مقاله

بهترین استراتژی ها برای کاهش استرس – بخش 3

عکس: بادران

 استراتژی‌های طولانی مدت کاهش استرس برای رسیدن به سلامتی پایدار
عادات خاصی می‌توانند انعطاف‌پذیری در برابر استرس را افزایش داده و همچنین سلامت کلی را افزایش دهند. به عنوان مثال، کسانی که به طور منظم ورزش می‌کنند یا مدیتیشن می‌کنند، در مواجهه با یک چالش دشوار استرس کمتری را تجربه می‌کنند.
بنابراین طراحی یک شیوه زندگی که به شما کمک می‌کند استرس را کنار گذاشته و با چالش‌ها به شیوه‌ای سالم کنار بیایید، بسیار مهم است.
۱-رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید
رژیم غذایی نامناسب می‌تواند واکنش بیشتری نسبت به استرس ایجاد کند. خوردن‌های هیجانی و مصرف غذاهای پرچرب و پر قند می‌تواند احساس آرامش موقتی را در شما ایجاد کند، اما بر استرس طولانی‌مدت شما می‌افزاید.
کربوهیدرات‌های تصفیه شده مانند کوکی‌ها و چیپس‌های سیب‌زمینی می‌توانند باعث افزایش قند خون شوند. وقتی قند خون شما پایین می‌آید، ممکن است استرس و اضطراب بیشتری را تجربه کنید.
مصرف یک رژیم غذایی سالم می‌تواند به شما در مقابله با استرس در طولانی‌مدت کمک کند. غذاهایی مانند تخم‌مرغ، آووکادو و گردو باعث تنظیم خلق و خو و انرژی موردنیاز بدن شما می‌شوند.
۲- برای فعالیت‌های تفریحی وقت بگذارید
فعالیت‌های تفریحی می‌تواند راهی فوق‌العاده برای از بین بردن استرس باشد. با این حال، بسیاری از مردم احساس می‌کنند که هیچ وقتی برای سرگرمی و تفریح و بازی ندارند.
اما زمان گذاشتن برای اوقات فراغت، می‌تواند موجب حال خوب در شما شود. و وقتی احساس بهتری دارید، مسلما عملکرد بهتری نیز خواهید داشت، به این معنی که اوقات فراغت می‌تواند نتیجه‌ی حاصل از کار شما را کارآمدتر کند.
۳- ایجاد یک عادت مثبت گفتگو با خود
نحوه صحبت با خودتان اهمیت دارد. انتقاد شدید از خود، شک به خود و پیش‌بینی‌های فاجعه‌آمیز، به هیچ وجه مفید نمی‌باشند. اگر دائماً به چیزهایی مانند «من برای این کار وقت ندارم» و «من نمی‌توانم این را تحمل کنم» فکر می‌کنید، به خودتان استرس می‌دهید.
این مهم است که یاد بگیرید با خودتان واقع‌بینانه‌تر و مهربانانه‌تر صحبت کنید. مثلا وقتی به توانایی‌های خود برای موفق شدن شک می‌کنید، سعی کنید یک گفتگوی درونی مهربانانه را با خود شروع کنید.
صحبت کردن مثبت با خود می‌تواند به شما در ایجاد دیدگاه سالم‌تر کمک کند. و یک گفتگوی خوش‌بینانه و دلسوزانه می‌تواند به شما در مدیریت احساسات و انجام اقدامات مثبت کمک نماید.
۴- یوگا تمرین کنید
یوگا ترکیبی از حرکات بدنی، مدیتیشن، ورزش‌های سبک و تنفس کنترل شده است که همه آنها استرس را به شکلی عالی کاهش می‌دهند. و در حالی که به احتمال زیاد از یک جلسه یوگا بلافاصله سود خواهید برد، اما اگر آن را به طور مداوم در زندگی خود بگنجانید، قطعا از مزایای بلندمدت آن نیز برخوردار خواهید شد.
یوگا، مزایای جسمی، روانی و روحی فراوانی دارد. برای شروع، می‌توانید در کلاس شرکت کنید، در یک برنامه آنلاین ثبت نام کنید یا از اپلیکیشن‌های موجود برای شروع تمرین‌ها استفاده کنید.
۵- ابراز قدردانی
قدردانی به شما کمک می‌کند تا همه چیزهایی را که باید از آنها سپاسگزار باشید، شناسایی کنید. خواه از یک روز آفتابی سپاسگزار باشید یا از اینکه با خیال راحت به محل کار رسیده‌اید سپاسگزار باشید، قدردانی باعث می‌شود به همه چیزهای خوب زندگی خود فکر کنید.
قدردانی همچنین تمام منابع لازم برای مقابله با استرس را به شما یادآوری می‌کند، که می‌تواند بسیار قدرتمند باشد.
مطالعات همچنین نشان می‌دهد افراد سپاسگزار از سلامت روانی بهتر، استرس کمتر و کیفیت زندگی بهتری برخوردارند. بنابراین تلاش کنید قدردانی را به یک عادت روزانه تبدیل کنید.
۶- ورزش را در اولویت قرار دهید
فعالیت بدنی کلید مدیریت استرس و بهبود سلامت روانی است. و بهترین خبر این است که انواع مختلفی از فعالیت‌ها وجود دارد که می‌تواند استرس شما را کاهش دهد.
به باشگاه بدنسازی بپیوندید، در خانه حرکات ورزشی انجام دهید یا در بیرون و پارک ورزش کنید. به خاطر داشته باشید که روش‌های مختلفی برای انجام فعالیت بدنی بیشتر در روز نیز وجود دارد.
پیاده‌روی، تمرینات قدرتی، دوچرخه‌سواری، دویدن و کلاس رقص، تنها چند نمونه متفاوت از راه‌هایی است که می‌توانید استرس را از بین ببرید.
۷- از حمایت اجتماعی برخوردار شوید
داشتن افراد حامی در زندگی، کلید مدیریت استرس است. اگر فاقد حمایت احساسی و دوستی هستید، مهم است که آن را بدست آورید. مثلا شاید اعتماد کردن به یکی از اعضای خانواده یا دوستی دور بتواند به شما کمک کند تا به او نزدیکتر شوید و ممکن است به شما حمایت اجتماعی مورد نیاز را ارائه دهد.
در صورت نداشتن افراد حامی در زندگی، به یک گروه بپیوندید، و در آن گروه حمایتی شرکت کنید یا از متخصصان کمک بگیرید.
۸- مواردی را که باعث افزایش استرس شما می‌شوند، حذف کنید
گاهی اوقات، بهترین راه برای کاهش استرس این است که چیزی را از زندگی خود حذف کنید. چیزهایی را که بر استرس شما می‌افزایند، از خودتان دور کنید تا بتوانید آرامش بیشتری را تجربه کنید.
تماشای اخبارهای حوادث و پیگیری مداوم آنها، ارتباط مداوم با دستگاه‌های دیجیتالی، نوشیدن الکل و مصرف زیاد کافئین تنها چند مورد از مواردی است که ممکن است استرس بیشتری را به زندگی شما وارد کند. ایجاد برخی تغییرات در عادات روزانه شما می‌تواند در تجربه‌ی احساس بهترتان موثر باشد.

0 اظهار نظر

لطفاً برای ارسال نظر وارد شوید.