مقاله

نتورک در تعطیلات : چهار روش برای پیشبرد شبکه‌سازی در ایام تعطیلات

عکس: بادران

نوشته: ماری‌بث کوزمسکی (Maribeth Kuzmeski)،ماری‌بث کوزمسکی رئیس شرکت مشاوره رد زون مارکتینگ (Red Zone Marketing)، است. او به برخی از متخصصان مالی برتر و مشاوران مدیریت مشاوره می‌دهد که از 250 میلیون دلار تا بیش از یک میلیارد دلار دارایی‌ دارند. همچنین او و شرکتش با شرکت‌هایی کار می‌کنند که در فکر کارآفرینی بوده یا فروشندگانی که به دنبال پیام‌های بازاریابی منحصر به فرد، طرح‌های بازاریابی استراتژیک، استخدام، و ارتقای کسب و کار خودشان هستند.

 فصل تعطیلات از راه رسیده و این بدان معناست که فرصت زیادی برای ملاقات با افراد جدید و جالب بوجود آمده است. چهار نکته آسان برای به استفاده حداکثری از تعاملات فردی در مهمانی‌های ایام تعطیلات امسال عبارتند از:

1. قبل از ترک منزل یک برنامه عملکردی طرح کنید:
ابتدا ببینید کدام یک از افراد اهمیت بیشتری برای شما دارند و در نتیجه چنان برنامه ریزی کنید که با هر یک از این افراد در طول مهمانی چند دقیقه‌ای صحبت کنید (جای این‌که تمام شب خودتان را پشت پیشخوان آشپزخانه از چشم همه پنهان کنید). پرس‌و‌جو کنید چه کسانی در مهمانی شرکت خواهند کرد. برای شناختن افراد شرکت کننده یک سری تحقیقات آنلاین انجام دهید یا در شبکه‌های اجتماعی به دنبال پیدا کردن آن‌ها باشید. شاید حتی بخواهید از میزبان فهرست شرکت‌کنندگان در مهمانی را بگیرید. پنج نفر از کسانی را که دلتان می‌خواهد حتماً با آن‌ها در مهمانی صحبت کنید انتخاب کنید. اسامی بزرگ را به هیچ وجه فراموش نکنید.

2. اجازه دهید دیگران صحبت کنند (شما سوال بپرسید!)
هیچ چیز بدتر از این نیست که ببینید دارید از یک فرصت شبکه‌سازی خوب خارج می‌شوید بدون این‌که توانسته باشید به نوعی در آن سرمایه‌گذاری کنید. فهرستی از سئوالاتی که می‌خواهید از مهمانان بپرسید را آماده کنید. چند تا از سئوالاتی که می‌توانند یخ رابطه را بشکنند عبارتند از:
-    تعطیلاتتان را کجا می‌گذارنید؟
-    کجا بزرگ شده‌اید (بچه کدام شهرید)؟
-    هنوز هم در آن شهر از اعضای خانواده و فامیل کسی مانده است؟
-    بچه‌های‌تان چطورند؟
-    توی فصل تعطیلات چه کار می‌کنند؟
-    نظرتان در مورد... چیست؟ (این سوال را با مطلبی راجع به رویدادهای جاری، اخبار محلی یا شهرتان، یا یک رویدادی که اخیراً در صنعت‌تان افتاده است کامل کنید.
به یاد داشته باشید، بهتر است از طرح مطالبی که به شکل بالقوه به مطالب بحث برانگیز و بحث‌های مذهبی، سیاسی و غیره منتهی می‌شوند، به شدت بپرهیزید.
همین که بحث جریان آزاد خود را پیدا کرد، آنوقت می‌توانید به سراغ سوالات عمیق‌تر بروید که ارتباط بیشتری به کسب و کار پیدا می‌کنند:
-    بهترین اتفاقی که سال گذشته برای کسب و کارتان افتاد چه بود؟
-   کاری که موفق شدید انجام دهید و واقعاً موجب ایجاد تغییر در حرفه‌تان شد چیست؟
-   چه کاری هست که دیگر هیچ وقت در کارتان تکرارش نمی‌کنید؟
-    بزرگترین چالش شما چه بوده است؟
-    چه کسی می‌تواند برای‌تان یک مشتری بالقوه مناسب باشد؟

3. آماده شوید که در عرض 15 ثانیه کسب و کارتان را معرفی کنید.
وقتی در مهمانی‌های برگزار شده در ایام تعطیلات این فصل شرکت می‌کنید، در برابر معرفی‌های ده دقیقه‌ای از خودتان به شدت مقاومت کنید. در عوض، یک معرفی کوتاه مدت، پانزده ثانیه‌ای در قالب یک مکالمه سانسوری آماده کنید که نکات مهم و مهارت‌های بالای زندگی حرفه‌ای‌تان را در بر بگیرد. فکر کنید چه کاری به سرانجام رسانده‌اید که منحصراً از شما بر می‌آید و اگر در یک اتاق پر از افرادی که در مورد خودشان داد سخن می‌دهند بایستید، کدام کار‌تان را بیان می‌کنید که شاخص و دهان پر کن باشد. آخر شب کاری کنید که همه کسانی که  با آن‌ها صحبت کرده‌اید شما را فراموش نکنند (مثلاً کارت ویزیت‌تان را به آن‌ها بدهید).

4. شاید مهمانی پایان یابد، اما ارتباط شما نباید هرگز پایانی داشته باشد:
روز‌های شلوغ سال است و اگر تقویم روز‌هایتان از مهمانی‌ها و مراسم مختلف پر شده، در نتیجه پیگیری یک به یک ارتباطات جدیدی که پیدا می‌کنید می‌تواند مشکل باشد. در پایان مهمانی فعال باشید. 10 دقیقه وقت بگذارید و در پایان هر مهمانی جدولی پر کنید از اسامی افرادی که ملاقات کرده‌اید و نکات خاص مربوط به هر کدام و به این ترتیب یک پایگاه داده درست کنید که به شما این امکان را می‌دهد که بعدها همه را جزئیات به یاد آورده و بتوانید آن‌ها را پیگیری کنید. در این پایگاه داده‌ها مطالب جالب یا قابل توجهی که هر کدام از آشنایان جدیدتان گفته‌اند را یادداشت کنید طوری که بعدها فراموش‌تان نشود و بتوانید در مکالمات بعدی با رجوع و اشاره به آن‌ها مطالب رد و بدل شده را هم خودتان به یاد بیاورید و هم بتوانید به آشنای جدیدتان یاداوری کنید و آشنایی بدهید. حتماً برای حفظ ارتباط با آشنایان جدید از رسانه‌های اجتماعی استفاده کنید.

همه چیز تعطیلات پیدا کردن آشنایان جدید است!
این زمان از سال زمانی است که بسیاری از ما تلاش می‌کنیم با اشنایان قدیمی مجدداً تماس داشته باشیم و اصطلاحاً با خانواده‌ها و عزیزانمان صله رحم کنیم. این زمان وقتی است که باید بیشتر وقت خودمان را با اطرافیانمان بگذرانیم. در نتیجه هیچ کدام از کارت‌های دعوت مهمانی‌های تعطیلات را دور نریزید. به همه آن‌ها پاسخ مثبت بدهید و «بله!» را بگویید مطمئن شوید که هیچ کدام از مراسم را بدون این‌که یکی دوتا آشنای جدید پیدا کرده باشید ترک نکنید..

خودتان را به مراسم برسانید، اولین حرکت را شما انجام دهید، و خودتان باشید. این ممکن است بهترین هدیه ای باشد که در این روز‌های تعطیل به خودتان می‌دهید.
 

15 اظهار نظر

  1. اسفندیار رحیمی نژاد (26610170603)

    پنجشنبه، 19 اسفند ماه 1395

    عاااااااالی بود بازم در این زمینه اطلاعات بیشتری باشه ممنون میشم با تشکر از کمپانی عظیم بادران

  2. وحید بابایی توسکی (22110439530)

    دوشنبه، 23 اسفند ماه 1395

    خیلی مفید و ارزشمند ، منتظر مطالب جدید هستم

  3. سید محسن برزگر عشق (21110090767)

    چهارشنبه، 25 اسفند ماه 1395

    خیلی ممنون ... پرمحتوا و کاربردی

  4. حبیب مرادی (28111055881)

    يكشنبه، 18 تير ماه 1396

    عالیه

  5. عاطفه کوثری رودان (17611055797)

    چهارشنبه، 11 مرداد ماه 1396

    واقعا عالی بودن از وجود شرکتی به این بزرگیو باافتخاراتی عظیم به شدت مسرورم واینده ای درخشان به همراهی شما عزیزان درپیشروداریم بازم ممنون منتظر ویدئو های جدید هستیم

لطفاً برای ارسال نظر وارد شوید.