
12 راهنمایی برای ساخت یک کسب و کار بازاریابی شبکهای موفق نوشته: لسلی تروکس
اغلب نسبت به فروش مستقیم، به ویژه نوع فرعی آن، یعنی بازاریابی شبکهای، نوعی نگاه منفی وجود دارد. داشتن تجربهای بد با یک نماینده فروش متعصب یا متقلب تمام عیار، و نیز افسانهها و سوء تفاهمهای موجود در مورد فروش مستقیم باعث دوری بسیاری از افراد از این کسب و کار خانگی میگردد.
با این حال، اگر با راستی و درستی، آگاهی و تمایل به سراغ کار فروش مستقیم بروید، این روش یکی از راههای خوب برای آغاز یک کسب و کار خانگی خواهد بود.
در زیر راهنماییهایی برای موفقیت در فروش مستقیم و بازاریابی شبکهای برایتان فهرست کردهایم.
1) درک این نکته که این هم شغلی است مثل بسیاری از مشاغل دیگر.
بازاریابان فروش مستقیم تمایل دارند پلنهایشان را ساده سازی کرده و به زبان سهلتری آن را بیان کنند تا فهم و درک آن ها آسان شود اما همین مسئله گاهی موجب میشود در شنونده این حس و باور به وجود بیاید که انجام آنها هم ساده خواهد بود. «به پنج نفر کمک میکنی تا هر کدام هشت نفر را جذب کنند و با این کار در آخر میتوانی یک ماشین خوب بخری.» چیزی که به شما نمیگویند این است که حداقل باید با 50 نفر صحبت کنی تا بتوانی آن پنج نفر را جذب کنی، و باز به هر کدام از آن ها کمک کنی حداقل با 80 نفر صحبت کنند تا بتوانند هشت نفرشان را جذب کنند.
موفقیت در فروش مستقیم از همان چیزهایی حاصل میگردد که باعث موفقیت در هر کسب و کار دیگری هم میگردد؛ شناخت بازار، یافتن بازار مناسب، انتقال پیامی که بتوانند آنها را جذب کند، و ارائه خدمات عالی به آنها.
2) استفاده از محصولات و خدمات شرکت خودتان.
بهترین نمایندگان فروش مستقیم کسانی هستند که خود از محصولاتی که میفروشند استفاده میکنند و عاشق آن محصولات و خدمات هستند. آنها با شور و شوق از محصولاتشان حرف میزنند و این همان چیزی است که به ایشان کمک میکند کالاهایشان را به فروش برساند. همچنین استفاده از محصولات و خدمات خودتان تجربههای شخصی و اطلاعاتی در اختیارتان قرار میدهد که میتوانید در مورد آنها صادقانه و با دقت با مشتریان بالقوهتان صحبت کنید.
3) طرحها و سیاستهای بازاریابی و پرداخت پاداش شرکت خودتان را بخوانید و یاد بگیرید.
برخی از شرکتها اکیداً از بازاریابان میخواهند هنگام بازاریابی محصول از بردن نام آنها اکیداً خودداری شود. بعضی از شرکتهای دیگر به شما اجازه داشتن وب سایتی برای مشاوره اختصاصی نمیدهند. نکته این است که خرید از یک شرکت به این معنا است که احتمال دارد قوانین و محدودیتهایی وجود داشته باشد که باید از آنها پیروی کنید.
علاوه بر آن، برای به حداکثر رساندن درآمد، باید بهترین راه پول درآوردن را بدانید. کدام محصولات نزد مشتریان از محبوبیت بیشتری برخوردارند و کدام یک درآمد بیشتری عاید شما میکنند؟ چطور میتوانید پاداشهای اضافی را دریافت کنید؟ چطور میتوان با کمک به دیگران برای شروع کسب و کار جدید درآمد خود را چند برابر کرد؟
4) بهترین بازار محصولات، خدمات و طرح درآمدی خودتان را تعیین کنید.
اکثر شرکتهای فروش مستقیم در بدو ورود نمایندگان فروش جدید از آنها میخواهند فهرستی از 100 نفر از آشنایان و دوستان خود تهیه کنند. با این که میتوان مشتریان جدید و شرکای کسب و کار آینده را از این فهرست استخراج کرد، اما این روش بهترین روش موجود برای شروع نیست. در دیگر مدلهای کسب و کار دلتان میخواهد بهترین خریداران محصولاتتان را پیدا کرده و روی آنها تمرکز کنید. شناسایی بازار هدف به معنای آن است که وقتتان را برای افرادی تعریف و تمجید از محصولاتتان برای افرادی که خواهان خرید آنها نیستند تلف نکنید.
بعلاوه، در فروش مستقیم، هدف بیشتر تمرکز روی افرادی است که تمایل به کسب درآمد دارند، و این مسئله به هیچ وجه چیز بدی نیست، اما بهتر است تمرکزتان را روی افرادی بگذارید که هم میخواهند پول در بیاورند و هم خواهان خود محصولات و خدمات شما هستند. افراد در فروش کالاهایی که نمیتوانند با آنها ارتباط برقرار کنند به موفقیت دست نخواهند یافت. علاوه بر آن، بخشی از روش پول در آوردن خرده فروشی است، اما شما نمیتوانید به افرادی محصول بفروشید که آن را نمیخواهند یا بدان نیاز ندارند. بنابراین بهتر است ببینید چه کسی کالایی که دارید میفروشید را میخواهد یا بدان نیاز دارد.
5) ببینید از کجا میتوانید بازار هدفتان پیدا کنید.
تبلیغات و ترویج کلی به اندازه ارسال دقیق و مستقیم پیام به بازار کارایی نخواهد داشت. در چه وب سایتهایی گشت و گذار میکنند، چه مجلاتی را میخوانند، در چه سازمانهایی کار میکنند، به چه جوامعی تعلق دارند و غیره؟ روی این بخشها است که باید تمام تلاشهای بازاریابیتان را متمرکز کنید.
0 اظهار نظر