مقاله

آیا تحقیرشدن در محیط کار می تواند عملکرد کارکنان را بهبود ببخشد؟ - بخش 2

عکس: بادران

 نکاتی برای مواجه بهتر با تحقیرشدن در محیط کار
وقتی کسی تحقیر می‌شود، احساسات ناخوشایندی را تجربه می‌کند. فرد، برای واکنش به این حالت، به چیزهای مختلفی فکر می‌کند. مهم این است که در همان لحظات اولیه واکنش شدیدی نشان ندهیم، چراکه این کار فقط فرد تحقیرگر را تشویق می‌کند کارش را ادامه دهد. ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که بسیاری از افراد از تحقیر و سرزنش‌کردن لذت می‌برند و دیدن ویرانی شخصیت دیگران برایشان خوشایند است. برای زیستن در چنین شرایطی فقط باید اعتمادبه‌نفس‌مان را حفظ و هوشمندانه عمل کنیم.
رابرت استرنبرگ، روان‌شناس مشهور دانشگاه کورنل، درباره تحقیرشدن تحقیقات زیادی کرده است. او ۱۰ نکته را برای مواجه بهتر با این پدیده نام می‌برد که عبارت‌اند از:
•    چیزی را مخفی نکنید؛
•    قوی بمانید و قوی بازگردید؛
•    از تجربیات پیشین‌تان برای مواجه با تحقیر کمک بگیرید؛
•    پیش از برخورد با این مسئله، هوشمندانه برنامه‌ریزی کنید؛
•    استرستان را با انجام کاری که از آن لذت می‌برید کاهش دهید؛
•    درک کنید که شما تنها فردی نیستید که این وضعیت را تجربه کرده‌اید؛
•    از این اتفاق مانند فرصتی برای نشان‌دادن بزرگی شخصیت خود بهره ببرید؛
•    از کمک‌های عاطفی دیگران برای کاهش احساسات ناخوشایند بهره‌مند شوید؛
•    اغلبِ سرزنش‌کنندگان از روی بدجنسی تحقیرتان نمی‌کنند، پس مسئله را شخصی نکنید؛
•    نادیده بگیرید (این مورد آخر، به‌تعبیر استرنبرگ، بهترین سیاست در مواجه با تحقیرشدن است).

چطور اعتمادبه‌نفس خود را بازیابی کنیم؟
یکی از پیامدهای تحقیرشدن در محیط کار یا زندگی کاهش اعتمادبه‌نفس است. تحقیرشدن آسیب‌زاست و دردناک. این درد گاهی چنان تحمل‌ناپذیر می‌شود که فرد را ضعیف و زبون می‌کند. اعتماد‌به‌نفس نقش مهمی در مواجه با تحقیرشدن دارد. منتها چطور می‌توان اعتمادبه‌نفس آسیب‌دیده ناشی از تحقیرشدن را بازیابی کرد؟ پاسخ به این پرسش در عمل به نکات زیر نهفته است:
•    ژست قوی‌بودن بگیرید؛
•    عزیزان خود را در آغوش بگیرید؛
•    مهارت‌های مواجه با استرس را بیاموزید؛
•    اتفاق را با افراد قابل‌اعتماد در میان بگذارید؛
•    سرسخت باشید و روی اهداف خود تمرکز کنید؛
•    از تجربیات‌تان برای بازیابی اعتمادبه‌نفس‌تان استفاده کنید؛
•    جملات انگیزشی‌ای را به یاد بیاورید که اعتمادبه‌نفس را تقویت می‌کنند؛
•    نقطه بحران خود را شناسایی کنید و برای پیشگیری از رسیدن به آن برنامه داشته باشید.

نکاتی برای دوام در برابر تحقیر در محیط کار
با وجود همه راهکارهایی که برای مواجه و مقابله با تحقیر در محیط کار گفته شد، گاهی لازم است دندان روی جگر بگذارید و صبر کنیم. در این مدت، چگونه می‌توانیم در محیطی که تحقیر در آن نوعی رویه است دوام بیاوریم؟ برای پاسخ به این پرسش نکات زیر را بخوانید:
۱. مسئله را شخصی نکنید.
همان طور که پیش‌تر گفته شد، اغلب تحقیرها از خصومت شخصی افراد نسبت به ما ناشی نمی‌شود. گاهی ما از تحقیرشدن در محیط کار خیلی دل‌گیر می‌شویم. گاهی هم استرس زیادی را تجربه می‌کنیم؛ چون انتظار چنین برخوردهایی را نداشتیم. با وجود این، بهتر است مسئله را شخصی نکنیم و خیلی احساسی با قضیه مواجه نشویم.
می‌توانید چنین وقایعی را مانند پوشه‌ای بی‌ارزش روی رایانه خود در نظر بگیرید که باید نادیده گرفته شوند. اگر این پوشه را باز کنید، فقط زمان را تلف کرده‌اید. هرچه بیشتر به آن فکر کنید، بیشتر خودتان را اذیت می‌کنید.
۲. خودتان را سرزنش نکنید.
وقتی خطایی از شما سر می‌زند و با سرزنش و تحقیر شدید همکار یا مدیرتان روبه‌رو می‌شوید، طبیعی است به شما بربخورد و شروع به سرزنش‌کردن خودتان کنید که چرا اجازه دادید چنین اتفاقی بیافتد. هرگز خود و مهارت‌هایتان را دست‌کم نگیرید. خطای شما به‌معنای ناتوانی شما نیست. خودتان را چه در خلوت و چه در حضور دیگران سرزنش نکنید. با این کار هیچ‌چیزی حل نمی‌شود. اعتماد‌به‌نفس خودتان را حفظ کنید و درصدد جبران خطا باشید.
۳. وظایف خود را انجام دهید.
هرگز اجازه ندهید احساسات ناخوشایند ناشی از تحقیرشدن روی عملکرد شغلی‌تان تأثیر منفی بگذارد. چنین چیزی به‌معنای شکست شما و پیروزی کسانی است که شما را تحقیر می‌کنند. با حفظ تمرکز روی کارتان و انجام درست وظایف، شما هستید که پیروز می‌شوید.
۴. روابط کاری‌تان را تقویت کنید.
همیشه افرادی هستند که شما را دست‌کم بگیرند و تحقیر کنند؛ اما همیشه کسانی هم هستند که به شما احترام بگذارند و کارتان را ستایش می‌کنند. تلاش کنید با گروه دوم ارتباط پایدار همراه با احترام متقابل ایجاد کنید. ایجاد شبکه‌ای از روابط مناسب در محیط کار به شما در مواجه با تحقیرگران یاری می‌رساند و حتی می‌تواند جلوی آن را بگیرد.
۵. واقعیت را تغییر ندهید.
بر اساس تحقیقی، در هر دقیقه، حداقل ۲ نفر در این دنیا تحقیرشدن را تجربه می‌کنند. یادتان باشد شما تنها آدمی نیستید که تحقیر را تجربه کرده‌ است. سعی نکنید به‌زور به فرد تحقیرگر چیزی را بفهمانید یا ذهنیت آنها را نسبت به خود تغییر دهید. به‌طور کلی، ایجاد تغییر در رفتار دیگران کار راحتی نیست. شما در محیط کار محدودیت دارید.
به‌جای تلاش برای تغییر دیگران، روی ذهنیت و رفتار خود کنترل داشته باشید. خودتان باشید و از ذهن‌های منفی فاصله بگیرید.

آیا تحقیرکردن کارمندان عملکرد شغلی‌شان را بهتر می‌کند؟
یکی از رویکردهای بحث‌برانگیز برای تحریک انگیزه کارکنان و وادارکردنشان به تلاش بیشتر تحقیر و سرزنش‌کردن آنهاست. این رویکرد الزاما با تحقیر کلامی مستقیم همراه نیست، بلکه به شیوه‌های پیچیده‌تری خودش را در محیط کار نشان می‌دهد؛ برای مثال، وقتی کارکنان را به دو تیم رقیب تبدیل و برای بازنده مجازات‌های تحقیرآمیز تعیین می‌کنیم.
مسئله دیگر اینکه این رویکرد بین مدیران طرفداران زیادی دارد. بسیاری از آنها گمان می‌کنند باید کارمندشان را به‌خاطر خطایی که مرتکب شده تحقیر کنند. آنها می‌پندارند این روش جلوی خطاهای بعدی را می‌گیرد. تصور می‌کنند اغلب کارکنان از تحقیرشدن وحشت دارند و چون تحقیر باعث شرمساری و سرافکندگی‌ آنها می‌شود، تلاش خود را دو برابر می‌کنند تا از وقوع آن پیشگیری کنند.
اما آیا این رویکردها واقعا تأثیر مثبتی روی عملکرد شغلی کارمندان دارد؟ در پاسخ باید گفت گرچه تحقیرکردن کارمندان می‌تواند برای مدت کوتاهی تلاش آنها را بیشتر کند و در نتیجه شاهد عملکرد شغلی بالاتری از ایشان باشیم، منتها این مسئله با پیامد‌های طولانی‌مدت مانند استرس و اضطراب کاری و فرسودگی شغلی گره می‌خورد و در نهایت به‌ضرر کارکنان است. بهتر است برای تقویت انگیزه در کارکنان و بهبود عملکرد شغلی آنها به‌سراغ رویکردهای مناسب‌تر برویم.

0 اظهار نظر

لطفاً برای ارسال نظر وارد شوید.