و نه خیلی پیام‌های کوتاه مثل این‌که، «تیم هستم، با من تماس بگیرید.»
همه‌ی این نمونه‌ها بخش اول پیام هستند. آخرین بخش پیام باید همیشه یکسان باشد. بگذارید تکرار کنم، آخرین بخش پیام باید همیشه یکسان باشد!

آخرین بخش پیام
...اجازه بدهید شماره تلفن‌ام را عرض کنم 888.888.8888. دوباره برای‌تان تکرارش می‌کنم، 888.888.8888. منتظر تماس‌تان هستم.

چند راهنمایی و تاکید
•    هرگز فرض را بر این نگذاریم که مشتری شماره‌تان را دارد.
•    هرگز فرض را بر این نگذاریم که مشتری همان بار اول شنیده شماره شما را یادداشت کرده است.
•    همیشه فرض را بر این بگذارید که صدای گوشی‌تان (یا گوشی مشتری) در آن لحظه نویز و خش داشته و کل پیام‌تان نامفهوم بوده است.
•     بسیاری از مواقع، مردم پیام می‌گذارند و آنقدر سریع شماره‌شان را می‌گویند (چون خودشان شماره را حفظند) که بارها از صدای ضبط شده عقب می‌مانم و مجبورم چندین بار پیام را گوش بدهم. نگذارید چنین اتفاقی بیفتد.
•    هیچ اطلاعات با ارزشی را بعد از اعلام شماره تلفن‌تان بیان نکنید. مشتری ممکن است بلافاصله بعد از شنیدن اولین بار اعلام شماره بخواهد شماره‌تان را بگیرد، و قبل از این‌که بگویید دوباره برای‌تان شماره را تکرار می‌کنم گوشی را قطع می‌کند،  در نتیجه آن قسمت پیام ناشنیده باقی می‌ماند. بنابراین اگر پس از اعلام شماره مثلاً بگویید، فقط بعد از ساعت 7 دفتر هستم که از نظر مشتری برای تماس با شما خیلی اهمیت پیدا می‌کند مشتری ممکن است پیام را نشنود چون آن موقع دیگر گوشی را قطع کرده است.

1 اظهار نظر

  1. مجید ستارزاده (22110764525)

    چهارشنبه، 22 اسفند ماه 1397

    درود بر شما اکثر مقاله ها که نوشته میشود خیلی غلط املایی داره و این مهم رو فراموش نکنیم در حال اینکه مطالب مهم رو مطالعه می کنیم متنی غلط داشته باشد زیاد جالب نیستند.

لطفاً برای ارسال نظر وارد شوید.