مقاله

۶ تکنیک رسیدن به آرامش که به اشتباه فکر می‌کنید فایده‌ دارد – بخش 2

عکس: بادران

 ۴. بی‌اعتنایی یا انکار
عده‌ای می‌گویند دور نگه‌داشتن افکار منفی از ذهن‌تان راهی مناسب جهت جلوگیری از بروز نشخوار ذهنی است. البته بی‌خیالی و بی‌اعتنایی دائمی به مشکلات و تصور اینکه همه‌چیز خودبه‌خود درست می‌شود، کار اشتباهی است.
در اسپانیا مطالعه‌ای روی روش‌های مختلف کاهش استرس و ارتباط‌‌شان با احساسات منفی و بیماری‌های قلبی صورت گرفت. براین اساس محققان دریافتند که عواقب منفی روش انکار بیش از عواقب مثبت آن است و می‌تواند موجب تقویت احساسات منفی و افزایش احتمال بیماری‌های قلبی شود.
شاید انکار و بی‌اعتنایی نسبت به مشکلات آسان‌تر از مواجهه‌ی فعال با آن باشد. اما بی‌اعتنایی دائمی می‌تواند درنهایت استرس بیشتری در فرد ایجاد کند. مواجهه‌ی مستقیم و بدون وسواس فکری به فرد کمک می‌کند تا از موقعیت سخت راحت‌تر خارج شود. اگر بخواهید به‌مدت طولانی نسبت به مشکلات بی‌اعتنا باشید و از مواجهه با آنها طفره بروید، ممکن است برای اقدام بسیار دیر شود و شرایط به‌طور کامل از کنترل خارج شود.
روش زیر را جایگزین این تکنیک کنید
حواس‌پرتی: برخلاف تکنیک انکار و بی‌اعتنایی که روش مناسبی برای کاهش استرس نیست، تکنیک حواس‌پرتی می‌تواند به فرد کمک کند. یعنی باید ابتدا با مشکل‌تان مواجه شوید و سپس خود را مشغول‌ چیزی کنید که آرامش بیشتری به شما می‌دهد. در زمان بروز مشکل، ابتدا اقدامات لازم را انجام دهید و تا زمانی‌که دوباره موعد اقدام‌تان فرا برسد، به کارهای دیگر رسیدگی کنید.
 
۵. رهاکردن فرد یا وضعیت استرس‌زا به حال خودش (بی‌مسئولیتی)
براساس مطالعات، رها کردن وضعیت استرس‌زا به حال خودش، نتایج منفی بیشتری به‌همراه دارد. شاید رهاکردن یک وضعیت یا فردی که موجب استرس در زندگی‌تان شده، به‌ شما کمی احساس آرامش بدهد و گاهی اوقات بهترین راه‌حل در درازمدت باشد. ولی ممکن است با این روش چیزها یا افرادی را از دست بدهیم که ارزش نگه‌داشتن را داشته‌اند.
به‌عنوان مثال ممکن است بین ما و دوست‌مان بر سر مسئله‌ای تضاد ایجاد شود و ما تصمیم بگیریم بدون بحث و تلاش برای حل مشکل، به‌طور کل رابطه‌مان را با او قطع کنیم. با این کار شاید یک دوست خوب را از دست بدهیم و حتی از او یک دشمن بسازیم که در آینده موجب بروز استرس‌های شدیدتری در زندگی‌مان شود. این موضوع درمورد شغل هم صادق است. مثلا در صورت بروز چالش یا مشکل در شغل‌مان باید به‌جای استعفا، روی حل مشکل‌ خود تمرکز کنیم. زیرا حل‌نکردن این مشکل می‌تواند در آینده موجب پشیمانی‌مان شود و استرس مضاعفی بر ما وارد کند.
البته اینها به آن معنا نیست که باید دوستی‌تان را با یک فرد نامناسب تا آخر عمر ادامه بدهید یا برای دهه‌ها در شغل پرتنش خود بمانید. بلکه فرار از مشکلات به‌جای تلاش برای حل آنها، روش اشتباهی است.
روش زیر را جایگزین این تکنیک کنید
مواجهه‌ی فعال: در بسیاری از مطالعات، این روش به‌عنوان بهترین روش برای مواجهه با شرایط استرس‌زای زندگی مطرح شده است. این تکنیک به آن معناست که به‌جای اعتراض به مشکلات یا فرار از آنها به‌طور مستقیم با مشکلات مواجه شوید و برای حل‌شان تلاش کنید.
 
۶. سرزنش کردن (مخصوصا سرزنش کردن خود)
سرزنش ‌کردن صِرف خود با اینکه فرد بخواهد دلایل شکستش را پیدا کند، تفاوت زیادی دارد. فرد باید با ارزیابی شرایط بفهمد چه‌چیزی باعث شکستش شده تا در دفعات بعدی بتواند از بروز آن جلوگیری کند. اگر فرد بخواهد پس از شکست دائما خود را سرزنش کند، بیش از اینکه به خودش کمک کند، به خود آسیب می‌زند.
محققان دریافته‌اند سرزنش خود روشی رایج و درعین حال اشتباه است. زمانی‌که متوجه اشتباه‌تان می‌شوید، باید مسئولیت آن را بپذیرید و از بروز مجدد آن جلوگیری کنید. به خودتان بابت یادگیری این تجربه‌ی جدید تبریک بگویید و به زندگی‌تان ادامه بدهید.
روش زیر را جایگزین این تکنیک کنید
شوخ‌طبعی: یافتن راهی برای خندیدن به استرس‌ها، روشی سریع برای افزایش آرامش روحی و جسمی است. این کار باعث می‌شود تا نگاه‌تان به مسائل عوض شود و خود را از استرس‌ها دور کنید. همچنین با این روش راحت‌تر می‌پذیرید که نمی‌توان بعضی چیزها را تغییر داد و نباید خودتان را سرزنش کنید.

0 اظهار نظر

لطفاً برای ارسال نظر وارد شوید.