مقاله

مکالمۀ ذهنی و شکل دادن به شخصیت ما - بخش 1

عکس: بادران

 ما حاصل گفتگوی درونی خودمان هستیم. یعنی نحوه‌ای که در آن با خودمان حرف می‌زنیم، همان مکالمۀ لاینقطع درونی، شخصیت ما را شکل می دهد.  بنابراین، وقتی با تحقیر، توانایی های خودتان را زیر سوال می برید، به بدترین دشمن خود تبدیل می شوید.
آیا در مکالمات درونی‌تان نسبت به دیگران احساس حقارت می‌کنید؟ آیا خود را سرزنش می‌کنید؟ آیا خود را با دیگران مقایسه می کنید؟ به خاطر داشته باشید که سلامتی عبارت است از صحبت کردن با خود با عشق و احترام.

کارکرد مکالمه ذهنی
گفتگوی درونی، مغز ما را تغییر می دهد. مکالمه روزانه ای که با خود دارید می تواند تعدادی از مناطق مغزی را تقویت کند تا به شما در کنترل بهتر استرس، تنظیم خلق و خوی یا حتی قاطعیت بیشتر کمک کند. هرچند اگر محتوای این گفتگوی درونی منفی باشد، می‌تواند شما را با افسردگی و اضطراب به حالت‌هایی بسیار ناتوان کننده و زیان بار سوق دهد.
چنان که معمول است فرض کنیم شما برای دیگران آن دوست خستگی ناپذیری باشید که همیشه دیگران وقتی به او احتیاج دارند آنجا هستید. شما در بین خانواده، دوستان یا همکارانتان به عنوان شخصی که همیشه دیگران را تشویق می‌کند و به آنان امید و انگیزه می‌دهد، شناخته و متمایز می‌شوید. کسی که همیشه می‌داند هر لحظه چه بگوید. به این ترتیب، شما حامی غیرقابل بحثی برای دیگران هستید، که شجاعت، اشتیاق و روشن‌بینی را با برقراری ارتباطی دقیق، به آنها القا می کنید.
با این حال، شما گاهی اوقات به بدترین دشمن خود تبدیل می‌شوید و این به این دلیل است که گفتگوی شما با خودتان با چنین عباراتی در درون‌تان طنین انداز می‌شود: «چطور تونستی چنین حرف احمقانه‌ای بزنی؟  تو یه دست و پا چلفتی تمام عیار هستی"، "دیگه حتی فکرش هم نکن بخوای دوباره سعی کنی"، "من یه آدم بی فایده‌ام و همه این رو می‌دونن"، "ببین امروز دوباره چه گندی زدی؟"، "دیگه سعی نکن همچی کاری رو تکرار کنی"،  "تو همیشه خراب کاری می‌کنی"، "دوباره اشتباه کردم"، ... .
ما همان چیزی هستیم که به خود می‌گوییم، به قول معروف از کوزه همان برون تراود که در اوست. گاهی، یک عمر را با گفتگوی درونی توهین‎‌آمیز با خودمان سپری می‌کنیم.
 یک ضرب المثل چینی می‌گوید: "افکار خود را تماشا کنید، زیرا آنها کلمات شما خواهند شد. به سخنان خود توجه کنید، زیرا آنها به اعمال شما تبدیل می‌شوند. مراقب کارهای خود باشید، زیرا آنها عادت‌های شما را می‌سازند. عادت‌های خود را رعایت کنید، زیرا آنها به سرنوشت شما تبدیل می‌شوند".
 تغییر یا توقف گفتار درونی، که دیرزمانی آن را به کار برده‌ایم، آسان نیست. با این حال، انجام این کار به یک دلیل واضح ضروری است: گفتگوی درونی منفی، مغز را تغییر می‌دهد. این باعث می‌شود در برابر اختلالات اضطرابی و افسردگی آسیب پذیرتر شوید.
"مکالمۀ درونی شما را تغییر می‌دهد و آنچه با خود می‌گویید شما را شکل می‌دهد"

گفتار درونی موضوع مطالعات علمی
تأثیر گفتگوی درونی بر رفتار و شخصیت، همیشه مورد توجه روان شناسان بوده است و در دهه‌های اخیر کتاب ها و نشریات فراوانی در زمینه خودیاری و رشد و توسعه توانمندی‌های شخصی، مردم را به مراقبت از این بعد تشویق کرده‌اند. با این حال، موضوع "گفتار درونی" از ابتدای قرن بیستم مورد بررسی قرار گرفته است.
در حقیقت، این لو ویگوتسکی، روانشناس مارکسیست روسی بود که برای اولین بار از خود پرسید که "آیا مغز افراد هنگام گفتگوی درونی با همان مکانیسمی کار می کند که در  زمان حرف زدن با صدای بلند؟" پاسخ مثبت است.
چندین مطالعه نشان می دهد هنگامی که با خود صحبت می کنید مناطقی از مغز مانند شکنج پیشانی تحتانی چپ (ناحیه بروکا) فعال می شوند که در زمانی بلند حرف زدن هم فعال هستند.
گفتار درونی یک پدیده پیچیده و چند وجهی است. از این رو باید بیشتر راجع به آن بدانید که چگونه بر سلامت مغز و روان شما تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، چارلز فرنیهوگ، روانشناس دانشگاه دورهام توضیح داد که "پچ پچ درونی" در هر دقیقه حدود 4000 کلمه تولید می‌کند. بر اساس کتاب وی " آوای درون: تاریخ و علم چگونگی گفتگو با خود"، گفتگوی درونی ده برابر سریعتر از گفتار کلامی کار می‌کند.
بنابراین باید بدانید که، هر اتفاقی که در ذهن شما می افتد، هر ایده، فکر، خودآموزی، هر چه که هست، چه مثبت و چه منفی، تأثیر بسیار زیادی روی شما دارد.
ادامه دارد ...

0 اظهار نظر

لطفاً برای ارسال نظر وارد شوید.