مقاله

نه عادت صبحگاهی برای این‌که روزتان را با خوبی شروع کنید - بخش 2

عکس: بادران

نوشته: مری‌لیزا فابرگا

 4. دندان‌ها و زبان‌تان را مسواک بزنید.
اکثراً به ما یاد داده‌اند که دندان‌هایمان را مخصوصاً بعد از صرف صبحانه مسواک بزنیم. اما بهتر آن است که به محض بیدار شدن از خواب دندان‌ها را مسواک بزنید. پلاک - که لایه‌ای از باکتری‌ها موجود در دهان است - موقع خواب در دهان شما تجمع می‌کند. برای این‌که از تجمع پلاک در دهان جلوگیری کنید تنها راه مسواک زدن به محض بیدار شدن از خواب است.
به علاوه، مسواک زدن دندان‌ها باعث می‌شود لایه‌ای محافظ از فلوراید روی دندان‌ها قرار گیرد که از تجمع مواد قندی و اسیدهای موجود در غذا روی دندان‌ها ممانعت می‌نماید.
علاوه بر مسواک زدن دندان‌ها، بهتر است روی زبان را هم با پشت مسواک بشویید. برای این کار پنج دلیل وجود دارد:

  • بهبود بوی دهان: بیشترین علت بوی بد دهان باکتری‌هایی است که در قسمت انتهایی زبان و روی آن تجمع می‌کنند.
  • بهتر شدن قوای چشایی: با تمیز کردن زبان مخاطی که روی زبان را می‌پوشاند را پاک کرده و در نتیجه باعث خواهید شد روی جوانه‌های چشایی‌تان که مسئول احساس مزه غذا هستند مسدود نگردد.
  • افزایش ایمنی: پاک کردن جرم روی زبان باعث می‌گردد از جذب دوباره سموم موجود در دهان به بدن شما جلوگیری شود.
  • سالم تر ماندن دندان‌ها: شستن زبان موجب بهبود سلامتی دندان‌ها و لثه شما خواهد شد.
بعد از این‌که صبحانه‌تان را میل کردید، دهان را با دهانشویه‌های حاوی فلوراید شستشو دهید.
 

5. یک لیوان آب گرم مخلوط با آب لیمو ترش بنوشید.

پس از مسواک زدن دندان‌ها یک لیوان بزرگ را پر از آب ولرم کرده و نصف یک لیمو ترش را داخل آن بچکانیدیا حتی می‌تواند یک لیمو ترشی کامل را استفاده نمایید. این یک نکته بهداشتی ساده است که می‌تواند تمام مزیت‌های زیر با برای‌تان به همراه داشته باشد:
  • آب لیمو ترشی ترش کبد و کلیه‌ها را پاک و تحریک می‌کند.
  • لیمو ترش دارای مقدار زیادی ویتامین ث است که به محافظت از شما در برابر ابتلا به سرماخوردگی کمک می‌کند.
  • نوشیدن آب لیمو ترش بدن را قلیایی می‌کند؛ زمانی که بدن مواد قلیایی کافی نداشته و بیش از اندازه اسیدی شده باشد، این کار باعث می‌شود بدن مواد قلیایی مورد نیازش را از استخوان‌ها یا بافت‌های حیاتی دیگر بگیرد.
  • خواص ضد اکسیدان لیمو ترش برای مبارزه با صدمات رادیکال‌های آزاد بدن کمک کرده و پوست شما را جوان و سالم نگه می‌دارد.
من صبح‌ها برای نوشیدن آب لیموی گرم از یک نی استفاده می‌کنم تا از آلوده شدن مینای دندان‌ها به اسید موجود در لیمو ترش پیشگیری کنم.
 

6. یک تمرین کششی انجام دهید.

انجام تمرینات کششی موقع صبح به شما کمک می‌کند عضلات‌تان را دکه در اثر خواب سفت شده‌اند، آزاد و شل کنید، در حالی که جریان خون به سمت عضلات را هم افزایش می‌دهد. فقط ده دقیقه انجام چند حرکت کششی یوگا باعث می شود بین ذهن، بدن و تنفس‌تان ارتباط برقرار کرده و در نتیجه روزتان را با آمادگی بیشتری شروع کنید.
 

7. مراقبه کنید.

روز‌تان را با آرامش ناشی از مراقبه یا مدیتیشن صبحگاهی شروع کنید. مراقبه مزایای زیادی دارد، از بهبود تمرکز گرفته تا کاهش استرس، بهبود ثبات عاطفی و جلوگیری از بیماری‌های بهداشتی معمول. می‌توانید به سادگی با تمرکز بر تنفس‌تان آن هم تنها با صرف سه دقیقه در روز موقع برخاستن از خواب، صبح‌تان را بسازید.
کارهای زیر را انجام دهید:
  • در یک موقعیت راحت بنشینید.
  • چشمان‌تان را بسته و روی تنفس‌تان تمرکز کنید.
  • به شمردن تا عدد 4 نفس را به داخل ریه‌ها بکشید، نفس‌تان را نگه داشته و دوباره تا 4 بشمرید، و با شمردن تا عدد 8 نفس‌تان را بیرون دهید.
  • هر بار که احساس می‌کنید ذهنتان آشفته شده، مجدد این ورزش تنفس را تکرار کنید.
  • این کار را به مدت سه دقیقه انجام دهید.
 

8. یک صبحانه سالم بخورید.

قبلاً این حرف را هزار بار شنیده‌اید اما دوباره می‌گویم: صبحانه مهم ترین وعده‌ی غذایی روزانه است. یک صبحانه سالم شامل کمی پروتیین، غلات کامل، و چربی‌های سالم است. با مصرف یک صبحانه سالم تمام مزیت‌های زیر را یکجا نصیب خودتان خواهید کرد:
  • در طول روز کمتر گرسنه خواهید شد.
  • حواس جمع‌تر و تمرکز بهتری خواهید داشت.
  • صرف نظر کردن از صبحانه به معنای اضافه وزن است.
  • انرژی بیشتری خواهید داشت.
 

9. یک چیزی بسازید.

قبل از اینکه شروع کنید به گرفتن اطلاعات (خواندن ایمیل‌ها، گوش دادن به اخبار، حضور در جلسات، و غیره) یک چیزی بسازید یا تولید کنید. این ساختن می‌تواند ساختن هر چیزی باشد؛ مثل نوشتن یک پست وبلاگ؛ رسم یک نمودار؛ درست کردن یک اینفوگرافیک؛ ضبط ویدیو؛ نوشتن یک فصل از رمانی کهرید می‌نویسید؛ و غیره.
روزتان را با خلاقیت آغاز نمایید.

0 اظهار نظر

لطفاً برای ارسال نظر وارد شوید.