مقاله

پنج روش جهت تهیه یک فهرست بازاریابی قوی

عکس: بادران

نوشته:‌ آج جی کومار ( AJ KUMAR) بنیانگذار شرکت لیمیتلس پابلیشینگ (Limitless Publishing) است؛ یک سازمان چاپ و نشر دیجیتال واقع در نیوپورت بیچ کالیفرنیا. تخصص لیمیتلس پابلیشینگ در کمک به نوابغ خلاق در ترجمه و تفسیر، بهینه سازی و درآمدسازی از پیام موجود در آثار نوشتاری این افراد خطاب به مردم سراسر جهان است.

  یکی از روشهای بازاریابی بازاریابی ایمیلی است ، بازاریابی ایمیلی ابزاری است قدرتمند که می‌تواند دسترسی شما را فراتر از وب‌سایت‌تان هدایت کرده و فرصت‌های فروش جدید در اختیارتان قرار دهد.اگر فقط وقتی به مشتری جنس می‌فروشید که راهش به وب‌سایت‌تان افتاده باشد، تنها یک فرصت برای فروش دارید که آن هم «همه یا هیچ» است. اگر مشتری بدون این‌که خرید کند از سایت شما خارج شد، هیج تضمینی وجود ندارد که بار دیگر برای خرید به سایت شما سر بزند.
اما زمانی که فهرستی از ایمیلهای مشتریان فعلی و بالقوه‌تان ایجاد کردید، می‌توانید با پیام‌های هدفمند، بار‌ها و بار‌ها سراغ مشتریان احتمالی بروید.
در اینجا پنج روش برای ادغام بازاریابی ایمیلی در وب سایتتان و برقراری تماس مداوم با مشتریان احتمالی را برایتان آورده‌ایم:

1. ایجاد یک فرم آپت‌این روی صفحه اصلی .
سایت ( بازاریابی ایمیلی Opt-in بر اصل رضایت طرف دریافت‌کننده نامه استوار است. یعنی کسی که شما در حال ارسال نامه برای وی هستید، حتماً باید از این کار رضایت داشته باشد. برای این منظور خود باید نشانی رایانه خود را در اختیار شما برای ارسال نامه الکترونیکی بگذارد، نه اینکه شما به روش های مختلف اقدام به جمع آوری آدرس‌های ایمیل افراد مختلف کنید).
شاید ساده‌ترین و در عین حال رایج‌ترین راه ایجاد یک فهرست ایمیل گذاشتن فرم آپت‌این روی صفحه اصلی سایت است. برای جلب توجه بیشتر، محل فرم را «نیم تای بالایی» قرار دهید تا بازدید‌کنندگان فوراً بتوانند آن را بلافاصله ببینید بدون این‌که مجبور باشند به سمت پایین حرکت کنند.
برای دریافت کد فرم آپت‌این ابتدا باید در یک سایت ارائه کننده خدمات بازاریابی ایمیلی ثبت نام کنید که چیزی حدود 20 دلار (80000 تومان) در ماه هزینه در بر دارد. اگر تعداد ثبت کنند‌گان ایمیل در فرم شما از 5000 نفر تجاوز کند، مقدار هزینه کمی افزایش پیدا خواهد کرد. این نوع شرکت‌ها به شما امکان می‌دهند خودتان نشانی‌های ایمیل را جمع‌آوری کنید، فهرست‌تان را مدیریت نمایید و خودتان به مشترکین پیام ارسال کنید. همین که حساب کاربریتان راه افتاد، وارد سیستم شده و از دستورالعمل شرکت در بخش help پیروی کنید.

چند نکته‌ای که در این زمینه باید در هنگام ایجاد یک فرم آپت‌این به خاطر داشته باشید عبارتند از:

• به طور کلی، هر چه اطلاعات کمتری در فرم آپت‌این درخواست کنید، ثبت نام کننده بیشتری خواهید داشت. بسیاری از مدیران سایت متوجه شده‌اند که پرسیدن نشانی ایمیل و اسم کوچک، یا حتی پرسیدن تنها ایمیل باعث می‌گردد بیشترین میزان ثبت نام در فرم آپت‌این انجام شود.
• همچنین اگر می‌خواهید نتایج بهتری بگیرید بهتر است برای پر کردن فرم نشانی ایمیل جایزه بگذارید. بسیاری از تجار متوجه شده اند که با دادن یک کد تخفیف یا کوپن خرید یا حتی اهدای یک کتاب الکترونیکی رایگان می‌تواند افراد را به ثبت نام تشویق کنند.
• بسته به ارائه دهنده خدمات بازاریابی ایمیلی که انتخاب کرده‌اید، می‌توانید روی فهرست ایمیل‌های آپت‌این خود آزمون تقسیم انجام دهید. اگر این امکان برای‌تان فراهم بود، دو نوع فرم آپت‌این طراحی کرده و به نحوی برنامه‌ریزی کنید که هر یک از آن ها به صورت تصادفی برای بازدید کنند‌گان به نمایش درآید. به این ترتیب این امکان را پیدا می‌کنید که کدام‌یک از رویکرد‌های در پیش گرفته شده موفقیت بیشتری داشته‌اند.

2. یک گزینه آپت‌این در صفحه «درباره ما» قرار دهید.
به صفحه اصلی بسنده نکنید. یک فرم آپت‌این دوم هم می‌توانید در صفحه «درباره ما» قرار دهید. از هر چه بگذریم، کسی که به این صفحه از سایت شما وارد شده فراتر از یک بازدید کننده گذری است و از خود تمایل نشان داده بیشتر درباره کسب و کار شما اطلاعات به دست آورد. آن‌ها را ترغیب کنید با پیوستن به فهرست خبرنامه ایمیلی، اطلاعات بیشتر درباره شما و کسب وکارتان کسب کنند.
تجربه از پت فلین (Pat Flynn) وبلاگ نویس وبلاگ محبوب اسمارت پسیو این‌کام (Smart Passive Income): را در نظر بگیرید.  او با اضافه کردن یک فرم آپت‌این به متن اصلی صفحه «درباره ما»، طی یک دوره دو ماهه شاهد افزایش 446 درصدی ثبت‌نام‌کنندگان جهت دریافت خبرنامه ایمیلی بوده است.

3. یک فرم آپت‌این در روند پرداخت مبلغ سایت‌تان اضافه کنید.
روند پرداخت مبلغ می‌تواند یکی دیگر از محل‌های منطقی برای قرار دادن فرم آپت‌این باشد. اگر مشتری شما آنقدر در سایت شما سرمایه‌گذاری کرده که کارت اعتباری‌اش را بیرون آورده و آماده پرداخت هزینه کالا یا خدمات ارائه شده است، احتمال این وجود دارد که تمایل داشته باشد تخفیفاتی که در آینده ارائه می شود هم به اطلاع وی رسانده شود. بنابراین می‌تواندی از وی بخواهید برای دریافت خبر تخفیف‌های بعدی، نشانی ایمیل خود را وارد فرم نماید.
برای کسب اطلاعات بیشتر درباره امکان یکپارچه سازی فرم آپت‌این در روند فروش سایت، موضوع را از ارائه دهنده خدمات سبد خرید سئوال کنید. امروزه بسیاری از محبوب‌ترین روش‌های پرداخت امروزی با ارائه دهندگان خدمات بازاریابی ایمیلی ادغام شده‌اند.
اگر چنین یکپارچه‌سازی ممکن نشد، می‌توانید با استفاده از یک برنامه‌ی خارجی یا بکار‌گیری و استخدام یک برنامه‌نویس تابع آپت‌این را به صفحه اضافه کنید. این کار نباید بیش از 50 تا 200 دلار (200 تا 800 هزار تومان) هزینه در برداشته باشد و احتمالاً به این نتیجه خواهید رسید که هزینه‌ها و تلاش‌های اضافه ارزش سرمایه‌گذاری  داشته و در نهایت به بار نشسته‌اند.

4. یک تابع آپت‌این در بخش نظرات وبلاگ خود بگنجانید.
اگر وبلاگی مرتبط با کسب و کار را اداره می‌کنید، می‌توانید یک چارچوب برای ثبت نام ایمیل‌های آپت‌این در بخش نظرات قرار دهید. این کار امکان دسترسی به افرادی را فراهم می‌کند که خود را علاقه‌مند خواندن مطالب سایت و ارائه نظر درباره آن ها نشان داده‌اند.
برخی از ارائه دهندگان خدمات بازاریابی ایمیلی پلاگینهای خاص وبلاگی ارائه می‌دهند که به شما امکان افزودن ویژگی آپت‌این را در کوتاه‌ترین زمان و ‌آسان‌ترین روش ممکن را می‌دهد. اگر خدمات‌دهنده شما چنین سرویسی ارائه نمی‌کند، می‌توانید نرم افزاری برای قرار دادن این تابع خریداری کنید که حدود 100 دلار قیمت دارد.

5. یک فرم پاپ آپ تهیه کنید.
یکی دیگر از گزینه ها این است که فرم آپت‌این را به صورت تبلیغات پاپ‌آپ ارائه کنید (به صورت پنجره‌هایی که ناگهان در بین صفحه باز شده و توجه بیننده سایت را کاملاً به خود جلب می‌کند). هرچند بعضی از مردم اعتقاد دارند پنجره‌های پاپ‌آپ نارحت کننده و مزاحم هستند، اما ادامه حضور آن‌ها در صفحات اول بسیاری از سایت‌های برتر وب نشان دهنده آن است که برای خیلی از بازاریابان هنوز ابزار موثری محسوب می‌شوند.

حالا تصمیم با شماست. اگر تصمیم گرفتید فرم آپت‌این را در صفحات پاپ‌آپ ارائه کنید، یادتان نرود که حتماً بازخورد‌های دریافتی از سایت را با دقت بررسی و مطالعه کنید. اگر دیدید که تعداد مشترکین ثبت نام کرده در فرم اپت‌این رشد داشته، این مطلب خبر خوبی است، فقط به یاد داشته باشید این عدد رشد یافته را باید از تعداد باونس ریت کم کرد (باونس ریت یا bounce rate‌ اصطلاحی است در بازاریابی اینترنتی که چیزی معادل تعداد آمار بازدید کنندگان از سایت است. آمار باونس آمار افرادی است که فقط یکبار از سایت دیدن می‌کنند و بدون کلیک روی لینک‌ها یا دیدن صفحات دیگر آن از سایت خارج می‌شوند).

0 اظهار نظر

لطفاً برای ارسال نظر وارد شوید.